خودروهای تجاری

اروپای‌مرکزی با رشد ۵۱.۳ درصدی در بازار کامیون‌ های سنگین همراه بوده است و در این میان لهستان موفق شد برترین بازار از نظر حجم تقاضا در این سگمنت باشد. فرانسه در این بازار افت ۱۰.۲درصدی را تجربه کرده، درحالی‌که سه بازار ایتالیا، اسپانیا و آلمان به ترتیب با رشد ۱۵.۸ درصدی، ۹.۷ درصدی و ۴.۲ درصدی در این سگمنت همراه بوده است

به گزارش «اخبار خودرو»، بعد از گذر تقریبی از بحران کرونا و آغاز واکسیناسیون علیه این بیماری در برخی کشورها، بازار خودروهای تجاری در مقایسه با سال همه‌گیری کووید-۱۹ با افزایش تقاضا همراه بوده است. در همین راستا و با توجه به تغییراتی که به سبب ورود تکنولوژی‌های جدید به این صنعت اتفاق می‌افتد، تقاضا برای وسایل نقلیه تجاری جدید در اتحادیه اروپا در دومین ماه از سال جدید میلادی ۱.۲درصد افزایش یافته و به رقم ۱۵۶هزار و ۴۴۴ دستگاه رسید. به‌طور کلی طی دو ماه اول سال ۲۰۲۱، ثبت‌نام وسایل نقلیه سنگین تجاری در بازارهای اتحادیه‌ اروپا با افزایش ۲ درصدی همراه بود.

نتایج نشان از آن داشت که چهار بازار عمده این اتحادیه یعنی ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و آلمان به ترتیب با افت ۱۱.۷، ۹، ۰.۴ و ۰.۸ درصدی همراه بوده‌اند. با این‌حال، همچنان صنعت خودروهای تجاری نتوانسته است تولید و تقاضا را به سطح پیش از کرونا برساند و پیش‌بینی‌های مربوط به ۲۰۲۱ را محقق کند. در ادامه این وضعیت طی دوماه نخست سال جاری میلادی، بسیاری از سگمنت‌های تجاری با افت تقاضا در بازارهای اصلی اروپا مواجه شدند. 

اقبال کم به بازار اتوبوس بعد از همه‌گیری کرونا

به نظر می‌رسد بازار اتوبوس‌ها بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، هنوز آن‌طور که بایدوشاید مورد استقبال قرار نگرفته است. چراکه براساس آمارهای منتشرشده، تمام سگمنت‌های تجاری در بازارهای اروپایی طی ماه دوم سال جاری میلادی، روند روبه‌رشد داشته‌اند. اما اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری هنوز مورداقبال قرار نگرفته‌اند. 

شاید این موضوع را باید در عدم‌تمایل به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و کاهش تقاضا برای خرید این خودروها جست‌وجو کرد. ازسوی‌دیگر، انتظار برای ورود مدل‌های جدید الکتریکی یا خودران باعث شده است خریداران اتوبوس‌های قدیمی دست نگه دارند تا شاید بتوانند مدل‌های روز را وارد ناوگان‌ کنند. براساس آمارهای منتشرشده، تقاضا برای مدل‌های جدید در تمام سگمنت‌های خودروهای تجاری با رشد ۱.۲ درصدی در کشورهای اتحادیه اروپا همراه بوده است و به‌جز بازار اتوبوس‌ها، تمام خودروهای تجاری سهمی در مثبت‌شدن تقاضای این خودروها در بازارهای اروپایی داشته‌اند. تقاضا در این خودروها به‌طور کلی بر کشورهای اروپای مرکزی متمرکز بوده و به رشد ۱۷.۲درصدی دست یافته، این در حالی است که تقاضا در سایر بازارهای این قاره به‌ویژه اروپای‌غربی منفی بوده و تنها ایتالیا به رشد ۱۰.۱ درصدی رسیده است.

بیشترین افت تقاضای بازار تجاری‌ها در اسپانیا

طی دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱، بازار وسایل نقلیه تجاری اتحادیه اروپا شاهد کاهش ۳.۳ درصدی تقاضا بود و درمجموع ۲۹۷هزار و ۶۵۱ دستگاه خودرو تجاری در این بازار به ثبت رسید. در میان چهار بازار اصلی اتحادیه اروپا، اسپانیا با کاهش ۲۲ درصدی، بیشترین افت را ثبت کرد و آلمان نیز با افت ۹.۶ درصدی در رتبه دوم قرار داشت. بازار فرانسه تفاوت چندانی نسبت به سال گذشته نداشت؛ درحالی‌که ایتالیا تنها بازار در این میان بود که رشد ۱.۹درصدی را تجربه می‌کرد.

رشد بازار وانت‌ها در ایتالیا و ون‌ ها در اسپانیا

میزان فروش وانت‌های جدید در اتحادیه اروپا در ماه فوریه نسبت به سال ۲۰۱۹ کمی بیشتر بود و درمجموع به رقم ۱۳۰هزار و ۸۲۵ دستگاه رسید. ایتالیا تنها بازار عمده وانت بود که ماه گذشته رشد ۱۱درصدی را تجربه کرد. در مقایسه اسپانیا شدیدترین افت را تجربه کرد و رقم منفی ۱۷.۷درصدی را به ثبت رساند. پس از آن نیز دو کشور فرانسه و آلمان با افت ۵.۵ و ۳.۲درصدی مواجه شدند. از ژانویه تا فوریه، ثبت‌نام خودروهای مسافری سبک ۳.۶درصد در سراسر اتحادیه اروپا رشد داشته است. با نگاهی به چهار بازار بزرگ اتحادیه اروپا، خواهیم دید اسپانیا با ۲۴درصد و آلمان با ۱۰.۴ درصد بیشترین افت تقاضا برای ون‌های جدید را رقم زدند. از سوی دیگر، ایتالیا ۱.۴ و فرانسه ۰.۶ درصد رشد را در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۱ در این بازار رقم زدند.

لهستان؛ بزرگ‌ترین بازار اروپایی برای کامیون‌ ها

در فوریه ۲۰۲۱ تعداد ۱۹هزار و ۶۳۰ دستگاه خودروهای نقلیه سنگین در این بازارها به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن رشد ۸.۸درصدی را نشان می‌دهد. اروپای مرکزی با رشد ۵۱.۳ درصدی در بازار کامیون‌های سنگین همراه بوده است و در این میان لهستان موفق شد برترین بازار از نظر حجم تقاضا در این سگمنت باشد. فرانسه در این بازار افت ۱۰.۲ درصدی را تجربه کرده، درحالی‌که سه بازار ایتالیا، اسپانیا و آلمان به ترتیب با رشد ۱۵.۸درصدی، ۹.۷درصدی و ۴.۲ درصدی در این سگمنت همراه بوده است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =