چرخشگر

تولید و به‌کارگیری گیربکس ۱۲سرعته علاوه بر کاهش مصرف سوخت، موجب جلوگیری از خروج ارز به میزان ۳۵۰۰ دلار به ازای تولید هر دستگاه گیربکس، افزایش ظرفیت تولید و توسعه سبد محصولات چرخشگر، رشد ظرفیت اشتغال، کمک به توسعه صنایع کوچک و تحقق جهش تولید است

به گزارش «اخبار خودرو»، بحث افزایش سطح داخلی ‌سازی در خودروهای تجاری، طی سال‌های اخیر بسیار شنیده شده؛ موضوعی که به‌رغم اهمیت آن برای صنعت تولید خودروهای تجاری چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

تجاری ‌سازان کشور به بهانه‌ نبود قطعات اصلی در داخل کشور همواره در شرایط تحریمی، مجبور به کاهش یا توقف تولید شده‌اند. با وجود آن‌که در کشور ظرفیت تولید قطعات اصلی خودروهای تجاری وجود دارد، اما برخی خودروسازان داخلی حاضر به ادغام با شرکت ‌های بزرگ‌تر یا استفاده از زیرمجموعه‌های آن‌ها برای تولید و افزایش سطح داخلی‌سازی خود نیستند. این در حالی است که به‌طور قطع استفاده از این پتانسیل‌ها می‌تواند نیاز به شرکت‌های خارجی را کاهش دهد و خودروسازان را از ضررهای ناشی‌از شرایط احتمالی مانند تحریم‌ها دور نگه دارد.

دو شرکت چرخشگر و ایدم گرچه به‌عنوان زیرمجموعه‌هایی از خودروساز دولتی ایران‌خودرو شناخته می‌شوند، اما ظرفیت‌های آن‌ها در کنار سایر قطعه‌سازان کوچک و بزرگ داخلی می‌تواند راهگشای برای افزایش تولید در خودروهای تجاری باشد. 

تولید ۳۷۰۰ گیربکس در بهمن ‌ماه

چرخشگر به‌عنوان تولیدکننده گیربکس‌های سبک و سنگین در سال‌های اخیر توانسته نیاز ایران‌خودرو را تامین کند. این در حالی است که سایر خودروسازان امکان استفاده از محصولات داخلی این تولیدکننده را دارند. آمارهای جدید درخصوص تولید گیربکس در این شرکت نشان از برنامه‌های توسعه‌ای چرخشگر دارد. 

روند صعودی رکوردزنی تولید که در ماه‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است، همچنان در شرکت چرخشگر تبریز ادامه دارد و این شرکت توانسته بیشترین میزان تولید گیربکس در ۹ سال اخیر را در بهمن‌ماه به میزان ۳۷۰۰ دستگاه تولید کند.

یکی از گیربکس‌هایی که در این شرکت تولید می‌شود، مربوط به خودرو پرطرفدار وانت‌نیسان است که به نظر می‌رسد بیشترین سهم از تولیدات این شرکت را به خود اختصاص داده؛ بیشترین گیربکس نیسان در دهه اخیر به ترتیب در سال ۱۳۹۸ با ۳۳۱۹ دستگاه و در سال ۱۳۹۱ با ۳۰۶۵ دستگاه تولید شده است.

در نخستین ماه سال جاری نیز ۵۷۶ دستگاه از این گیربکس در شرکت چرخشگر تولید شد که این رقم با افزایش در اردیبهشت ماه به ۲۷۷۹ دستگاه رسید. 

آمار تولید این گیربکس در بهمن ماه سال جاری به ۳۷۰۰ عدد رسید. افزایش تولید گیربکس در بهمن‌ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱درصد رشد داشته و درصد رشد تولید نسبت به شش ماهه اول سال جاری ۲۲درصد است. این شرکت در سال جاری دو رکورد را به ثبت رسانده؛ در آذرماه موفق شد رکورد تولید ماهانه را به ثبت برساند و در بهمن ماه نیز رکورد سال را.

برنامه تولید گیربکس کشنده در سال ۱۴۰۰

این شرکت همچنین با افزایش درآمد همراه بوده است؛ براساس آمارهای کدال، چرخشگر در ۶ ماه نخست سال جاری توانسته است ۱۲۰میلیارد تومان فروش داشته باشد. همچنین پیش‌ بینی می‌ شود در اسفندماه فروش این شرکت از مرز ۴۰۰میلیارد تومان عبور کند. برای سال‌ آینده هم چرخشگر برنامه توسعه گیربکس‌های ۱۶سرعته و داخلی‌سازی آن‌ها را دارد.

گشتاور این گیربکس‌ها به بیش‌از ۲هزارنیوتون‌متر می‌رسد و روی محصولاتی ازجمله کمپرسی‌های سنگین و کشنده کاربرد دارد. چرخشگر برای تمام طیف‌های خودرو، محصولاتی را تولید می‌کند و تا امروز تنها برای کشنده‌ها گیربکسی تولید نکرده است که این هدف را هم در برنامه ۱۴۰۰ گنجانده است. 

گیربکس ۱۲ سرعته؛ برنده برترین طرح پژوهشی

سال گذشته طرح پژوهشی تولید گیربکس ۱۲سرعته خودروهای سنگین شرکت چرخشگر تبریز به‌عنوان طرح پژوهشی برتر در هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صمت انتخاب شد. مدیران این شرکت تولیدکننده انواع گیربکس، از انجام پژوهش و سرمایه‌گذاری در بحث داخلی‌سازی خبر داده بودند.

به گفته مدیران این شرکت، این پژوهش‌ها در سال رونق تولید با هدف داخلی‌سازی مجموعه‌های وارداتی و برای رفع نیازهای خودروسازان داخلی انجام شده، تولید گیربکس ۱۲سرعته یکی از نیازهای اصلی در کشور بوده است.

افزایش تعداد نسبت دنده و نزدیک‌شدن فواصل نسبت دنده در گیربکس جدید، باعث رانندگی در دنده بهینه و در کارآمدترین دور موتور شده است.

این عامل همچنین ضمن کاهش مصرف سوخت، کاهش سطح اختلال، راحتی تعویض دنده، موجب افزایش سرعت خودرو و بهبود میزان شیب‌روی می‌شود. ضمن این‌که پرورش نیروهای متخصص در زمینه طراحی گیربکس، ارتباط با مراکز دانشگاهی، جلوگیری از خروج ارز به ارزش ۳۵۰۰ دلار به ازای تولید هر دستگاه گیربکس، افزایش ظرفیت تولید و افزایش سبد محصولات شرکت چرخشگر، افزایش ظرفیت اشتغال، کمک به توسعه صنایع کوچک و تحقق جهش تولید از مزیت‌های این طرح پژوهشی است.

آینده روشن در انتظار تولیدکنندگان داخلی

در بهمن‌ماه نیز دو شرکت چرخشگر و ایدم تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت سیباموتور و به‌منظور توسعه داخلی‌سازی قطعات این شرکت امضا کردند. اقدامات این‌چنینی می‌تواند در افزایش سطح تولید داخل خودروهای تجاری موثر واقع شود و نیاز تجاری‌سازان کشور را به شرکای خارجی آن‌ها به حداقل برساند.

افزایش تولید در شرکت‌هایی مانند چرخشگر و بسیاری از شرکت‌های دیگر در حالی انجام شده که کشور با تحریم مواجه است. اما در این شرایط، بیکار نماندن شرکت‌ها و افزایش تلاش در راستای داخلی‌سازی و عرضه قطعات بااهمیتی مانند گیربکس به شرکت‌های خودروساز، نوید آینده‌ای روشن را می‌دهد.

در این راستا، باید حمایت‌های ویژه‌ای از شرکت‌هایی که توانسته‌اند با سرمایه‌گذاری و پژوهش ضمن سرپا ماندن، برای شرکت‌های دیگر هم قطعات مختلفی تامین کرده‌اند، به عمل بیاید.

ضمن این‌که درصورت رفع تحریم‌ها و عادی‌شدن روابط خارجی، نباید تلاش این شرکت‌ها فراموش شود و دولت باید زمینه را برای ورود تکنولوژی روز و کمک به تولید داخل فراهم کند. بسیاری از قطعه‌سازان از این مساله که با رفع تحریم‌ها بار دیگر سیل واردات قطعات به کشور سرازیر شود، ترس دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =