کد خبر: 232057
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
ب‌ام‌و iX

براساس برنامه‌ریزی‌ها همچنین قرار است iX نخستین محصول ب‌ام‌و باشد که مجهز به فناوری خودران سطح 3 ب‌ام‌و است که با همکاری شرکت‌های اینتل، موبیل‌آی و فیات کرایسلر ساخته شده.

به گزارش «اخبار خودرو»، ب‌ام‌و دوازده سال پس از رونمایی از برنامه الکتریکی خود موسوم به «پروژه i» با معرفی ناوگان آزمایشی مینی ای، بالاخره دومین خودروی تمام الکتریکی‌اش را با نام خودروی الکتریکی iX را به بازار معرفی کرده است. این ماشین برخلاف دو مدل قبلی  سری i، یعنی مدل جمع‌وجور i3 و خودروی اسپرت پلاگین هیبرید i8 از طراحی متعارف‌تری برای جذب بازار برخوردار است و در رده شاسی‌بلندهای سایز متوسط قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های منحصر به فرد

iX نخستین بار دو سال پیش در تور رسانه‌ای با بوئینگ 777 لونفتانزا به عنوان کانسپت iNext به بازار معرفی شد. در حالی‌که شکل کلی این کانسپت همچنان در محصول نهایی حفظ شده، اما برخی از عجیب‌ترین ویژگی‌های کانسپت مانند صندلی‌های حساس به لمس از iX قلم گرفته شده‌اند. با این وجود iX نشان‌گر مسیر طراحی تکامل‌یافته این برند است و در آن از جناح‌های برجسته و پر حجمی که در محصولات اخیر ب‌ام‌و مشاهده شده خبری نیست.

آدریان وان هویدانک طراح ارشد ب‌ام‌و شکل این خودرو را بهمچون سنگی صیقلی و صاف با بریدگی‌هایی در سطوحش توصیف کرده است.

در حالی‌که iX به طور تقریبی از همان طرح کلی مدل فعلی X5 بهره می‌برد، اما خط طراحی سقف آن بیشتر به مدل فست‌بک X6 نزدیک است. نتیجه این ترکیب شکل و شمایل یک استیشن واگن با نسبت اندازه‌هایی شبیه به آئودی ای-ترون را به این شاسی‌بلند بخشیده است.

در نسخه تولیدی iX هم مانند کانسپت آی-نکست ما شاهد جلوپنجره دوتایی (قلوه‌ای شکی) هستیم. این ماشین برخلاف مدل‌های i3 و i8 دارای پلتفرم فیبرکربنی نیست و ب‌ام‌و برای ساخت آن عمدتا از سازه فضاکار آلومینیومی بهره برده است.

چراغ‌های هر چهار گوشه خودرو باریک‌تر از باقی محصولات ب‌ام‌و است و نورهای LED استاندارد و فناوری نروپردازی لیزری هم به همان شکلی که به صورت آپشن‌های جداگانه برای i8 قابل عرضه بود در این خودروی برقی ارائه می‌شود.

iX هم مانند مدل قبلی خود یعنی i3 از طراحی داخلی مینی‌مال بهره می‌برد و بیشتر شاسی‌ها و دکمه‌ها از آن قلم گرفته‌ شده‌اند.  در فضای پشت فرمان یک صفحه نمایش منحنی بزرگ قرار گرفته که تا وسط داشبورد ادامه پیدا کرده و علاوه برآن یک نمایشگر 12.3 اینچی برای عملکردهای مختلف و همچنین یک صفحه نمایش 14.9 اینچی برای سرگرمی و اطلاعات (اینفومنت) در کنسول آن تعبیه شده است. در وسط کنسول چوبی این ماشین همچنین چند شاسی بسیار کوچک هم برای عملکردهای خاصی دیده می‌‌شود.

معرفی خودران ب‌ام‌و

براساس برنامه‌ریزی‌ها همچنین قرار است  iX نخستین محصول ب‌ام‌و باشد که مجهز به فناوری خودران سطح 3 ب‌ام‌و است که با همکاری شرکت‌های اینتل، موبیل‌آی و فیات کرایسلر ساخته شده.

این سیستم مجهز به دوربین‌ها و حسگر‌های راداری است که تمام بخش‌های ماشین را زیرنظر دارند و همچنین از یک حسگر لیداری دید جلو برخوردار است که توسط شرکت اینوویتز ساخته شده.

انتظار می‌رود این سیستم با قوانین و مقرارات جدید که در بزرگراه‌ها در سطح سرعت 60 کیلومتر برساعت، به راننده اجازه برداشتن دست از روی فرمان یا بستن چشم‌ها را می‌دهد. این سیستم‌ خودران موسوم به L3 اساسا جوری طراحی شده‌ که در ترافیک‌ بزرگراه‌های کنترل خودرو را در تس بگیرند تا زمانی که راننده سرعت ماشین را افزایش دهد یا از بزرگراه خارج شود.

سایر قابلیت‌ها

علاوه بر این iX نخستین محصول ب‌ام‌و خواهد بود که به سیستم اتصال‌پذیری 5G و همچنین قابلیت ارتباط V2X مجهز است. ب‌ام‌و آمریکای شمالی تائید کرده که قابلیت 5G در محصولات ارائه شده در این منطقه وجود خواهد داشت. هرچند چیزی که Ix را از تمامی مدل‌های قبلی ب‌ام‌و متمایز می‌کند سازه ویژه آن برای خودروهای الکتریکی است.

این ماشین به نسل پنجم فناوری پیش‌رانه برقی مجهز است که ب‌ام‌و اخیرا از آن در نسخه‌های جدید پلاگین هیبرید خود به کار گرفته اما در نبود هرگونه موتور درون‌سوز واضح است که شکل قدرتمند‌تری از این سیستم در این خودرو به کار گرفته شده است.

تولید iX از نیمه اوم سال 2021 آغاز می‌شود و قرار است از سال 2022 عرضه آن به کشورهایی مانند آمریکا آغاز شود.

این مساله باعث رقابت تناتنگ ب‌ام‌و با رقبایی همچون مرسدس بنز، ولوو و کادیلاک خواهد شد که انتظار می‌رود محصولاتی جدید را در همین بازه زمانی عرضه کنند. علاوه بر این ب‌ام‌و باید خود را برای رقابت با محصولات شرکت‌های تازه‌واردی مانند ریوین (با  محصول R1s) و فیسکر (با خودروی اوشن) آماده کند/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =