این‌بار پس از گرانی‌های افسارگسیخته در بازار تایر و فروش برخی  سایزهای تولید داخل حتی به دو ‌برابر  قیمت، ‌وزارت صنعت، معدن و تجارت به فکر ثبت فرایندهای خریدوفروش این کالا در سامانه جامع تجارت افتاده است تا جلوی تخلفات احتمالی را که منجر به گرانی‌ها شده بود، بگیرد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،این اولین‌بار نیست که نهادهای تصمیم‌گیر با ابلاغ قانون یا یک دستور‌العمل سعی در بهبود وضعیت اقتصاد،‌ صنعت و بازار دارند،‌ اما همان قانون با بد اجرا ‌شدن باعث بروز آسیب می‌شود. این‌بار پس از گرانی‌های افسارگسیخته در بازار تایر و فروش برخی  سایزهای تولید داخل حتی به دو ‌برابر  قیمت، ‌وزارت صنعت، معدن و تجارت به فکر ثبت فرایندهای خریدوفروش این کالا در سامانه جامع تجارت افتاده است تا جلوی تخلفات احتمالی را که منجر به گرانی‌ها شده بود، بگیرد. 
الزام تمامی رده‌های فروش تایر در کشور  به ثبت مبادلات خود در این سامانه از تایرساز تا خرده‌فروش،‌ اگرچه روی کاغذ اقدامی درخور تحسین است اما وقتی به ریزه‌کاری‌های آن توجهی نشود، خود می‌تواند در نقش چاقویی دو لبه عمل کرده و درنهایت کار را از آنی که بود نیز بدتر کند. تا‌جایی‌که سرپیچی برخی کارخانه‌های تایرسازی از  ثبت اطلاعات خریداران خود یعنی عاملان فروش در سامانه جامع تجارت باعث  شده است نماینده شرکت تایرساز برای ثبت‌فروش خود در سامانه با مشکل مواجه شود و امکان ثبت را پیدا نکند. عدم ثبت‌فروش نیز به معنی تخلف از قانون است و برخورد جدی را می‌طلبد. به‌همین دلیل این روزها بروز این مشکل برای بسیاری از فعالان صنف تایر کشور و ناتوانی آنها در فروش کالاهایی که در قالب سبدهای محصول از تولیدکننده خریداری کرده‌اند، سبب شده است ‌قیمت تایر در بازارآزاد روندی صعودی به خود گرفته و نه‌تنها گره‌ای از مشکلات مردم باز نشود بلکه اوضاع را نیز دشوارتر کرده است.
در این بین نباید از رقابت سنتی برخی تایرسازان برای بالاتر بردن قیمت محصولات خود در مقایسه با رقبا نیز غافل شد زیرا حتی این احتمال وجود دارد اقدام برخی تولید‌کنندگان در همین راستا صورت گرفته باشد. 
با این‌حال چنین رویه‌ای باعث شده است نه‌تنها قیمت تایرهای سواری در بازار کاهشی نشود بلکه شرایط به‌گونه ای پیش برود که  عدم امکان فروش توسط عمده‌فروشان، ‌قیمت‌ها را افزایشی کند و در‌نهایت منجر به بروز نارضایتی شود. درست همان چیزی که بعضی تولیدکنندگان به دنبال آن هستند و قصد دارند در‌نهایت الزام ثبت خرید‌و‌فروش تایر در سامانه جامع تجارت را بردارند. بنابراین با‌توجه به شرایط کنونی، این وزارت صمت است که باید به سرعت در جهت اصلاح برخی کاستی‌های  سامانه جامع تجارت گام بردارد تا این طرح کارآمد و ملی که در صورت اجرای درست می‌تواند دستاوردهای بزرگی برای کنترل بازار به همراه داشته باشد، با شکست مواجه نشود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    واقعا اگه اجرا بشه بسیاری از مشکلات صنف خرده فروشان و مردم حل خواهد شد و رانت عاملان فروشدکنندگان با زد و بند قیمتارو بالا میبرن از بین میره و تولی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =