داوود میرخانی‌ رشتی

در پرونده شغلی او علاوه‌بر مدیرعاملی ایران‌خودرو، سوابق مدیریتی و تشکلی زیادی همچون ریاست هیات‌مدیره شرکت کشت‌وصنعت و دامپروری مغان و عضویت در خانه صنعت و معدن ثبت شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،حدود یک‌هفته پیش، داوود میرخانی‌رشتی با تقدیم استعفایی که مورد موافقت احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان قرار گرفت، پس از 24سال از این انجمن خداحافظی کرد. او علت استعفایش را دلایل شخصی، خستگی و فاصله‌گرفتن از فضای سخت این روزهای کرونایی عنوان کرد. میرخانی از چهره‌های باسابقه صنعت خودرو است که در دهه 60 مدیرعامل ایران‌خودرو بود و در سال‌های اخیر نیز به‌عنوان مشاور انجمن خودروسازان ایران فعالیت می‌کرد.  ازجمله مهم‌ترین اقدامات دوره مدیرعاملی میرخانی در ایران‌خودرو می‌توان به انعقاد قرارداد همکاری با پژو فرانسه اشاره کرد. میرخانی متولد 1321 در تهران و کارشناس مدیریت بازرگانی است. در پرونده شغلی او علاوه‌بر مدیرعاملی ایران‌خودرو، سوابق مدیریتی و تشکلی زیادی همچون ریاست هیات‌مدیره شرکت کشت‌وصنعت و دامپروری مغان و عضویت در خانه صنعت و معدن ثبت شده است. او در کتابی با عنوان «مرغابی وحشی» به مرور خاطرات خود به‌ویژه در صنعت خودرو پرداخته است. در این خصوص با دو تن از فعالان و کارشناسان صنعت خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

انسانی خوش‌فکر و استراتژیست-احمد نعمت‌بخشدبیر انجمن خودروسازان


 من از دهه 60 با جناب میرخانی‌رشتی آشنا شدم و در این سال‌ها با ایشان رفاقت نزدیکی داشته و دارم. ایشان طی سال‌های 62 تا 68 مدیرعامل ایران‌خودرو بود و در سال 76 انجمن خودروسازان را تاسیس کرد. آقای میرخانی بسیار صریح است و در سال 84 با آمدن دولت آقای احمدی‌نژاد، با یکی از نمایندگان وقت مجلس به‌خاطر موضوع خودرو تندر90 وارد بحث شد. وزیر وقت دولت احمدی‌نژاد یعنی آقای طهماسبی نیز به ایران‌خودرو و سایپا فشار آورد تا آقای میرخانی را کنار بگذارند. آن زمان من مدیرکل خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت بودم و در تماسی با آقای یکه‌زارع که زمانی مدیرعامل پارس‌خودرو و آقای طهماسبی نیز مشاور ایشان بود، از او خواستم با وزیر صحبت کند و از بخواهد در کار تشکل‌ها دخالت نکند. اما متاسفانه موثر واقع نشد و عذر آقای میرخانی را از انجمن خودروسازان خواستند. همزمان من هم متوجه شدم با آقای طهماسبی نمی‌توانم کار کنم و روحیه‌ام با ایشان یکی نیست. به همین دلیل از وزارتخانه استعفا دادم و تقاضای بازنشستگی کردم. همان موقع آقایان منطقی و قلعه‌بانی و همچنین سایر مدیران وقت خودروسازی‌ها تصمیم گرفتند من را به عنوان مسئول انجمن انتخاب کنند. بنابراین من هم با آقای میرخانی تماس گرفتم و از ایشان تقاضا کردم دوباره به انجمن بازگردند و گفتم که به هرحال رئیس شما هستید. حال بسیار متاسف هستم که ایشان از انجمن رفتند. جناب میرخانی کمک بزرگی برای من و اداره انجمن بود. ایشان فردی بسیار خوش‌فکر و استراتژیست است. زمانی که ایشان در ایران‌خودرو به‌عنوان مدیرعامل مشغول بود، با روش مدیریتی صحیحی که داشت در راستای کاهش هزینه‌های شرکت 6هزار نفر از کارکنان شرکت را به نحو مطلوبی بازخرید کردند. همچنین باتوجه به این‌که در دوران دفاع مقدس قرار داشتیم، ایشان بسیار تلاش کرد و توانست تیراژ را بهبود بخشد. این در حالی بود که همزمان باید نیازمندی‌های جبهه‌ها را نیز برطرف می‌کردند. در انجمن خودروسازان نیز ایشان به‌رغم دفاع از منافع صنعت خودرو، همواره به مدیران ایران‌خودرو و سایپا انتقاد می‌کردند که چرا این دو شرکت موتور کم‌حجم و کم‌مصرف طراحی و تولید نمی‌کنند یا نسبت به ادامه تولید خودروهایی مانند پیکان انتقاد داشتند.

میرخانی‌رشتی سیمرغ صنعت خودرو است-حسین نظریان رئیس شورای سیاست‌گذاری روزنامه «دنیای‌خودرو»


   حضرت حافظ 17 ترکیب لغوی با واژه «پیر» دارد که شامل پیر مغان، پیر خرابات، پیر طریقت، پیر صحبت و... می‌شود. به‌نظر من، داوود میرخانی رشتی نیز «پیر صنعت خودرو» است، البته پیر به معنای چاره‌گر این صنعت. به تعبیر دیگر، ایشان در مقام «سیمرغ صنعت خودرو» و پیر چاره‌اندیش این صنعت است. 
برای دوستداران صنعت خودرو، خبر خداحافظی میرخانی‌رشتی بسیار شوک‌آور بود. البته امیدواریم خداحافظی ایشان از انجمن خودروسازان به‌معنی خداحافظی کلی از صنعت خودرو نباشد. 
من حدود چهار دهه است که افتخار آشنایی با داوود میرخانی‌رشتی را دارم و در این مدت از ایشان درخصوص صنعت خودرو بسیار آموخته‌ام. از نظر من ایشان، نمادی از تجربه، تکنیک و مدیریت عملی در صنعت خودرو است و بر تمام جزئیات این صنعت و مشکلاتش اشراف دارد. شاهد این مدعا، تواضع و تشکر همیشگی ایشان در قبال انتقادات سازنده از صنعت خودرو و درعین‌حال پاسخ‌های فنی و مبتنی‌بر تجربه و دانش ایشان در برابر انتقادات نادرست بوده است. ای‌کاش مرام، تجارب و آگاهی ایشان را مسئولان و متولیان صنعت خودرو در تعیین سیاست‌های این صنعت نصب‌العین قرار بدهند، که اگر این کار را انجام داده بودند، دیگر شاهد مشکلات عدیده فعلی در صنعت خودرو نبودیم. یادم هست در زمان طرح تولید نخستین خودرو ملی یعنی سمند، ایشان بسیار ساده و بهتر از هر کس دیگر توانست برای اصحاب رسانه تشریح کند فلسفه این خودرو چیست. ایشان همچنین اهل قلم است و مطالب خود را بسیار شیوا پردازش می‌کند؛ چه در پاسخگویی به انتقادها و چه در تشریح مطالب و نظرات خود. کتابی هم درخصوص صنعت خودرو نوشته‌ که اتفاقا بسیار آموزنده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    3 0
    با سلام-در کنار تقدیر و تشکر از جناب دکتر میرخانی جا داره گزارشی هم از کارگران تعدیلی ایران خودرو در سال ۱۳۶۵ تهیه کنید که با تصویر سازی جناب میرخانی از سقوط ایران ناسیونال صورت گرفت و یه جماعت پنج هزار نفری از کارگران ایران خودرو که پدر من داخل همین تعدیلی ها بود تهیه کنید،کارگران اغلب کم سوادی که بعد از تعدیل زندگیشون تبدیل به فاجعه شد.پدرم همیشه میرخانی رو لعنت میکنه و میگه باعث بدبختی هزاران کارگر شد که با دروغ هاش از شرکت بیرون رفتن.خدا هم در این دنیا لعنتش کنه و هم آتش سوزان جهنم هزاران سال قسمتش بشه.ابشالله هرگز روی خوش زندگی رو نبینه که زندگی ما رو جهنم کرد…
  • محمد IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 0
    سلام بنده دنبال اخبار میرخانی رشتی بودم که مطلب شما نظرم رو جلب کرد و نظر دوست عزیزمون که در ذیل خبر اومده،خواستم بگم که ماه هرگز پشت ابر نمیمونه،احسنت بر این دوستمون که نظرش رو ثبت کرده و تشکر از شما بابت انتشارش،بنده خودم از جمله ۵۰۰۰کارگر تعدیلی ایران ناسیونال هستم که توسط میرخانی رشتی در سال ۶۵ تعدیل شدیم و یک عمر فلاکت و بدبختی کشیدم تا بالاخره الان با حقوق سه و نیم میلیون بازنشسته شدم و همیشه شرمنده زن و بچه و نوه هستم،هر چقدر لعنت و نفرین نثار این ... کنم کم هست که چه فیلمی بازی کرد و چه سخنرانی ها تا کارگران قبول کنن خودشون رو بازخرید کنن،ایشالله بحق ناله های دل زینب یک روز خوش تو زندگیت نداشته باشی میرخانی،ما کارگران که این دنیا دستمون بهت نرسید ولی اون دنیا پدرت رو درمیاریم،لعنت بر تو که عمرمون رو سیاه کردی ایشالله خیر نبینی میرخانی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =