خودروهای تجاری

وضعیت اقتصادی کشور، عدم‌عرضه خودروهای سنگین توسط خودروسازان و همچنین نبود قیمتی مشخص برای محصولات باعث شده است فروشندگان قیمت‌های عجیبی برای خودروهای خود در نظر بگیرند. زیرا مطمئن نیستند با پولی که به‌دست می‌آورند، بتوانند خودرو جدیدی بخرند یا نمی‌دانند اصولا بعد از فروش ضرر می‌کنند یا خیر

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودروهای تجاری در یک‌دهه اخیر به‌ویژه طی سال گذشته، با مشکلات بسیاری در زمینه‌های تولید، تقاضا و عرضه مواجه بود. همین موضوع در کنار تمام مسائل مربوط به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی باعث شد تا بازار داخلی این خودروها علاوه‌بر کاهش تقاضا، به‌شدت با افزایش قیمت مواجه شود؛ افزایش قیمتی که در این سال‌ها بی‌سابقه بوده است.

گرچه این افزایش قیمت در ماه‌های اخیر متوقف شد و با کاهش نرخ ارز، قیمت‌ها نیز در این بازار به ثبات رسید، اما هنوز روند نزولی به اندازه‌ای نبوده است که تقاضا در این بازار افزایش پیدا کند.

کاهش قیمت تجاری‌ها نسبت به نیمه‌نخست سال

براساس گفته یکی از کارشناسان بازار خودروهای تجاری، با کاهش نسبی نرخ ارز طی یکی، دو ماه اخیر برخی مدل‌های موجود در بازار داخلی ایران با کاهش قیمت مواجه شدند. در همین راستا، مدل FH۵۰۰ که پیش‌از این با قیمت ۵میلیارد تومان هم در بازار داخلی خرید و فروش می‌شد، درحال‌حاضر به ۴میلیارد تومان رسیده است. این خودرو به‌عنوان منبعی برای نرخ‌گذاری خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین در کشور، در شهریور ماه سال ۹۷ با قیمتی حدود ۹۰۰میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسید. طی دو سال گذشته این خودرو، تقریبا ۵ تا ۶ برابر افزایش قیمت را تجربه کرده که بیشترین بخش آن در یک سال اخیر اتفاق افتاده است.

بازار در انتظار ورود محصولات جدید

پیش از این با افزایش قیمت خودروهای تجاری سنگین، تقاضا در بخش خودروهای کارکرده و دست دوم افزایش یافته بود. درحال‌حاضر اما به دلایلی ازجمله وعده ورود خودروهای کم‌کارکرد اروپایی، امید به کاهش قیمت خودروهای سنگین و بالا بودن بهای خودروهای دست‌دوم در بازار کشور، این خودروها تقاضای چندانی ندارند.

‌به‌عنوان‌مثال FH۵۰۰ با ۴۰۰هزار کیلومتر کارکرد در این بازار با قیمتی حدود ۳میلیارد تومان عرضه می‌شود و برخی افراد مدل‌هایی از این خودرو را با قیمت ۲.۷میلیارد تومان به‌عنوان نمونه وارداتی به بازار عرضه می‌کنند. لازم به ذکر است خرید خودروها آن هم در قالب مدل‌های کارکرده، با توجه به کسادی بازار کار این خودروها، صرفه اقتصادی ندارد و متقاضیان این بخش هم انگیزه‌ای برای خرید خودروها با این قیمت‌های نجومی نخواهند داشت.

از سوی دیگر، بسیاری از خریداران این خودروها در انتظارند تا شاید با کاهش مشکلات اقتصادی و برداشته شدن برخی محدودیت‌ها، عرضه خودروهای تجاری به بازار افزایش یافته و قیمت‌ها کاهش یابد. ازسوی‌دیگر، مدل FH۴۸۰ با بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰هزار کارکرد با قیمت ۲.۵ تا ۲.۸ میلیارد تومان عرضه می‌شود.

افزایش تقاضا برای خودروهای نیمه سنگین

همچنین بعد از آن‌که بازار کار برای خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین به‌شدت افت کرد و قیمت این خودروها جهش یافت، بسیاری از متقاضیان این خودروها، به سمت خرید خودروهای نیمه‌سنگین و کامیونت‌ها هجوم آوردند.

بر این اساس، اوایل سال جاری به‌رغم وجود تمام مشکلات در بخش خودروهای تجاری اما تقاضا در سگمنت نیمه‌سنگین‌های باری افزایش داشت و این بازار سال ۹۹ را با افزایش تقاضا آغاز کرد. با این‌حال، اما افزایش قیمت روی این بازار هم تاثیر گذاشت و نیمه‌سنگین‌ها نیز با افزایش نرخ مواجه شدند و بخشی از بازار این خودروها را از دست دادند.

ترس فروشنده‌ها از فروش خودروهای سنگین

به‌طور کلی، بازار خودروهای سنگین غیرقابل پیش‌بینی بوده است و افراد نتوانسته‌اند نیاز خود را از این بازار برآورده کنند. در همین زمینه، یک نمایشگاه‌دار خودروهای سنگین در غرب کشور به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «این‌که گفته می‌شود قیمت‌ها در بازار کاهشی بوده، صحیح نیست. قیمت‌ها هرچند نسبت به برخی از ماه‌های سال که به‌صورت فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده بود، متعادل شده است، اما همچنان قیمت‌ها به‌گونه‌ای هستند که بازار را با رکود همراه کرده است.»

محمد محسنی در ادامه می‌افزاید: «بسیاری از کامیون‌داران برای فروش کامیون به ما مراجعه می‌کنند، اما ارقام نجومی به ما اعلام می‌کنند. درواقع وضعیت اقتصادی کشور، عدم‌عرضه خودروهای سنگین توسط خودروسازان و همچنین نبود قیمتی مشخص برای محصولات باعث شده تا فرد فروشنده قیمت‌های عجیبی برای خودرو خود در نظر بگیرد. زیرا مطمئن نیست با پولی که به‌دست می‌آورد، بتواند خودرو جدیدی خریداری کند یا اصولا بعد از فروش ضرر می‌کند یا خیر.»

عرضه محصول ازسوی خودروسازان و تغییر شرایط بازار

به نظر می‌رسد شرایط بازار خودرو در ماه‌های آینده نیز این روند را ادامه خواهد داد. چراکه هیچ برنامه مشخصی برای عرضه و تامین نیاز بازار از سوی وزارت صمت و خودروسازان دیده نمی‌شود. بازار با چالش عرضه محصول مواجه است.

کارشناسان معتقد هستند درصورتی‌که عرضه محصول توسط خودروسازان عادی شود، شاهد تعدیل سریع قیمت‌ها در بازار خواهیم بود، به‌طوری‌که بسیاری اقدام به فروش محصول یا تعویض محصولات قدیمی با محصولات به‌روز خواهند کرد. درهرحال؛ بازار خودروهای سنگین نیازمند اقدام جدی برای افزایش عرضه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =