کد خبر: 208635
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳

سال ۲۰۱۷ پایان خوشی برای فولکس‌واگن داشت . این خودروساز آلمانی توانست با تولید بیش‌از ۶میلیون‌خودرو در یک سال رکورد جدیدی را از خود به‌جای بگذارد

به گزارش « اخبار خودرو » ، سال ۲۰۱۷ پایان خوشی برای فولکس‌واگن داشت و این خودروساز آلمانی بعد از پشت‌سر گذاشتن دوسال دشوار، پس از رسوایی دیزلی خود، توانست با تولید بیش‌از ۶میلیون‌خودرو در یک سال رکورد جدیدی را از خود به‌جای بگذارد. این نخستین بار است که رقم تولید کارخانه‌های فولکس‌واگن در سراسر جهان از ۶میلیون دستگاه می‌گذرد.

فولکس‌واگن که در ۱۴کشور جهان درمجموع دارای ۵۰کارخانه تولید خودرو است، پرطرفدارترین خودرو‌های خود در سال ۲۰۱۷ را به ترتیب: جتا، گلف، سنتانا، پاسات و پولو معرفی کرده است.

[caption id="attachment_208636" align="aligncenter" width="471"]فولکس‌واگن فولکس‌واگن[/caption]

طی ۷۲سال گذشته فولکس‌واگن بالغ‌بر ۱۵۰میلیون‌خودرو تولید کرده و حالا تعداد محصولات آن فراتراز ۶۰مدل است. این نقطه‌ عطف در تولید فولکس‌واگن نشان‌گر آن است که این کهنه‌خودروساز موفق شده از بحران دیزلی سال ۲۰۱۵ خود را بیرون بکشد اما به باور کارشناسان به‌‌ر‌غم افزایش تولید و فروش، آثار این رسوایی دست‌کم تا دو سال دیگر هم گریبان‌گیر فولکس‌واگن خواهد بود.

نخستین بار در ماه نوامبر بود که خودروساز ولفسبورگی اعلام کرد میزان تولید و سودآوری سالانه‌اش در سال جاری به‌لطف عملکرد قوی این شرکت در بازارهای چین، اروپا و آمریکا از میزان پیش‌بینی شده فراتر خواهد رفت.

همچنین در آن زمان اعلام شد که حاشیه سود عملیاتی این برند نیز تا سال ۲۰۲۰ می‌تواند بین ۴ تا ۵درصد افزایش پیدا کند که گرچه هنوز پایین‌تر از حاشیه سود رقبایی مانند گروه خودروسازی PSA و تویوتا است، اما از میزان پیش‌بینی شده بیشتر خواهد بود.

پس‌لرزه‌های رسوایی دیزلی سال ۲۰۱۵ هنوز محسوس است، اما غول خودروسازی آلمان انتظار دارد عایدی‌اش بیشتر از ۱٫۹میلیارد یوروی به‌دست آمده در سال ۲۰۱۶ باشد. شکی نیست که فروش فزاینده مدل‌های شاسی‌بلند مانند توارگ تاثیر زیادی بر افزایش درآمد فولکس‌واگن داشته است.

عملکرد خوب فولکس‌واگن باعث شده است تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران هر چه بیشتر به چشم‌انداز این خودروساز مطمئن شوند.

آرنت الینگهورست، مدیر موسسه مشاوره مالی ایوکور گفت: «نادیده گرفتن بهبود اساسی فولکس‌واگن توسط سرمایه‌گذاران، غیر ممکن شده است.»

ظرف ۳ماه گذشته سرمایه‌گذاران با افزایش ۱۸درصدی ارزش سهام فولکس‌واگن به اخبار خوب این شرکت واکنش نشان داده‌اند.

همه‌ این‌ها به‌‌رغم تلفات فزاینده مالی است که تا اینجا برای فولکس‌واگن بیش از ۲۵میلیارد یورو هزینه دربر داشته و به انگیزه اصلی این شرکت برای راهبرد تغییر جهت به‌سمت خودروهای الکتریکی بدل شده است.

این هزینه‌ها شامل جریمه‌های دولتی، خرید خودروها از خریداران و پرداخت غرامت به خریداران می‌شود. دوسال گذشته برای صنعت‌خودرو یک نقطه‌ عطف به‌شمار می‌رود و مهره‌های بزرگ خودروسازی هجوم خود را به بازار الکتریکی‌ها که توسط پیش‌قراولی همچون ماسک هدایت می‌شود، آغاز کرده‌اند. اگرچه فولکس‌واگن دیر وارد این کارزار شد، اما رسوایی دیزلی آن را مجبور کرد با واقعیت جدید دنیای خودروسازی کنار بیاید. دولت‌های فرانسه، بریتانیا و هلند از برنامه‌هایی برای حذف خودروهای بنزین‌سوز و دیزل از شهرهای بزرگ تا سال ۲۰۲۵ حمایت کرده‌اند.

به‌نظر می‌رسد ترس از مرگ دیزل‌ها بر خریداران نیز تاثیر گذاشته باشد. براساس اعلام انجمن سازندگان و فروشندگان خودروی بریتانیا در ماه نوامبر، فروش خودروهای دیزل در این کشور نسبت‌به دوره مشابه در سال گذشته با ۳۰درصد کاهش مواجه بوده است. به این ترتیب فولکس‌واگن می‌تواند به‌خوبی جهت بازار را مشاهده کند.

واکنش این خودروساز آلمانی هم به این وضع قاطع و روشن بوده و طبق گزارش‌ها فولکس‌واگن ۷۰میلیاردیورو را به تولید نسخه‌های الکتریکی تمام مدل‌هایش تا سال ۲۰۳۰ اختصاص داده است. پال نیونهیوس، استاد مرکز تحقیقات خودرویی دانشگاه کاردیف گفت: «وضع فولکس‌واگن درحال بهبود است و مشکل اصلی آن‌ها شکایت‌های قانونی صورت گرفته در ایالات متحده است.»

این خودروساز و دو تن از مدیرانش هنوز در آلمان تحت بررسی‌های قانونی هستند و در آمریکا و آلمان نیز شکایت‌هایی از سوی سرمایه‌گذاران متوجه آن‌هاست.

در ماه گذشته اولیور اشمیت یکی‌از مدیران عالی‌رتبه فولکس‌واگن در ایالات متحده، بعد مجرم شناخته شدن در توطئه‌چینی و دروغ و نقض قانون هوای پاک ایالات متحده، به ۷سال زندان محکوم شد.

اشمیت اعتراف کرده است توسط روسای خود در فولکس‌واگن به دروغ‌گفتن درمورد میزان آلایندگی محصولات این شرکت تشویق شده است. او دومین کارمند فولکس‌واگن است که به خاطر مشارکت در تخلف دیزلی این شرکت به زندان می‌افتد.

در ماه اوت جیمز لیانگ یکی‌از مهندسان ارشد فولکس‌واگن نیز محکوم به گذران ۴۰ماه حبس شد که البته نسبت به این حکم اعتراض کرده است. اما با وجود چالش‌های حقوقی موجود در ایالات متحده، فروش سالانه فولکس‌واگن در این کشور با ۸٫۳درصد رشد مواجه بوده است.

پال نیونهیوس در این باره می‌گوید: «مساله این است که فولکس‌واگن ماشین‌های خوبی تولید می‌کند و برندی چنان قدرتمند است که مردم با خود می‌گویند: من یک گلف می‌خرم، برای این‌که ارزشش را دارد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =