گروه شورون اعلام کرد هفته گذشته با خریداری تمام سهام نوبل انرژی به‌ارزش ۵میلیارد دلار مالک جدید این شرکت به‌حساب می‌آید.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه شورون اعلام کرد هفته گذشته با خریداری تمام سهام نوبل انرژی به‌ارزش ۵میلیارد دلار مالک جدید این شرکت به‌حساب می‌آید. این قرارداد را می‌توان بزرگ‌ترین معامله بین شرکت‌های نفتی پس از افت شدید قیمت طلای سیاه به‌علت شیوع ویروس کرونا درنظر گرفت. پس از کاهش قیمت نفت، ارزش سهام بسیاری از شرکت‌های این حوزه کاهش یافت و به‌گزینه‌ای جذاب برای رقبا تبدیل شدند. 
شورون سه‌ماهه نخست سال جاری را با درآمد ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌دلاری به‌پایان رساند و باتوجه به‌همین افزایش سرمایه درابتدا تقاضای خرید سهام شرکت بزرگ‌تر Anadarko را به‌ارزش ۳۳ میلیارددلار داشت که درنهایت موفق به‌عقد قرارداد با این شرکت نشد. یکی از دلایل عدم‌موفقیت شورون در این خریداری، پیشنهادهای دیگری بود که به آنادارکو برای همکاری بلندمدت ارائه شد و درنهایت این شرکت تصمیم گرفت استقلال خود را حفظ کند. 
اما خرید اخیر شورون سبب می‌شود سرمایه‌گذاری این شرکت در سواحل ایالات‌متحده افزایش یابد و البته از سوی دیگر نوبل انرژی هم امکان حضور و استفاده از فناوری‌‌های پیشرفته شورون را خواهد داشت. این درحالی‌است که شرکت‌های نفتی تحت‌فشار هستند تا رد پای خود را در چرخه کربن و آلایندگی هوا کاهش دهند. اما گاز به‌عنوان سوختی که تمیزتر می‌سوزد، همواره مطرح بوده و نوبل انرژی نیز تخصص ویژه‌ای در فرآوری گاز طبیعی دارد. 
پاول مولچانوف، تحلیلگر موسسه مطالعاتی «ریموندجیمز» گفت: «احتمال تکرار جنگ پیشنهادات برای نوبل بعید است.» وی خاطرنشان کرد مقیاس کوچک‌تر این معامله که برابر با ۵ میلیارد دلار است، در مقابل پیشنهاد ۳۳ میلیارد دلار شورون برای آنادارکو از مهم‌ترین عوامل این شکست بوده است. با خریداری نوبل انرژی شورون حضور بیشتری در منابع نفتی کلورادو و حوضچه نفتی پرمیان (Permian) به‌عنوان برترین منطقه نفت‌خیز ایالات‌متحده خواهد داشت. البته لازم به‌ذکر است که درشرایط فعلی حوضچه پرمیان با مشکلات زیادی مواجه است که بخش عمده آن به‌خاطر کاهش ارزش نفت و کاهش تقاضا بوده است. 
جالب اینجاست که پیشنهاد سال گذشته شورون به آنادارکو نیز معطوف به‌پیشروی این شرکت در حوضچه پرمیان بود. شورون قصد داشت یک‌میلیارد دلار در این منطقه به‌کمک آنادارکو سرمایه‌گذاری کند. اما از آن زمان تا به‌امروز تحولات زیادی رخ داده و قیمت نفت پس از اینکه درماه آوریل به‌متوسط ۲۰ دلار برای هر بشکه رسید، حالا دوباره رشد کرده و وارد کانال ۴۰ دلاری شده است. درمورد نوبل انرژی درحالی‌که ارزش کلی بازار این شرکت برابر با ۱۲ میلیارددلار بود، اما در روز جمعه هفته گذشته این رقم به ۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار رسید. ارزش سهام نوبل با انتشار این خبر با رشد ۵.۴ درصدی به ۱۰ دلار و ۱۸ سنت رسید. رقمی که درسال گذشته میلادی ۶۰ درصد بیشتر بود.  شورون اعلام کرد شیوه پرداخت ارزش سهام نوبل انرژی در یک بازه کوتاه‌مدت خواهد بود و درصورت حفظ ارزش نفت در کانال ۴۰ دلار، این دو شرکت تا پایان سال جاری میلادی جریان مالی مشترک خواهند داشت. شاید بتوان شورون را یکی از بزرگ‌ترین و صاحب‌نام‌ترین شرکت‌های تولید روغن‌موتور و ادتیوهای مصرفی درتولیدات سایر روغن‌سازان دنیا دانست. شرکتی که حالا با این حجم از سرمایه‌گذاری می‌تواند بیش از پیش در صنعت روانکارها نقش‌آفرینی کند و حرفی برای گفتن داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =