نخستین نشست تخصصی تکنولوژی‌های پیشرفته در خودروهای برقی

تغییرات تکنولوژی در بازار خودروهای جدید ایران در دو بخش هوش‌مصنوعی و استفاده از سیستم همراه خودرو، پیشرفت خوبی داشته است.

گروه خودروسازی سایپا،‌ نخستین نشست تخصصی تکنولوژی‌های پیشرفته در خودروهای برقی با موضوع فراساختارهای سبک‌ساز و فرآیندهای ساخت پیشرفته را برگزار کرد.

امیرحسین طیبی، مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا در ابتدای نشست تخصصی تکنولوژی‌های پیشرفته در خودروهای برقی با اشاره به این‌که گروه سایپا هفت سمینار تخصصی در حوزه خودروهای برقی برگزار کرد و این امر با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد، اظهار کرد: «تغییرات تکنولوژی در بازار خودروهای جدید ایران در دو بخش هوش مصنوعی و استفاده از سیستم همراه خودرو، پیشرفت خوبی داشته است.»

وی افزود: «یکی از مهم‌ترین مباحث در تکنولوژی‌های پیشرفته، موضوع سبک‌سازی در صنعت خودرو به‌ویژه در خودروهای برقی است. چراکه خودروسازان بر اساس مصوبه هیات وزیران مکلف به کاهش ۵درصدی مصرف سوخت هستند و سبک‌سازی خودروها تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت دارد.»

طیبی تصریح کرد: «عامل بعدی تاثیرگذار در وزن خودرو، وزن قوای محرکه به همراه موتور است. درحال‌حاضر ۲۰ تا ۲۵درصد وزن خودرو را قوای محرکه تشکیل می‌دهد که با رویکرد سبک‌سازی وزن خودرو، جنس موتور از فولاد به سمت ترکیبات آلومینیوم و سرامیک‌های کامپوزیتی در حال تغییر است.»

برنامه پنج‌ساله برای عملیاتی‌شدن فرایندهای ساخت پیشرفته

در ادامه این نشست محمود مهرداد شکریه، استاد برجسته مهندسی مکانیک به معرفی طبقه‌بندی شده کامپوزیت‌ها پرداخت و در زمینه فرآیندهای ساخت این مواد با خواص مرکب و قابل تغییر و مورد استفاده در صنایع خودرویی و مشتقات مرتبط مطالب تخصصی و علمی را بیان کرد.

وی گفت: «ضرورت دارد؛ ‌انواع فرآیندهای کم‌هزینه ساخت کامپوزیت‌ها که قابلیت پیاده‌سازی را دارند، مورد شناسایی و مطالعه تجاری قرار گیرند.»

سپس، پروفسور کارن ابری‌نیا، استاد ممتاز دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، کاربرد فرآیندهای ساخت پیشرفته و استفاده از آن در ساخت قطعات و تمامی مشتقات خودرویی را تشریح و بیان کرد: «تا رسیدن به نقطه عملیاتی‌شدن این فرآیند در کاربردهای کلان صنعتی، نیازمند ۳ تا ۵ سال تحقیق ‌و توسعه و مطالعه هستیم.»

در پایان این نشست تخصصی، کامیاب پورباقری جیرندهی، کارشناس مطالعات راهبردی اداره مطالعات راهبردی محصول سواری گروه سایپا با اشاره به فراساختارها و ساختار هوشمند فوتوونیک و کاربرد آن‌ها در صنایع مربوطه و قطعات خودرویی،‌ گفت: «متعلقات علمی و دانش مورد نیاز ساخت این ساختارها برای تولید مولد نیازمند سرمایه‌گذاری‌های علمی، انعقاد تفاهم نامه‌های ملی مابین دانشگاه‌ها و مؤسسات برتر پژوهشی کشور است.»

پیشگامی سایپا در تولید و واردات خودروهای برقی

گروه خودروسازی سایپا علاوه بر تلاش برای تولید خودروهایی مانند اطلس برقی، شاهین هیبرید و آریا پلاگین-هیبرید، خودروهای برقی دیگری مانند چانگان EADO EV۴۶۰، چانگان SL۰۳ EV-R و SINIGOLD را نیز به‌صورت وارداتی ارائه کرده است.

اطلس برقی که اسفندماه سال گذشته در پنجمین رویداد صنعت دانش‌بنیان به نمایش درآمد، در بخش قوای فنی، به یک موتور الکتریکی با ۷۰کیلووات قدرت و ۲۵۰نیوتون‌متر گشتاور مجهز است. پکیج باتری به ظرفیت ۳۵کیلووات ساعت نیز وظیفه تامین انرژی این موتور را برعهده دارد.

براساس اعلام سایپا، محدوده پیمایش این خودرو ۲۷۰کیلومتر خواهد بود. سایپا در کاتالوگ اطلس برقی، ذکر کرده است که این خودرو می‌تواند ظرف مدت ۱۲ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۳۰کیلومتربرساعت خواهد بود.

اطلس‌برقی از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. این قابلیت به هاچ‌بک سایپا کمک می‌کند تا در مدت ۴۰دقیقه، ظرفیت باتری‌هایش را از ۲۰ به ۸۰درصد برساند. پر شدن کامل باتری‌های این خودرو با شارژ معمولی نیز به چهار ساعت زمان نیاز دارد.

چانگان ایدو EV۴۶۰ نیز از یک موتور تمام‌برقی ۱۶۱ اسب‌بخاری بهره می‌برد که می‌تواند گشتاور آنی ۲۴۵نیوتون‌متر را در اختیار چرخ‌های جلو قرار دهد و شتاب صفر تا صد ۱۰.۸ثانیه‌ای را رقم بزند. پکیج باتری این خودرو که محصول CATL چین است، ۴۷.۷۸کیلووات ساعت ظرفیت دارد و حداکثر پیمایش ۴۰۱ کیلومتری را برای چانگان ایدو۴۶۰ فراهم می‌کند. این پک باتری با شارژ سریع حدود ۵۰ دقیقه و طی روند شارژ عادی ۸.۵ ساعت زمان نیاز دارد تا به‌طور کامل شارژ شود.

سینوگلد برقی سایپا نیز خودرویی است که برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی توسعه پیدا کرده است. SINOGOLD یک پیشرانه الکتریکی با قدرت ۱۳۴اسب‌بخار دارد و توان آن از طریق جعبه‌دنده تک‌سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

این خودرو قابلیت بازیافت انرژی از شتاب منفی را دارد و باتری‌ها و قوای محرکه الکتریکی آن توسط مایع خنک‌کاری می‌شود. با هر بار شارژ کامل باتری‌های سینوگلد می‌توان مسافت ۴۰۵ کیلومتر را با رانندگی بهینه طی کرد. همچنین شارژ ۲۰ تا ۸۰درصدی باتری‌های این سدان برقی با شارژر DC حدود ۳۰دقیقه طول می‌کشد.

خودرو لوکس، مدرن و بسیار زیبای SL۰۳ EV-R سایپا هم که یک سدان پرچمدار در کشور چین است که از یک موتور موتور برقی در محور عقب و یک پیشرانه چهارسیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که موتور بنزینی ۹۰ اسب بخاری آن، فقط در نقش ژنراتور باتری‌ها عمل می‌کند.

موتور الکتریکی این خودرو از نوع سنترال سنکرون آهنربای دائمی در محور عقب قرار دارد که توان آن به ۱۶۰ کیلو وات (۲۱۸ اسب‌بخار قدرت) و ۳۲۰نیوتون‌متر گشتاور می‌رسد.

شتاب صفر تا ۱۰۰خودرو SL۰۳ EV-R سایپا در بهترین شرایط تقریبا زیر ۷.۵ ثانیه است و حداکثر سرعت آن هم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور برقی، به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

ظرفیت باتری‌ها در SL۰۳ EV-R تا ۲۸.۳۹ کیلووات ساعت بوده و شعاع حرکت این خودرو در حالت صرفا برقی ۲۰۰ کیلومتر است. اما اگر باک بنزین پر باشد و باتری‌ها هم فول‌شارژ باشند، با این خودرو می‌توان تا مسافت ۱۲۰۰ کیلومتر هم پیمایش داشت.

باتری‌های چانگان SL۰۳ EV-R به کمک شارژرهای DC در کمتر از ۳۰ دقیقه، فول‌شارژ می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =