ابراهیم احمدی

ابراهیم احمدی *

باید توجه داشت مواد اولیه خودروسازان و قطعه‌سازان از بورس تامین می‌شود. امروزه بورس مبنای فروش و قیمت‌گذاری فولاد، آلومینیوم، مس و پلی‌آمید است و تمام این مواد توسط شرکت‌های خودروسازی خریداری می‌شوند. وقتی خودروساز برای تهیه مواد اولیه به بورس مراجعه می‌کند، عرضه محصولاتش هم به جای قیمت‌گذاری دستوری، باید در بورس صورت بگیرد. این مدت ده‌ها مدل خودرو خارجی وارد کشور شده‌ است پس دیگر نباید بازار را انحصاری دانست.

در شرایطی که شرایط خودروسازان داخلی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود، امتیاز صنعت خودرو در اختیار واردکنندگان و مونتاژکاران قرار گرفته است. در شرایطی که خودروسازان توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، کارگران و ... را ندارند، وزیر اقتصاد از تخصیص یک‌میلیارد دلار برای واردات خودرو به عنوان یک دستاورد مهم یاد می‌کند. باید به آقای همتی یادآور شد صنعت خودرو داخلی که حاصل 70سال زحمت صنعتگران ایرانی است روبه‌نابودی قرار دارد.

مبنای تامین مواداولیه خودروسازی بر اساس بورس است. اگر تولید بر این اساس صورت می‌گیرد، باید خودرو هم در بورس فروش رود. یک بام و چند هوا نمی‌شود. باید تعرفه خودرو صفر و قیمت خودرو آزاد شود تا یکسان‌سازی نرخ ارز صورت بگیرد. باید اجازه داد عرضه و تقاضا تعیین‌کننده باشد.

خودروساز اگر توان مقابله داشته باشد، می‌ماند و اگر نداشته باشد درنهایت کنار می‌رود و نابود می‌شود.

تمام دولت‌های جهان از صنعت خودرو خود حمایت می‌کنند. هفته گذشته بازار اروپا تعرفه واردات خودروهای برقی چینی را چهار برابر کرد. آن‌ها این‌گونه از خودروسازهای خود حمایت می‌کنند.

امروزه خودرو به قیمت واقعی به فروش نمی‌رسد و خودروسازان هم نمی‌توانند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند. به همین دلیل در سرمایه‌گذاری دچار مشکل می‌شوند. ازسوی‌دیگر مشکلات ارز، بالا رفتن قیمت مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس و پلی‌آمیدها و همچنین هزینه‌های جانبی از دیگر چالش‌های قطعه‌سازان به‌شمار می‌روند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =