فورد

در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۴، جنرال‌موتورز با فروش ۱.۹۵ میلیون دستگاه در رتبه نخست بازار آمریکا قرار گرفته و تویوتا با ۱.۷۳ میلیون دستگاه در تعقیب آن است.

در بازار آمریکا، نبرد برای تاج‌وتخت فروش خودرو همچنان بین تویوتا و جنرال‌موتورز ادامه دارد درحالی‌که دیگر رقبای بزرگ یعنی فورد و استلانتیس در گوشه‌ای نشسته‌اند و در حال تماشای این جدال هستند. جنرال‌موتورز در سه‌ماهه سوم سال جاری، بازهم رکورد دیگری را در زمینه فروش خودروهای الکتریکی به ثبت رسانده است. فروش خودروهای الکتریکی این شرکت با ۶۰ درصد افرایش نسبت به مدت مشابه سال قبل و ۴۶ درصد افزایش نسبت به سه‌ماهه دوم امسال، به ۳۲,۱۹۵ دستگاه رسیده است. بااین‌حال، خودروهای الکتریکی جنرال‌موتورز هنوز سهمی بسیار جزئی از کل فروش این شرکت دارند که در سه‌ماهه سوم امسال برابر با ۶۵۹,۶۰۱ دستگاه بوده است.

جایی برای فورد نیست

جنرال‌موتورز در آمار فروش پیکاپ‌های فول‌سایز هم رتبه اول را در اختیار دارد. البته هرچند فورد سری F پرفروش‌ترین پیکاپ بازار آمریکا محسوب می‌شود ولی با احتساب مجموع فروش شورلت سیلورادو و جی‌ام‌سی سی‌یرا، جنرال‌موتورز در جایگاه نخست قرار می‌گیرد. علاوه‌بر این، جنرال‌موتورز با مدل‌های شورولت تاهو و سابربن، جی‌ام‌سی یوکان و کادیلاک اسکالید، در آمار فروش شاسی‌بلندهای فول سایز هم رتبه یک را در اختیار دارد.

این شرایط احتمالا به این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد زیرا تمام شاسی‌بلندهای فول‌سایز جنرال‌موتورز به‌تازگی به‌روز شده‌اند و در سه‌ماهه چهارم امسال به بازار خواهند آمد. طی ۹ ماه سال جاری، فروش کادیلاک افزایش جزئی ۰.۳درصدی را تجربه کرده درحالی‌که فروش جی‌ام‌سی و بیوک هم به ترتیب ۱.۵درصد و ۹.۹درصد بیشتر شده ولی شورلت با کاهش فروش ۳درصدی مواجه بوده است.

درمجموع طی این ۹ماه، جنرال‌موتورز موفق به فروش ۱,۹۴۹,۹۲۰ دستگاه خودرو شده است که یک‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. تویوتا نیز با اختلاف نه‌چندان زیادی، در تعقیب جنرال‌موتورز است.

فروش این شرکت در سه‌ماهه سوم امسال با ۸درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۵۴۲,۸۷۲ دستگاه رسیده است. دلیل اصلی این کاهش فروش، عملکرد بسیار ضعیف تویوتا در ماه سپتامبر با کاهش فروش ۲۰.۳ درصدی بوده که احتمالا ناشی‌از حمله هکری به نمایندگی‌های تویوتاست.

مجموع فروش این شرکت ژاپنی در ۹ ماه سال جاری اما با ۶.۲درصد افزایش به ۱,۷۲۹,۵۱۹ دستگاه رسیده است. این رقم حدود ۲۲۰هزار دستگاه با جنرال‌موتورز فاصله دارد که اختلاف چندان زیادی نیست و باید ببینیم عملکرد دو شرکت در سه‌ماهه پایانی امسال چگونه خواهد بود.

در ماه سپتامبر، تویوتا ۱۴۰,۱۵۲ دستگاه و لکسوس ۲۲,۴۴۳ دستگاه فروخته‌اند که به ترتیب ۲۱.۱درصد و ۱۴.۵درصد کاهش را نشان می‌دهد. عملکرد شرکت ژاپنی در سه‌ماهه سوم نیز با ۴۶۱,۸۸۳ دستگاه برای تویوتا و ۸۰,۹۸۹ دستگاه برای لکسوس که به ترتیب ۱۰.۴ درصد و ۸.۴ درصد کاهش پیدا کرده، ضعیف بوده است.

مجموع فروش در ۹ ماه نخست امسال اما برای تویوتا با ۵.۵ درصد افزایش به ۱,۴۸۱,۳۱۹ دستگاه و برای لکسوس با ۱۰.۷ درصد افزایش به ۲۴۸,۲۰۰دستگاه رسیده است.

نمونه نزدیکی از رقابت

نسل کنونی جی‌ام‌سی‌تراین از سال ۲۰۱۸ در بازار حضور داشته اما به‌رغم سن بالا، در نیمه نخست سال جاری پرفروش‌ترین محصول جی‌ام‌سی بوده است. حال این شرکت اقدام به معرفی نسل جدید کراس‌اوور محبوب خود کرده تا به پای رقیب اصلی خود یعنی تویویا راوفور برسد.

البته ممکن است در نگاه اول متوجه نشوید که با نسل جدید تراین طرف هستید زیرا در ظاهر با چراغ‌های جلوی C شکل و خط کمری که در قسمت ستون C به سمت بالا حرکت کرده، بسیار شبیه نسل قبلی به نظر می‌رسد. بااین‌حال، با کمی دقت می‌توان متوجه جلوپنجره مستطیلی بزرگ‌تر و دماغه‌ای جعبه‌ای‌تر شد.

در عقب خودرو نیز چراغ‌های C شکل کوچک‌تری با شبرنگ‌های عمودی در طرفین سپر را می‌بینیم درحالی‌که لچکی‌های کوچک قبلی در قسمت جانبی حالا با پنجره‌های بزرگ‌تری جایگزین شده‌اند. علاوه بر این، سقف دورنگ هم قابل‌سفارش خواهد بود که در کنار طراحی ستون C مشابه نسل جدید شورولت اکوئناکس، نمای سقف شناور را ایجاد کرده است. با نگاهی به داخل نسل جدید تراین، تغییرات بسیار چشمگیری جلب‌توجه می‌کند.

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌ها در اینجا، نمایشگر لمسی ۱۵ اینچی عمودی در میانه داشبورد است که با صفحه آمپر دیجیتالی ۱۱ اینچی همراه خواهد بود. این نمایشگرها به‌صورت استاندارد همراه با تکنولوژی‌های دیگری مثل ۱۵ سیستم کمک‌راننده ارائه می‌شوند. علاوه بر این، آپشن‌هایی مثل در صندوق برقی، سنسور باران، اینترنت ۵G و هشت دوربین بیرونی هم قابل سفارش خواهد بود.

تیپ پایه نسل جدید این کراس‌اوور آمریکایی، الویشن نام دارد که جایگزین تیپ‌های SLE و SLT قبلی می‌شود و اواخر سال جاری به نمایندگی‌های فروش خواهد رسید. تیپ لوکس‌تر دنالی و تیپ AT۴ با ارتقاءهای آفرودی هم سال آینده با مدل ۲۰۲۶ به بازار خواهند آمد.

قیمت تراین جدید هنوز اعلام نشده است ولی با توجه به تکنولوژی‌های بیشتر و سامانه چهارچرخ محرک استاندارد، انتظار می‌رود قیمت پایه کراس‌اوور جدید جی‌ام‌سی به میزان قابل‌توجهی بیشتر از ۳۰ هزار دلار نسل قبلی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =