نینجا 500

نینجا در دنیای اسپرت موتورسیکلت‌ها به‌معنای مهندسی بی‌نظیر کاوازاکی است. سریع‌ترین و قوی‌ترین اسپرت‌بایک جهان در اختیار کاوازاکی است.

این کمپانی صاحب‌نام و مطرح در صنعت تولید موتورسیکلت همواره سعی کرده بالاترین سطح فناوری و نوآوری‌های نوین را با نینجا در صنعت موتورسیکلت جاودانه کند. بر این اساس نینجا ۵۰۰ جدید با تغییرات عالی مهندسی در ساختار آن و طراحی جدیدش توانسته در فهرست بهترین اسپرت‌بایک‌های جهان قرار گیرد.

طراحی زیبا و تهاجمی

نینجا در کلاس اسپرت‌بایک‌ها همواره نماد توان و عملکرد بالا از محصولات کاوازاکی بوده است. این کمپانی مطرح و صاحب‌نام به‌مناسبت ۴۰ سالگی نینجاها در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی از مدل جدید اسپرت‌بایک خود یعنی نینجا۵۰۰ رونمایی کرد. نینجا ۵۰۰ بر پایه و اساس پلت‌فرم نینجا ۶۵۰R توسعه یافته است.

در ابتدای سال جاری میلادی بود که کاوازاکی پس از روانه کردن این اسپرت‌بایک جسور به‌بازار، زبان جدید طراحی محصولاتش را معرفی کرد. نینجاها از سال ۲۰۱۹ تا اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی با چراغ‌های کشیده ذوزنقه‌ای و فلاپ‌هایی که با خطوط تیز شکل گرفته بودند، به‌بازار عرضه شدند.

نینجا۵۰۰ سبک جدیدی از طراحی کاوازاکی را به‌نمایش می‌گذارد؛ به این معنا که گویی نینجا ۵۰۰ با حرکات شمشیر نینجاها شکل گرفته است. با نگاهی به‌پروفیل این اسپرت‌بایک جدید شاهد استایلی جسورانه هستیم. باک حجیم، فلاپ‌ یکپارچه‌ای که با خطوط شکسته شکل گرفته، فلاپ‌های تیز عقب و همچنین انحنای دماغه که حالت تیز به‌خود گرفته، استایل بسیار اسپرت و هیجان‌انگیزتری را به‌نینجا ۵۰۰ بخشیده است.

ناگفته نماند که اگزوز اسپرت با زاویه نسبی که نسبت به بدنه دارد، چاشنی اسپرت این اسپرت‌بایک را دوچندان می‌کند. بیشترین تغییرات طراحی به‌لطف زبان جدید طراحی کاوازاکی در نمای جلو و عقب اتفاق افتاده است. چراغ‌هایی به‌شکل حرف Y درون دماغه طراحی شده که با خطوط تیز روی این بخش، فلاپ‌های الحاقی زیر پوزه و کناره‌ها، حس تهاجمی بیشتری را به‌بیننده القا می‌کند. در نمای عقب، چراغی به‌شکل حرف W مشاهده می‌شود که در بخش بالایی آن LED باریک نواری وجود دارد. این مجموعه در کنار فلاپ‌های الحاقی اسپرت عقب، نمای زیبایی به‌این اسپرت‌بایک می‌بخشند.

نکته بسیار مهم درباره نینجا ۵۰۰ این است که کیفیت رنگ این اسپرت‌بایک نسبت به‌سایر نینجاهای دیگر در سطح بالاتری قرار دارد و سعی شده از قطعات فیبرکربنی بیشتری نیز در آن استفاده شود. ناگفته نماند که استفاده از رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی (که با فرآیند دایکستینگ ساخته شده‌اند)، حس هیجان بیشتری به‌نینجا ۵۰۰ می‌دهد.

«نینجا ۵۰۰»؛ بهترین اسپرت‌ بایک ۲۰۲۴



راحتی و ارگونومی با چاشنی اسپرت

اسپرت‌بایک‌ها به‌دلیل نوع کاربری و طراحی‌شان از نظر ارگونومی در سطح پایین‌تری نسبت به‌سایر کلاس‌های موتورسیکلت قرار دارند. البته طراحان کمپانی کاوازاکی همواره اثبات کرده‌اند که نینجاهای‌شان سطح بالایی از راحتی و ارگونومی را در اختیار راکب قرار می‌دهند. بر این اساس زاویه‌ قرارگیری راکب نسبت به‌فرمان ۲۴.۵ درجه بوده و فاصله قرارگیری آن ۹۱.۴ میلی‌متر است. این زاویه و این فاصله منجر به‌ایجاد ارگونومی بالا در زمان راندن این اسپرت‌بایک می‌شود. با توجه به‌فاصله محوری ۱۳۷۴ میلی‌متری و ارتفاع صندلی ۷۸۴.۸ میلی‌متری، راحتی بیشتر راکب و همچنین بهبود نیروی آیرودینامیکی را در زمان سوار شدن راکب ایجاد می‌کند. از سوی دیگر یک نمایشگر LCD برای کلاستر، اطلاعات مربوط به‌سرعت، دورموتور، وضعیت دنده، میزان سوخت در باک، دمای موتور، چراغ‌چک، کامپیوتر سفری و ... را در اختیار راکب قرار می‌دهد.

بهترین نسبت وزن در کاوازاکی

بر اساس آن‌چه کمپانی کاوازاکی اعلام کرده، نینجا۵۰۰ از شاسی و بدنه بسیار سبک ولی مقاومی بهره می‌برد. فولاد فوق سبک وزن در فریم شاسی این اسپرت‌بایک استفاده شده است؛ همچنین در بخش‌های جلو از پلاستیک فشرده نیز استفاده شده است. بر این اساس نوع طراحی جدید شاسی (که دارای تایپ X و این نوع متریال است) وزن کلی این اسپرت‌بایک جسور ژاپنی را کاهش داده است. جالب است بدانید نینجا ۵۰۰ با سیستم ترمز ABS ضدقفل عرضه می‌شود.

این اسپرت‌بایک با احتساب باک پر از بنزین، وزنی برابر با ۱۵۶ کیلوگرم دارد. این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد مهندسان شاسی و بدنه کاوازاکی توانسته‌اند وزن ایده‌آلی را برای این اسپرت‌بایک فراهم کنند. همین ویژگی‌ها سبب شده است این اسپرت‌بایک در فهرست بهترین‌های سال ۲۰۲۴ قرار گیرد.

«نینجا ۵۰۰»؛ بهترین اسپرت‌ بایک ۲۰۲۴

صدای قدرتمند پیشرانه

قلب تپنده نینجا ۵۰۰ را یک موتور ۲ سیلندر موازی یا پارالل-تویین به‌حجم ۴۵۱ سی‌سی تشکیل می‌دهد. در واقع این موتور از ساختار ۸ سوپاپ با مکانیزم دومیل سوپاپ‌رو DOHC با یک میل‌سوپاپ متحرک (که وظیفه‌ متغیرسازی زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را برعهده دارد) برخوردار است.
این موتور با ساختار آب-هوا خنک عمل کرده و دارای رادیاتور آب برای موتور و رادیاتور روغن برای گیربکس است.

این پیشرانه دارای مشخصاتی مانند قطر پیستون ۷۰ میلی‌متری، کورس پیستون ۵۸.۶ میلی‌متری و نسبت ‌تراکم ۱۱.۳ به‌یک است. با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها، این پیشرانه می‌تواند حداکثر ۵۱ اسب‌بخار قدرت را در دور ۱۰ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۴۳ نیوتون‌متر گشتاور را در دور ۷۵۰۰ آرپی‌ام فراهم آورد.

جالب است بدانید که سیستم پاشش سوخت انژکتوری DFI منحصربه‌فرد کاوازاکی روی دو دریچه‌گاز (که هریک دارای قطر ۳۲ میلی‌متری هستند) تعبیه شده است. مجموعا چهار انژکتوری برای این پیشرانه در نظر گرفته شده که سوخت را اتمیزه می‌کنند. از سوی دیگر سیستم هوشمند جرقه‌زنی پیشرفته برای کامل شدن مکانیزم جرقه در سیلندر در نظر گرفته شده که راندمان این پیشرانه را بهبود می‌بخشد. گیربکس ۶ سرعته دنده ثابت با ضرایب کوتاه و نزدیک به هم، وظیفه انتقال قدرت و گشتاور به‌چرخ‌ عقب را برعهده دارد.

این گیربکس با مکانیزم زنجیر نسل جدید و با ساختار X تایپ، قدرت تولیدی را به‌چرخ عقب منتقل می‌کند. جنس این زنجیر از آلومینیوم بوده که هم‌وزن پایین‌تر و هم استحکام بالاتری دارد.

ناگفته نماند که پنج حالت برای رانندگی با این اسپرت‌بایک در نظر گرفته شده که بر اساس آن ECM به دریچه‌گاز دستورات لازم را صادر می‌کند و پاشش سوخت، کم یا زیاد می‌شود. از سوی دیگر سیستم تعلیق نیز با این حالت‌ها هماهنگ شده که می‌تواند سواری باکیفیت یا خشکی را ایجاد کند. لازم به‌ذکر است یکی از مواردی که سبب برتری این اسپرت‌بایک جدید ژاپنی می‌شود، نصب اگزوز و هدرز تیتانیومی است. این ساختار سبب شده است تا راندمان و توان بالاتری ایجاد شده و پرفورمنس این اسپرت‌بایک بهبود یابد.

«نینجا ۵۰۰»؛ بهترین اسپرت‌ بایک ۲۰۲۴

سواری نرم، هندلینگ بی‌نظیر

به‌منظور ایجاد سواری نرم و باکیفیت در کاوازاکی نینجا ۵۰۰ از سیستم دامپرهای هیدرولیکی قابل تنظیم تلسکوپی در جلو استفاده شده است. این دامپرها امکان تا ۴۱ میلی‌متر تغییر در وضعیت را فراهم می‌کنند. محور عقب این اسپرت‌بایک نیز به‌لطف بهره گرفتن از سیستم مونوشوک جدید که مبتنی بر دامپر هیدروپنوماتیکی و فنر پیچشی است، می‌تواند تا حداکثر ۱۲۵ میلی‌متر و در پنج حالت، تغییر وضعیت دهد.

همچنین دو فریم آلومینیومی V شکل در طرفین بدنه نینجا ۵۰۰ طراحی شده که در کاهش ارتعاشات عرضی و همچنین بهبود سواری در این اسپرت‌بایک موثر است. ناگفته نماند که تایر ۷۰/۱۱۰ با رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی در محور جلو و تایر ۶۰/۱۵۰ با رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی در محور عقب در بهبود سواری این اسپرت بایک بسیار اثرگذار است. به‌لطف توزیع وزن مناسب و مرکز ثقل نسبتا بالا، هندلینگ این اسپرت‌بایک بسیار عالی بوده که البته کمی به بیش‌فرمانی تمایل دارد. این ویژگی نیز به‌لطف استفاده از سیستم نیروی کنترل عرضی، به‌خوبی برطرف شده است.

ترمز و ایمنی فوق‌العاده

مهندسان کمپانی کاوازاکی برای ارتقای ایمنی راکب نینجا۵۰۰ از سیستم ترمز دیسکی تک‌دیسک خنک شونده سوراخ‌دار به‌قطر ۳۱۰ میلی‌متر با کالیپر دو پیستونه در محور جلو استفاده کرده‌اند. همچنین از تک‌دیسک خنک‌شونده سوراخ‌دار به‌قطر ۲۲۰ میلی‌متر با کالیپر تک‌پیستونه در محور عقب بهره گرفته‌ شده است. اما نکته بسیار مهم درباره سیستم ترمز کاوازاکی نینجا۵۰۰ این است که این سیستم به‌لطف هماهنگی با سیستم ترمز ABS ضدقفل عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. این ویژگی سبب شده است پرفورمنس این اسپرت‌بایک بهبود یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =