کد خبر: 251116
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
یحیی ‌آل ‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق

یحیی آل‌اسحاق *

تولید شامل یک زنجیره است، بنابراین وقتی در مورد تولید صحبت می‌کنیم باید بدانیم تولید چه محصولی مدنظر ماست و برای چه می‌خواهیم تولید کنیم. ضمن اینکه در تولید باید به‌ خصوصیات کالای تولیدی و کیفیت آن نیز توجه داشت.

وقتی محصولی را تولید می‌کنیم باید بدانیم برای کدام بازار و با چه مشخصات، کدام سلیقه و کیفیت و استاندارد تولید می‌شود. در تولید باید مصرف‌کننده تولید ملاک باشد. یعنی بدانیم هدف از تولید ما برای رفع نیاز کدام بخش است. تولید باید اندازه داشته باشد زیرا اگر بهترین و باکیفیت‌ترین کالا را تولید کنیم اما برای آن مصرف‌کننده نداشته باشیم بیهوده آن کالا را تولید کرده‌ایم.

باید کالایی را تولید کرد برای حال و آتیه رفع نیاز کند. بنابراین حرف اول اینکه چه کالایی را تولید کنیم احتیاج به مطالعه و بازارشناسی دارد.

نکته بعدی اینکه چه مقدار تولید کنیم؟ این مساله باز هم نیاز به بازارشناسی دارد زیرا کالا باید به اندازه‌ای تولید شود که مصرف داخلی داشته باشد و باید به اندازه بازار صادراتی داشته باشد؛ بنابراین باید اقتضائات بازار را بشناسیم و به سلیقه بازارهای بین‌المللی آشنا باشیم و کالا را باسلیقه آن‌ بازارها تولید کنیم. به‌عنوان مثال در تولید یک نوع کالا برای کشورهای عربی و آفریقایی توجه به مساله رنگ یکی از نکات حائزاهمیت است زیرا سلائق در کشورها با یکدیگر مختلف است. نکته بعد آنکه این تولید را با چه ابزار، تکنولوژی، راندمان و بهره‌وری تولید کنیم و قیمت تمام‌شده آن چقدر خواهد بود.

باید با تکنولوژی‌های روز دنیا تولید انجام دهیم و نباید در این زمینه از رقبا عقب ماند زیرا در صورتی که تولید با تکنولوژی‌های روز دنیا انجام نشود، تولیدکننده نمی‌تواند در فضای رقابتی داخلی و خارجی پیروز شود.

باتوجه به فضای رقابتی باید تولیدکننده هزینه‌های مختلف را بررسی و کالا را طوری تولید کند که هزینه تمام‌شده آن کمتر باشد. البته این مسائل نیاز به محاسبات دقیق دارد که چه نوع خودرویی و از کجا خریداری کنیم تا هزینه تولید کمتری برای تولیدکننده داشته باشد.

اگر بخواهیم مسائل تولید را حل کنیم باید مسائل مربوط به واردات، تعرفه‌های گمرکی، عوارض گمرکی، حقوق، عوارض و بوروکراسی حاکم بر تولید را حل کرد. به‌عنوان‌مثال اگر عوارض ۱۰۰درصدی برای تولید تعیین شود این موضوع بر قیمت تمام‌شده کالا تاثیر می‌گذارد و تولید این کالا با چنین عوارضی نه در بازار داخل و نه در بازار خارج قابل رقابت نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =