روغن موتور

باید مقداری روغن اولیه و نو را به‌عنوان سرریز روغن نگه دارید و از افزودن روغن دیگر (چه همان تولیدکننده یا سایر تولیدکنندگان) یا هر نوع ماده شیمیایی که به‌عنوان ماده افزودنی در دسترس است، خودداری کنید.

با افزایش نرخ ارز و تورم در کشور، امکان جایگزینی خودروها به‌دلیل قیمت سرسام‌آور آنها در مقایسه با زمان خرید بسیار کم شده و لزوم نگهداری مناسب و پیشگیری از هزینه‌های تعمیرات سنگین بیش از پیش مهم به نظر می‌رسد. در همین زمینه سوالی که از افراد مرتبط با خودرو و روغن مطرح می‌شود؛ این است که آیا می‌توانند نکات خاصی را بیان کنند تا به افزایش طول عمر مفید موتور خودرو و کاهش هزینه‌های تعمیرات کمک کند؟

در پاسخ به این سوال  می‌توان موارد بسیاری را برشمرد اما مهم‌ترین آنها شامل موارد ذیل است زیرا با رعایت آنها می‌توان از مشکلات و هزینه‌های سنگین تعمیرات جلوگیری کرد. اطمینان از کیفیت روانکاری مناسب، استراتژی بسیار موثر بر حفظ عمر موتور و بهینه‌سازی کارکرد موتور خودرو است. برای دستیابی به این مهم، باید عمل به 4 «مناسب»  را در دستور کار قرار دهید: «روغن مناسب، حجم مناسب، قطعات و تجهیزات مناسب و در آخر فواصل زمانی مناسب تعویض روغن.»

سازگاز روغن با خودرو 

همواره باید به نسبت سطح روغن و بررسی مقدار مناسب آن در موتور خودرو توجه داشته باشید. باید مقداری روغن اولیه و نو را به‌عنوان سرریز روغن نگه دارید و از افزودن روغن دیگر (چه همان تولیدکننده یا سایر تولیدکنندگان) یا هر نوع ماده شیمیایی که به‌عنوان ماده افزودنی در دسترس است، خودداری کنید. البته توجه داشته باشید نمی‌توان از روغن یکسان برای همه قطعات خودرو استفاده کرد زیرا هر بخش روانکار ویژه خود را دارد.

روغن مناسب و فاصله تعویض مناسب

باید توجه داشت روغن‌موتور عمر مشخصی دارد و بسته به عوامل مختلف ازجمله نوع و عمر موتور، کیفیت سوخت و فیلتر، نگهداری، فصل استفاده، سبک رانندگی، شرایط ‌آب‌وهوا و ... باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد. بهترین راه برای ارزیابی عمر روغن موتور استفاده از آزمون‌های کیفی و شیمیایی است اما این شیوه همیشه در دسترس نیست. با این حال دو روش می‌تواند در دستور کار قرارگیرد.

نخست؛ تماس با شرکت سازنده موتور یا تولیدکننده روغن است تا از بازه زمانی تعویض و عمر روغن مطمئن شوید. شیوه دوم، توجه به نشانگرهای آنلاین (‌دمای موتور، فشارروغن، مدت زمان سپری‌شده از لحظه استارت تا لحظه خاموش شدن چراغ روغن و ...) است که می‌تواند اطلاعات خوبی درخصوص فرارسیدن زمان تعویض روغن موتور به راننده بدهد.

هرگونه تغییر ناگهانی، کاهش یا افزایش نشان از لزوم توجه به تعویض روغن دارد.البته در مواقعی با همکاری آزمایشگاه‌های شرکت‌های تولیدکننده می‌توان برنامه‌ای برای تجزیه و تحلیل روغن تدوین و با هزینه کمتری نسبت‌به ارزیابی وضعیت موتور و شناسایی کارکرد مناسب روغن ویژه خودرو اقدام کرد.

انجام این مورد می‌تواند شما را در زمان بروز نشتی ضدیخ یا ورود آلودگی‌های متنوع دیگر باخبر کند تا از بروز صدمات بیشتر جلوگیری شود.

نقش فیلتر استاندارد در طول عمر موتور

در کنار قطعاتی که بر سلامت خودرو موثر هستند، فیلتر بسیار مهم است، بنابراین استفاده از فیلترهای مناسب برای ورود هوا، روغن و سوخت تمیز بسیار ضروری خواهد بود. در بعضی ماشین‌آلات این امکان را دارید با ایجاد یک سیستم فیلتراسیون دوم (به‌صورت بای‌پس) که وظیفه فیلتر کردن 15درصد حجم روغن را دارد، نسبت‌به نگهداری سطح تمیز روغن  اقدام کنید. باید توجه داشته باشید فیلتر روغن می‌تواند اطلاعات بسیار دقیقی از وضعیت روغن را ارائه دهد.

خشک نگه داشتن روان‌کننده‌ها مهم است، به‌رغم‌آنکه آلودگی آب در بسیاری از ماشین‌آلات مطرح می‌شود اما این یک مشکل رایج در روغن‌موتور نیست. روان‌کننده‌ها نیز باید خنک نگه داشته شوند. یعنی روغن باید بر اساس موتور و کاربرد آن در دمای نسبتا پایین کار کند. به طور کلی، هرچه دمای کار بیشتر باشد، ماندگاری روان‌کننده نیز کاهش می‌یابد. برای نگهداری و عمر روان‌کننده باید دمای طبیعی کار حفظ شود.

این اقدامات باید به‌درستی و مداوم باشند. این امر به آموزش، دستورالعمل‌های مناسب، ابزارهای سازگار، ارتباطات و هماهنگی نیاز دارد. 

از دیگر اقدامات مفید می‌توان به استفاده از سیستم‌های پیش‌گرم روغن و همچنین سیستم‌های گرمایشی برای کاهش سایش موتور در راه‌اندازی، به‌ویژه در دمای سرد اشاره کرد. اما نکته پایانی آنکه از سوخت ممتاز استفاده کنید، شست‌وشوی دوره‌ای و منظم موتور به‌وسیاه روغن موتور با گرانروی‌کم (سازگار با روغن فعلی) و بدون استفاده از هرگونه ماده شیمیایی را فراموش نکنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =