گرندپری نوربرگ‌ رینگ ۲۰۲۰

رقابت برخلاف جهت همیشگی پیست به‌ خاطر این است که مسئولان فکر می‌کنند کار مفیدی برای F۱ انجام نداده‌اند و حالا می‌خواهند به ‌این شکل، کم کاری خود را جبران کنند

تعیین خط مسابقه ایفل ۲۰۲۰ در پیست معروف نوربرگ‌رینگ آلمان با پیشتازی والتری بوتاس همراه بود و پشت سر او نیز همیلتون خط دوم را از آنِ خود کرد. ورشتپن خط سوم استارت را به‌دست آورد و چارلز لکلرک نیز با نمایشی امیدوارکننده در رده چهارم قرار گرفت. از سوی دیگر باز هم هالکنبرگ به‌عنوان راننده ذخیره وارد میدان شد و این بار جای لنس استرول را برای ریسیگ‌پوینگ پر کرد.

ردبول نیز برای فصل‌های آینده فرمول‌یک به‌دنبال یک جایگزین مناسب به‌جای موتورهای هونداست که از این پس در فرمول‌یک حضور نخواهد داشت. درحال حاضر رنو می‌تواند مهم‌ترین گزینه مد نظر ردبول برای حفظ رقابت با مرسدس‌ باشد. 

استارت این مسابقه بدون تغییر خاصی در رده‌ها یا حادثه‌ای همراه بود. بوتاس برتری خود را به زحمت حفظ کرد؛ اما فشار هم‌تیمی او سرانجام جواب داد و با قفل شدن چرخ‌هایش، رتبه‌اش را به‌همیلتون واگذار کرد.

در این میان برخورد کیمی رایکونن و جرج راسل نیز صحنه‌ای نفس‌گیر خلق کرد که خوشبختانه به‌خیر گذشت؛ اما سبب خروج راسل از مسابقه و جریمه ۱۰ ثانیه‌ای رایکونن شد. برخورد بعدی میان کویات و البون بود که باعث کنده شدن باله جلو خودرو کویات و اهتزاز پرچم زرد شد. 

اما در عین ناباوری، دومین خودرویی که از دور مسابقه خارج شد، والتری بوتاس بود که با مشکل فنی مواجه شد و با بدشانسی محض این مسابقه را از دست داد. بعد از او به‌فاصله کمی اکون و البون هم از دور خارج شدند. لندو نوریس نیز با مشکل فنی دست و پنجه نرم می‌کرد و سرانجام تسلیم شد و خودرو خود را کنار پیست متوقف کرد که باعث ورود سیفتی‌کار به جریان بازی شد. 

با این وجود این فرصت کمک خاصی به‌تغییر جریان مسابقه نکرد. لوئیس همیلتون با یک رانندگی بدون اشتباه توانست پیروزی مهم دیگری در کارنامه خود ثبت کند. او با نود و یکمین برد خود با مایکل شوماخر مساوی شد.

رکوردی که احتمالا باز هم ارتقا خواهد یافت؛ اما هرگز توسط فرد دیگری شکسته نخواهد شد. پس از مسابقه، میکی شوماخر کاسکتی از این قهرمان افسانه‌ای را به همیلتون تقدیم کرد. مکس ورشتپن توان کافی برای عبور از خودرو مرسدس را نداشت. 

اما کسب رتبه دوم این مسابقه او را در جدول امتیازات به‌والتری بوتاس نزدیک‌تر کرد. ورشتپن همچنین امتیاز سریع‌ترین دور مسابقه را نیز از آن خود کرد. دنیل ریکاردو توانست بعد از دو سال و نیم یک سکوی سومی بسیار با ارزش و بهترین نتیجه این فصل خود را به‌دست آورد.

نیکو هالکنبرگ که حتی فرصت تمرین برای این مسابقه را نیز نداشت، یک رتبه هشتم بسیار با ارزش کسب کرد و جالب اینکه او اکنون تنها با سه مسابقه‌ای که حضور داشته، امتیازات بیشتری نسبت به بسیاری دیگر از رانندگان دارد. هالکنبرگ همچنین از دید بینندگان مسابقه به‌عنوان راننده برتر این مسابقه هم انتخاب شد.

تغییراتی که در قوانین فرمولاوان اعمال خواهد شد

قانونگذاران و مدیران ارشد رقابت‌های فرمول‌یک قهرمانی جهان، نگارش کتاب قوانین سال ۲۰۲۱ را به‌پایان برده‌اند و اواخر ماه آینده میلادی از آن رونمایی می‌کنند. رانندگان شاغل در فرمول ‌یک از جمله لوئیس همیلتون، قهرمان ۵ دوره مسابقات فرمول‌یک با وجودی که هنوز جزئیات قوانین جدید منتشر نشده است، با این تغییر قوانین مخالفند. یکی از این تغییرات، مسابقه برخلاف جهت همیشگی پیست است.  

راننده انگلیسی تیم مرسدس گفت: «رقابت برخلاف جهت همیشگی پیست به‌خاطر این است که مسئولان فکر می‌کنند کار مفیدی برای F۱ انجام نداده‌اند و حالا می‌خواهند به‌این شکل، کم کاری خود را جبران کنند. ما باید همراه با تکنولوژی و نوآوری پیشرفت کنیم و سریع‌تر شویم؛ اما به‌سمت تایرهای بدتر و خودروهای تنبل و سنگین‌تر حرکت می‌کنیم! وقتی هم با کسانی که این قوانین را وضع کرده‌اند حرف می‌زنیم، متوجه می‌شویم که درک درستی ندارند. خیلی از آن‌ها، یک بار هم مسابقه نداده و حتی در ماشین فرمول‌یک ننشسته‌اند.»

در جلسه  راس براون با مدیران تیم‌های فعال در رقابت‌های formula one، مجموعه‌ای از قوانین مطرح شد که همچنان در حال توسعه و بررسی است و به‌مراحل نهایی نرسیده‌ است. در واقع این جلسه بیشتر جنبه مشورتی داشته و هنوز هیچ قانونی رسما به‌تصویب نرسیده است. یکی از انتقاداتی که با شروع عصر ۱.۶ لیتری‌ها به‌این خودروها وارد شد، کاهش صدای موتور و حس خشمگین خودروها بوده است. 

تیم‌ها برای افزایش صدای پیشرانه همواره سعی کرده‌اند در داخل محدوده قوانین تغییراتی را اعمال کنند؛ اما محدودیت‌های موجود دست آن‌ها را چندان هم باز نمی‌گذارد.  در مجموعه‌قوانین جدید دور موتور به‌اندازه ۳۰۰۰ واحد افزایش می‌یابد تا با افزایش صدای خروجی جذابیت آن دوچندان شود. در بخش‌هایی از این قوانین به‌ساده‌سازی مجموعه حرکتی خودرو اشاره شده و حذف بخشی از قسمت‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند. به‌طور مثال قطعه MGU-H  وظیفه بازیابی و ذخیره انرژی را برعهده دارد و به‌دلیل ساختار پیچیده و درگیری زیاد با پیشرانه حذف شده و با قطعه‌ای ساده‌تر با نام MGU-K جایگزین می‌شود که توانایی ذخیره و بازیابی انرژی بیشتری را داراست و در ساختار پیشرانه تداخلی ایجاد نخواهد کرد. 

به‌طور کلی هدف از این ساده‌سازی‌، تشکیل مجموعه‌ای است که بتوان به‌سادگی آن را بنا کرد یا قطعاتی مانند پیشرانه‌، گیربکس و غیره را به‌سرعت تعویض و جابه‌جا کرد. در این جلسه همچنین صحبت‌هایی مبنی‌بر محدود کردن مقدار سوخت خودروها ذکر شد که می‌تواند بر عملکرد تیم‌ها تاثیر بسزایی بگذارد. همچنین زمزمه‌هایی از قرار دادن سقف بودجه و ایجاد قوانین سختگیرانه‌تری برای برقراری تعادل میان تیم‌ها مطرح شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =