کد خبر: 251138
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
سعید مدنی

این روزها صنعت خودرو با مسائل مهمی ازجمله خصوصی‌سازی واقعی، بحت تامین ارز مواد اولیه و قطعات، آزادسازی واردات و رفع قیمت‌گذاری دستوری مواجه است. در این زمینه  سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو به بیان نظرات خود پرداخت

واردات خودرو چه تاثیری بر بازار و صنعت داخلی خودرو خواهد گذاشت؟

واردات به رشد صنعت خودرو کشور کمک می‌کند و با ایجاد رقابت مثبت در بازار، خودروسازان را به ارتقای کیفیت محصولات خود ترغیب خواهد کرد. در فضای رقابتی، صنعت به امکان توسعه بیشتری دست پیدا می‌یابد. اگر واردات خودرو به صورت محدود صورت بگیرد، درنهایت به نفع همه است.

در شرایط محدودیت ارزی چه باید کرد؟

در شرایط فعلی باید صنعت خودرو تقویت شود. برای رقابت‌پذیر شدن نیز واردات خودروهای باکیفیت خارجی می‌تواند در دستور کار همچنان باشد. ازسوی‌دیگر وقتی بیش‌از ۷۵ درصد تولید در کشور در اختیار دو شرکت بزرگ است، اما برای آن‌ها سیاستگزاری‌های درستی اندیشیده نشده، انتظار بهبود وضعیت نمی‌رود. درحالی‌که براساس سند چشم‌انداز تولید حداقل ۲میلیون دستگاه خودرو صورت گیرد، برای سال جاری بعید به‌نظر می‌رسد، آمار سال گذشته تکرار شود.

زیان خودروسازان ناشی‌از قیمت‌گذاری چه میزان است؟

طی ۱۰سال گذشته زیان خودروسازان ناشی‌از قیمت‌گذاری بالغ بر ۲۵۰هزار میلیارد تومان بوده که اگر این پول به جیب خودروساز می‌رفت امروز می‌توانستیم دو خودروساز به مانند ایران‌خودرو و سایپا در کلاس جهانی راه‌اندازی کنیم دیگر ما با این مشکلات امروز نیز روبه‌رو نبودیم.

پیش‌شرط‌های مهم خصوصی‌سازی در این صنعت چیست؟

در وهله اول با توجه به زیان انباشته و بدهی خودروسازان، آن‌ها نباید به قیمت مفت و ارزان به بخش خصوصی‌سازی واگذار شود، زیرا در آن صورت امکان دارد، او برای سود بیشتر به سمت مونتاژ و واردات خودروهای چینی پیش برود.

در وهله دوم نیز اگر خودروسازان خصوصی‌شده در مسیر سیاست‌های کلی کشور حرکت و به نوعی منافع کشور را تامین کردند به مرور سهام مورد واگذاری قرار گیرد، در چنین صورتی به‌طور قطع شرکت‌های جاده‌مخصوص می‌توانند در مسر توسعه و پیشرفت گام بردارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =