بورس سبز

روز دوشنبه و در جریان دادوستدهای بازار سهام نمادهای صنعت خودرو و ساخت قطعات یکدست قرمزپوش شدند.

بر این اساس نمادهای ‌ایران‌خودرو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، سایپا، گروه‌بهمن، سایپادیزل، زامیاد، پارس‌خودرو، بهمن‌دیزل، کرمان‌خودرو و سایپادیزل منفی خوردند.

همچنین روز دوشنبه در گروه خودرویی طی ۸ هزار نوبت معاملاتی، ۴۳۰میلیون سهم به ارزش ۱۰۸میلیارد تومان معامله شد که نسبت به روز یکشنبه با رشد روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز ‌دوشنبه بالغ‌بر ۱۹۸ هزار میلیارد تومان شد. در این رابطه باید گفت ارزش بازار گروه خودرویی به زیر ۲۰۰هزار میلیارد تومان سقوط کرد که باتوجه افزایش خودرو در بازار و رشد تورم نشانه مثبتی برای شرکت‌های خودروساز به‌خصوص زمانی‌که دولت قصد دارد سهام خود را در این شرکت‌ها واگذار کند، نیست.

بورس همچنان بر مدار ریزش

همچنین روز گذشته و در خلال معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با افت ۱۳.۸۳۲ واحدی در محدوده ۲میلیون و ۷ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌کل‌ هم‌وزن نیز با نزول ۳.۸۴۲واحدی در محدوده ۶۶۵ هزار واحدی ایستاد. در این بازار نیز ۸میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۹هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با کاهش ۱۳۵واحدی در محدوده ۲۱هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۹.۴میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۹.۲هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

کارشناسان بازار سهام اعتقاد دارند عامل ریزش بورس در شرایط فعلی علاوه‌بر ریسک‎های سیستماتیک، سیاست‌های نامتعارف بانک‌مرکزی است، درحالی‌که بالابودن نرخ بهره، کنترل نامتعارف ترازنامه بانک‌ها، فاصله دلار نیما با نرخ بازار آزاد از جمله این سیاست‌های منفی برای بورس هستند.

بانک‌مرکزی در شرایط فعلی، برای جبران بخشی از سیاست‌های خود به بانک‌ها اجازه بدهد از محل سپرده قانونی منابعی را به بازار سهام تزریق کنند. به نوعی می‌توان گفت در ظاهر تاثیرگذارترین پارامتری که بازار را وارد روند نزولی کرده است، تنش‌های منطقه و ریسک‌های سیستماتیک است. اما عوامل بنیادی دیگری وجود دارد که بازار را به انزوا رانده است.

به عنوان مثال نرخ بهره بالا که در راستای سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی است، تامین مالی بنگاه‌ها و حتی دولت را با مشکل مواجه کرده که کسری بودجه و وضعیت کنونی بازار سرمایه نیز ماحصل همین سیاست‌هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =