بورس سبز

روز دوشنبه و در جریان دادوستدهای بازار سهام، نمادهای صنعت خودرو و ساخت قطعات یکدست صف فروش شدند.بر این اساس نمادهای ‌ایران‌خودرو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، سایپا، گروه‌بهمن، سایپادیزل، زامیاد، پارس‌خودرو و بهمن‌دیزل منفی شدند.

همچنین روز دوشنبه در گروه خودرویی طی ۶هزار نوبت معاملاتی، ۲۲۱میلیون سهم به ارزش ۶۴۶میلیارد تومان معامله شد که نسبت به روز ‌یکشنبه با افت روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز ‌یکشنبه بالغ‌بر ۲۱۵هزار میلیارد تومان شد.

بورس بار دیگر نزولی شد

همچنین روز گذشته و در خلال معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با افت ۲۴.۷۶۵ واحدی در محدوده ۲میلیون ۸۹ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن اما با نزول ۶.۲۲۳ واحدی در محدوده ۶۹۰ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۵.۳میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۳.۵هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با کاهش ۱۴۲واحدی در محدوده ۲۱هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۶.۱میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۵.۱هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است بورس هر روز می‌ریزد و سرمایه سهام‌داران درحال آب‌شدن است و آنها فرار از بورس را به ماندن ترجیح می‌دهند.

ریزش‌های بورس که از مردادماه سال ۹۹ شروع شد، هر روز بهانه‌ای دارد و مهم‌ترین دلیل تصمیمات سیاستگزاران است.حالا با کاهش تنش‌ها در منطقه و آرام‌گرفتن بورس، دولت تصمیم گرفته ۶۰ هزار میلیارد تومان اوراق خود را در بورس عرضه کند. دولت در بودجه ۱۴۰۳ می‌توانست ۲۵۴هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند که تا پایان شهریور ۱۱۸همت آن انجام شده و حالا می‌خواهد ۶۰ هزار میلیارد تومان دیگر را طی روزهای آینده به بورس بیاورد.

روش اوراق دولتی در بازار سرمایه یکی از راه‌های درآمدزایی توسط دولت است که در بودجه هر سال سقف آن مشخص می‌شود.کارشناسان بازار سرمایه معتقدند این اقدام دولت جهت پوشش کسری بودجه است و آثار آن بر بازارهای مالی در وهله دوم قرار دارد.

درصورتی‌که اوراق دولتی در زمان‌های مشخص و با برنامه‌ریزی قبلی در بورس عرضه شوند، به دلیل اینکه خریداران این اوراق، بانک‌ها و صندوق‌ها هستند سهام‌داران با مشکلی مواجه نخواهند شد و ترس آنها بی‌دلیل است. ازسوی‌دیگر شروع انتشار گزارش‌های نه‌چندان خوب شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ برای شرکت‌ها در هفته جاری، دیگر خبر منفی برای بازار سهام بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =