زامیاد

شرکت زامیاد یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا است که در سالیان اخیر سبد محصول متنوعی اعم از خودروهای باری سبک و سنگین را - شامل انواع وانت‎پیکاپ، کامیون و کشنده - در معرض انتخاب مشتریان بازار خودروهای کاروتجاری قرار داده است.

به گزارش اخبار خودرو ،  زامیاد سال گذشته 29هزاردستگاه خودرو تولید کرده که به گفته مدیرعامل این شرکت بسیار پایین‌تر از ظرفیت واقعی این شرکت است. این شرکت برای سال جاری و سال‌های آینده برنامه‌های بسیاری دارد و می‌خواهدتا 50درصد از سهم بازار خودروهای کاروتجاری به‎ویژه وانت را به خود اختصاص دهد. در همین زمینه با محمد زارع‌پور اشکذری، مدیرعامل این شرکت قدیمی در صنعت خودرو ایران به گفت‎وگو پرداختیم.

 کارنامه عملکرد زامیاد در سال گذشته چگونه بود؟

شرکت زامیاد سال گذشته 29هزار دستگاه خودرو تولید و فروش داشته است. ظرفیت اسمی شرکت، تولید سالانه 68هزار دستگاه خودرو است یعنی در سال گذشته ما کمتر از 50درصد ظرفیتمان تولید کردیم. هدف‎گذاری ما برای سال 97 تولید بیش از 49هزار دستگاه خودرو در بخش سبک یعنی گروه وانت است. برای این‎که تولیدمان اقتصادی شود، باید به این عدد دست پیدا کنیم.

با این‌کار، هم قیمت تمام‎شده و هم هزینه‌های سربار خود را کاهش می‌دهیم و می‌توانیم رقابت بهتری در بازار داشته باشیم. تمام تمرکزمان را روی این مساله گذاشته‌ایم و در سه‎ماهه نخست سال جاری نسبت به سه ماه نخست سال قبل 20 درصد رشد تولید داشته‌ایم. ضمن این‎که در طرح نوسازی ناوگان که برنامه ریاست‎جمهوری بوده است، شرکت زامیاد سهم 10‌درصدی دارد.

 سهم 10 درصدی زامیاد در طرح بزرگ نوسازی ناوگان تجاری کشور، شامل کدام نوع از خودروهای سنگین است؟

این سهم 10‌درصدی مربوط به کامیون، کشنده، اتوبوس و مینی‌بوس است. ما در بخش کامیونت ورود نکرده‌ایم. به احتمال فراوان سال آینده در این بخش ورود پیدا خواهیم کرد. در بخش اتوبوس و مینی‌بوس هم 10سالی می‌شود که شرکت زامیاد فعالیت نداشته است.

در این بخش هم با شرکای تجاری‌مان مذاکراتی داشته‌ایم و در سه‎ماهه سوم سال 97 برنامه تولید اتوبوس و مینی‌بوس را داریم و بار دیگر این بخش از شرکت را فعال خواهیم کرد. برای کامیون و کشنده هم با شریک تجاری‌مان صحبت‌هایی کرده‌ایم و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا به هدفی که می‌خواهیم دست پیدا کنیم. سهم 10درصدی ما از طرح نوسازی 200هزار دستگاهی، تولید حدود 18 تا 20هزار خودرو ظرف 3سال است.

 برنامه بلندمدت شما برای رسیدن به اهدافی که اشاره کردید، چیست؟

یک برنامه 4ساله تا سال 1401 داریم که براساس آن سهم بازارمان را افزایش خواهیم داد. سهم زامیاد از بازار وانت 40درصد است. سال 95 این سهم 36درصد بود که در سال 96 آن را به 40درصد رسانده‌ایم. به دنبال این هستیم که ظرف سه سال آینده سهم‌مان را از این بازار به 50درصد برسانیم.

 برای امسال چه سهمی را در نظر گرفته‌اید؟

امیدواریم بتوانیم به سقف 45درصد سهم برای امسال دست پیدا کنیم. وقتی ما وانت‎پیکاپ ریچ را از شرکت پارس‎خودرو به زامیاد انتقال دادیم، سهم 5درصدی از بازار داشت. اولویت ما این است که بتوانیم سهم بازار خود را داشته باشیم و آن را حفظ کنیم. نگه‌داشتن این مقدار از سهم بازار بسیار سخت است. در گذشته شرکت‌های دیگر در بخش وانت کار نمی‌کردند اما درحال‎حاضر بسیاری از شرکت‌ها در این بخش ورود کرده‌اند.

 برنامه شما برای توسعه بازار پیکاپ ریچ چیست؟

خوشبختانه از روزی که آقای جهرودی به عنوان مدیر ارشد به گروه خودروسازی سایپا آمدند، تصمیم بر این شد که خودروهای کار و تجاری در مجموعه زامیاد متمرکز شده و سیاست یکپارچه‌سازی تولید برای این بخش انجام شود. با اجرای این سیاست از اواخر آذرماه سال گذشته در کمتر از یک ماه خط‌تولید پیکاپ ریچ از پارس‌خودرو به زامیاد انتقال پیدا کرد. توافقاتی انجام شد تا پک‌های سفارش پارس‌خودرو را انجام دهیم و از اول مرداد به بعد، پک زامیاد با برند زامیاد وارد بازار می‌شود. ما تا پایان سال 97 تولید 6هزار دستگاه ریچ را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ریچ از 5سال گذشته تاکنون فقط به صورت دوکابین تولید شده است. اما به‌منظور توسعه محصول از سال 98 ریچ تک‎کابین هم تولید خواهد شد. 

 نسل جدید ریچ از چه زمانی به بازار عرضه می‌شود؟

نسل جدید ریچ نهایتا اواخر امسال و اوایل سال آینده تولید خواهد شد. برنامه خیلی خوبی برای تولید این خودرو داریم. در وانت‌های زیر یک تن هم قبلا کار کرده‌ایم و یکی از برنامه‎های ما برای توسعه محصول این است که در این بخش بار دیگر فعالیت کنیم.

 آیا برنامه دیگری هم برای توسعه سبد محصول خود در بخش وانت دارید؟

در حال برنامه‌ریزی برای تولید سه یا چهار محصول جدید در خانواده وانت، چه یک تن و چه زیر یک تن و چه بالای دو تن هستیم تا توسعه محصولی را که به شرکا و سهام‌داران خود قول داده‌ایم، ظرف مدت سه تا پنج سال محقق کنیم.
 
 به نظر شما عمده مشکلی که موجب می‌شود توسعه محصول با کندی انجام شود چیست؟

مهم‎ترین مشکل، نداشتن خط رنگ به‌روز و مدرن است. درحال‎حاضر ما فقط رنگ محصول وانت زامیاد یا همان نیسان آبی را خودمان انجام می‌دهیم و محصولات دیگر مانند ریچ و پادرا در جای دیگری رنگ می‌شوند. انجام این کار بیرون از مجموعه هزینه بیشتری را به ما تحمیل می‎کند. اگر در بحث خط رنگ سرمایه‌گذاری کنیم، براساس برنامه‌ریزی و با توجه به تیراژ تولیدی که در نظر داریم، ظرف یک تا سه سال این سرمایه‌گذاری بازمی‌گردد و به بازدهی می‌رسد. 

 برای ایجاد یک خط رنگ نیاز به چقدر سرمایه‌گذاری دارید؟

نزدیک به 100میلیارد تومان سرمایه برای ایجاد خط رنگ نیاز است. مصوبات این کار انجام شده و از زمان شروع به کار حداقل 14 ماه زمان می‌برد تا عملیاتی شود. به این منظور با یک برند اروپایی صحبت‌هایی را انجام داده‌ایم و طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتواند همه محصولات ما را  پوشش دهد. 

 این 100میلیارد تومان از کدام منابع تامین خواهد شد؟

اولویت ما این است که از منابع بانکی استفاده کنیم و براساس برنامه‌ریزی که انجام داده‌ایم، 30درصد از محل منابع داخلی شرکت و 70درصد هم از منابع تسهیلات بانکی تامین خواهد شد. در این زمینه با دو بانک صحبت کرده‌ایم و قرار است خط اعتباری در اختیارمان قرار دهند. در صورتی که این خط رنگ ایجاد شود، در قیمت تمام‎شده دو تا سه مدل از محصولات ما تاثیرگذار خواهد بود.
 
 صحبت‌های بسیاری در خصوص از رده خارج کردن محصول نیسان و جایگزینی آن مطرح شده است. با توجه به افزایش استانداردهای خودرویی از دی‎ماه امسال، چه سرنوشتی برای این محصول پیش خواهد آمد؟

بله از دی‎ماه امسال باید استانداردهای 85گانه را در تولید خود اعمال کنیم و در همین راستا جلساتی با سازمان ملی استاندارد داشته‎ایم و مدیرکل این سازمان از مجموعه ما بازدید کرده‎اند که به قول خودشان موجب تغییر نگاهشان به مجموعه زامیاد شد. خطوط تولید خوبی که در مجموعه زامیاد هست، نشان می‌دهد که ما در راستای استانداردسازی حرکت می‌کنیم تا بتوانیم استانداردهای 85گانه را پاس کنیم.  زمینه فعالیت ما در گروه m2 متمرکز است که شامل وانت‌های کار می‎شود.

بر این اساس، ما برای پاس کردن خیلی از استانداردهایی که در گروه m1 وجود دارد، هنوز فرصت داریم و خیلی از آن‎ها هنوز اجباری نیست. واحد مهندسی و به‌طور کلی همه واحدهای زامیاد مشغول به کار هستند تا خروجی موردنظر سازمان استاندارد حاصل شود و بدین منظور در حال انجام یک سری از تست‌ها هستیم.  دغدغه اصلی ما بحث موتور بود که برای رفع آن با مجموعه مگاموتور قرارداد سرمایه‌گذاری بسته‌ایم.

برنامه این است که تا اواخر سال جاری، موتوری که دارای استاندارد یورو5 بوده و قابلیت ارتقا به یورو6 را نیز داشته باشد، وارد خط‌تولید شود.  این موتورها روی وانت پادرا و نیسان سوار خواهند شد. ریچ هم به دلیل قراردادی که با شریک تجاری‌مان داریم، از خارج از مجموعه تهیه می‌شود. اما اگر وانت نیسان موفق به پاس کردن استانداردها نشود، وانت پادرا جایگزین آن خواهد بود. پادرای فعلی ظرف 5سال تنها یک‎هزار دستگاه تولید شده است. اما با مذاکراتی که با شریک‌مان داشته‌ایم، بنا داریم تا آخر امسال نسل جدید پادرا را که تولید سال 2016 است، وارد بازار کنیم.

پادرا تاکنون فقط در بخش بنزینی تولید شده است اما پادرای دوگانه‌سوز سی‌ان‌جی نیز از اواخر امسال تولید و به بازار عرضه خواهد شد تا اگر خواستیم جایگزینی برای نیسان آبی تعیین کنیم، سهم بازار را از دست ندهیم.

به نظر شما آیا وانت پادرا می‌تواند نظر طرفداران نیسان آبی را جلب کند؟

وانت پادرا تمام مشخصه‌های نیسان آبی را دارد. پادرا هم اتاق به‌روزتری دارد و هم کابینش بزرگ‌تر شده است. راننده‌ها و کسانی که از این خودرو استفاده می‌کنند، بسیار راضی هستند. در بحث قیمت هم تفاوت چندان بالایی ندارد که به خریداران فشار وارد کند. تاکنون نیز استقبال از این خودرو با توجه به امکاناتی که دارد بالا بوده و بسیاری از سازمان‌ها و مردم خواهان خرید 
آن هستند. 

 آیا صحت دارد که قصد ورود به تولید خودروهای سواری غیرتجاری را دارید؟

بله؛ ما برای اولین بار پروانه‌ بهره‌برداری‌مان را از تولید وانت، کامیون و اتوبوس فراتر برده و به SUVها تعمیم داده‎ایم. 

یک خودرو شاسی‎بلند خوب نیز برای تولید در نظر گرفته‎ایم که کیفیت و ایمنی بسیار بالایی دارد و تا قبل از شهریورماه عملیاتی و رونمایی خواهد شد.

 وضعیت بدهی شرکت زامیاد از زمانی که شما کار را در دست گرفتید، تاکنون چه تغییری کرده است و چه زمانی این شرکت از زیان خارج خواهد شد؟

نسبت به روزی که به زامیاد آمدم، 170 تا 180‌میلیارد تومان از بدهی‌ها را که عمدتا مربوط به تسهیلات بانکی و مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی بوده است، پرداخت کرده‌ایم. اولویت ما این است که تا آخر سال 97 از زیان خارج شویم و به سوددهی برسیم. 

 امسال روی هر خودرو در سگمنت‌های مختلف چقدر افزایش قیمت خواهید داشت؟

ما طبق مجوزی که دریافت کرده‌ایم، 9.6درصد افزایش قیمت روی محصولاتمان خواهیم داشت. 

 همکاری زامیاد با ایویکو به کجا رسیده است؟ آیا همچنان با این شرکت کار خواهید کرد؟

در حال مذاکره با ایویکو هستیم و امیدواریم با این شرکت ایتالیایی به نتیجه برسیم تا همچنان به عنوان شریک تجاری ما در بخش سنگین به همکاری خود ادامه دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =