نمایشگاه بین‌ المللی صنعت‌ خودرو شانگهای 2021

نمایشگاه بین‌ المللی صنعت‌ خودرو شانگهای رویدادی دو سالانه است که نخستین‌بار در سال ۱۹۸۵ در شهر شانگهای برگزار شد و به‌عنوان قدیمی‌ترین نمایشگاه خودرو چین به‌شمار می‌رود.

به گزارش «اخبار خودرو»، درحال حاضر چین دارای دو رویداد مهم بین‌المللی است که به‌صورت یک‌سال در میان در پکن و شانگهای برگزار می‌شوند. به‌دلیل حضور رو به‌رشد برندهای خارجی در بازار چین، نمایشگاه خودرو شانگهای در کنار رویدادهایی مانند نمایشگاه دیترویت، فرانکفورت، ژنو و توکیو به‌یکی از مهم‌ترین رویدادهای خودرویی جهان بدل شده است. این نمایشگاه نخستین نمایشگاه خودرویی بود که به UFI (انجمن جهانی نمایشگاه‌های صنعتی) پیوست.

معرفی ۹ مدل جدید از هنگچی

امید به گشایش دریچه‌ های تازه!

هنگچی «Hengchi» نشان داد که طی یک سال اخیر تلاش زیادی داشته و با معرفی مدل‌های مختلف قصد رقابت با اکثر نمایندگان برقی شرکت‌ها را دارد. به‌عنوان مثال هنگچی‌یک برای رقابت با مرسدس EQS طراحی شده و در ابعاد بزرگ‌تر کراس‌اوور هنگچی ۹ را داریم که طراحی مدرنی داشته و دسته درها از روی این خودرو حذف شده است.

یک پله بالاتر نسخه کوپه از همین کراس‌اوور به‌نام هنگچی ۶ معرفی شده که البته طراحی جلوپنجره متفاوتی نیز دارد. در سگمنت خودروهای چندکاربره یا MPV خودرو هنگچی ۴ و براساس آن کراس‌اوور هنگچی ۳ معرفی شده؛ اما نسخه کوپه دو در آن هنگچی ۵ نام گرفته است. تمام این محصولات تا پایان سال ۲۰۲۱ آماده عرضه به‌بازار خواهند شد.
 

نسخه اختصاصی از مازراتی گیبلی

امید به گشایش دریچه‌ های تازه!

مازراتی خودروهای متفاوتی را با خود به‌شانگهای آورده بود؛ اما از میان آن‌ها لوانته هیبرید و نسخه خاصی از گیبلی تربوتو سری اف از همه شاخص‌تر بودند. مازراتی در ژوئیه سال ۲۰۲۰ با گیبلی هیبریدی روی باند خودروهای هیبرید حرکت کرد و اکنون همچنان مدل ۴۸ ولتی این خودرو را به‌لوانته ارائه می‌دهد. در قلب این خودرو شاسی‌بلند برقی مازراتی، یک موتور بنزینی دو لیتر توربوشارژ با چهار سیلندر و یک تنظیم ترکیبی خفیف قرار دارد. همان‌طور که در گیبلی دیده می‌شود، ۳۳۰ اسب‌بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور در دقیقه تولید می‌کند؛ اما گشتاور ۴۵۰ نیوتون‌متری دارد. این شرکت خودروساز مستقر در مودنا را وادار می‌کند که خودرو بنزینی شش‌سیلندر را ارائه ‌دهد. 

نسخه برقی‌شده از هوندا HR-V

امید به گشایش دریچه‌ های تازه!

پس از معرفی نخستین تمام‌برقی هوندا در سال ۲۰۱۹ ظاهرا این خودروساز قصد دارد مدل‌های جاری خود را با کمی تغییرات در طراحی درنسخه تمام‌برقی عرضه کند. حداقل در کانسپت جدید پرتوتایپ اس‌یووی ۲ شاهد همان اچ‌آر-وی با اعمال تغییرات روی جلوپنجره به‌بخش انتهایی خودرو هستیم.

البته این خودرو نخستین محصول برقی از هونداست که در چین به‌نمایش گذاشته می‌شود و تولید آن برای هوندا جدی است؛ تاحدی که روند تولید آن تا بهار سال ۲۰۲۲ در چین اجرایی خواهد شد. البته این ابتدای مسیر برقی‌ساز هوندا در چین خواهد بود و مدل‌های بیش‌تری نیز در راه هستند.

هوندا در این محصول از دو موتور برقی برای محورهای جلو و عقب استفاده کرده؛ اما وعده داده همین دو موتور گشتاور زیادی را تولید می‌کنند. 

گریت‌ وال کنون، برای رقابت با شلبی رپتور

امید به گشایش دریچه‌ های تازه!

به‌طور کلی چینی‌ها برخلاف آمریکایی‌ها خیلی اهل وانت‌سواری نیستند. از طرفی کارول شلبی فرزند یک مزرعه‌دار بود که به‌خاطر رقابت با خودروهای ایتالیایی فراری و حضور درمسابقات ۲۴ ساعته لمانز تصمیم گرفت محصولات شرکت AC و البته پیش از همه رودستر کبرا را وارد بازار ایالات‌متحده کند. اما هرگز فکر نمی‌کرد که روزی ساخته‌های او توسط چینی‌ها کپی شوند.

اگرچه نمایشگاه شانگهای محل مناسبی برای معرفی رقبای چینی محصولات آمریکایی تسلا بود، اما معرفی وانت تقویت‌شده‌ای براساس مدل کنون/پائو با نام مار باجا، قطعا حرکت عجیبی از سوی این خودروساز چینی به‌حساب می‌آید. 

رونمایی از اَبَرخودرو اس ۹ سیلک-فاو

امید به گشایش دریچه‌ های تازه!

به‌نظر می‌رسد این خودرو جدی‌ترین تجربه چینی‌ها در تولید اَبَرخودروها باشد و براساس گونه‌ای همکاری که خودروسازی فاو با تیم Silk داشته، شاهد خودرویی با طراحی نزدیک به‌سوپراسپرت‌های ایتالیایی‌ها هستیم که از خطوط هیجان‌انگیزی استفاده می‌کند.

اما خوشبختانه برخلاف نمونه‌های قبلی این اَبَرخودرو از باطن هماهنگی با چنین ظاهری بهره می‌برد. درنتیجه شاهد شتاب‌گیری ۱.۹ ثانیه این خودرو برای رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت هستیم و همچنین به‌کمک پیشرانه هیبرید ۱۴۰۰ اسب‌بخاری امکان رسیدن به‌سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت نیز مهیا شده است. 

تبدیل رولزرویس کولینان به کانسپت ۸۰۰ گریت‌ وال

امید به گشایش دریچه‌ های تازه!

خودرویی که تصویر آن را مشاهده می‌کنید، کانسپت نزدیک به‌تولید از ویی تانک به نام کانسپت ۸۰۰ است که به‌طور واضحی از طراحی رولزرویس کولینان الگوبرداری کرده است. درواقع قرار است زیرمجموعه لوکس‌ساز گریت‌وال این خودرو را به‌عنوان پرچمدار شاسی‌بلندهای خود معرفی کند و جایگزین طرح کانسپت سایبرتانک شود. به‌نظر می‌رسد طرح آینده‌نگرانه سایبرتانک به‌اندازه کافی نزدیک به‌عملیاتی شدن نبوده است و از جلوپنجره عظیم و چراغ‌های این خودرو کاملا پیداست که قرار بوده چه‌خودرویی را شاهد باشیم. 

آسمان هفت ب‌ام‌و در ترکیب رنگی شبیه به میباخ

امید به گشایش دریچه‌ های تازه!

ظاهرا باواریایی‌ها تصمیم گرفته‌اند به‌سبک خود یکصد سالگی فعالیت برند میباخ را به‌عنوان رقیب لوکس‌سازشان اعلام کنند. از این نسخه ویژه از ۷۲۰Li تنها ۲۵ دستگاه تولید خواهد شد و مجهز به‌پیشرانه ۶ لیتری ۱۲ سیلندر وی‌شکل توئین‌توربو شده که توان نهایی ۸۵۰ نیوتون‌متر و ۵۷۶ اسب‌بخاری را ارائه می‌کند.

با استفاده از نیروی یادشده این نسخه‌ها امکان دستیابی به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت را ظرف ۳.۸ ثانیه دارند. اما هدف اصلی از تولید چنین نسخه‌ای قطعا جلب نظر مخاطبان چینی بوده است. ترکیب رنگ کرم با سایر رنگ‌ها را پیش از این در میباخ زیاد دیده بودیم؛ اما رنگ قرمز به‌طور قطع به‌خاطر بازار هدف این محصول درنظر گرفته شده است. 

کانسپت زفیر لینکلن برای حفظ بازار سدان‌ها

امید به گشایش دریچه‌ های تازه!

آخرین نتیجه از زبان طراحی «پرواز بی‌صدا» لینکلن درمحصول کانسپتی استفاده شده که به‌عنوان بازگشت این برند به‌بازار سدان‌ها شناخته می‌شود. باتوجه به‌این‌که طی سال‌های اخیر، شاهد حذف تک‌تک سدان‌های با ارزش این برند لوکس بودیم، اما به‌نظر می‌رسد با معرفی چنین خودرویی امیدهایی برای برند لوکس آمریکایی حداقل در سایر بازارها برای معرفی محصولی تمام‌برقی و سدان وجود دارد. نام زفیر پیش از این در دهه ۳۰ برای سدان‌های لینکلن استفاده می‌شد؛ اما درحال حاضر هنوز مشخص نیست که استفاده از چنین نامی برای سدان بعدی لینکلن قطعی است یا خیر. به‌هرحال هدف لینکلن از معرفی چنین محصولی نمایش توانایی‌های خود برای انتقال زبان طراحی جدید در قالب یک سدان فول‌سایز با تجهیزات کامل بوده است.

وقتی برند ORA گریت‌ وال در کپی از محصولات VW اصرار دارد!

امید به گشایش دریچه‌ های تازه!

پیش از این درباره طرح خودرو تمام‌برقی نوشتیم که به‌طور واضحی از طراحی کلاسیک فولکس‌واگن بیتل نسل اول الگوبرداری کرده بود. اما به‌نظر می‌رسد ORA کاملا با هدف کپی‌برداری از طرح‌های موفق گروه فولکس‌واگن و تبدیل آن‌ها به‌محصولات تمام‌برقی ایجاد شده است.

کانسپت گربه نورانی «Lightning Cat» بدون هیچ‌شکی براساس کلیات طرح پورشه پانامرا، ۹۱۱ و تاحدی نسل‌های قدیم باکستر و کیمن ساخته شده است و شاید باوجود معرفی این دو طرح اخیر بتوان به‌این نتیجه رسید که طراحان این کمپانی قصد حجم‌سازی به‌واسطه استفاده از گلگیرهای بزرگ و چراغ‌های دایره‌ای شکل را دارند. 

کانسپت روئی جینگ‌، ساخته‌شده براساس دهان نهنگ!

امید به گشایش دریچه‌ های تازه!

زیرشاخه اصلی سایک، یعنی روئی که محصولات آن در برخی بازارها با نشان ام‌جی عرضه می‌شود، کراس‌اوور تازه‌ای را معرفی کرده و تصاویر رسمی آن را منتشر کرده که در چین آن را با نام روئی جینگ می‌شناسند. پیش از این‌که خودرو را بررسی کنیم، لازم است به‌این نکته اشاره کنیم که «جینگ» در زبان چینی به‌معنی «نهنگ» است و از این رو آن را وال نیز می‌نامند. روئی جینگ طراحی جسورانه‌ای دارد و حتی با استانداردهای چینی نیز می‌توان طراحی این خودرو را عجیب دانست. سایک می‌گوید برای طراحی روئی جینگ از زبان طراحی تازه‌ای استفاده کرده که به‌آن «ریتم بیداری» می‌گوید و هدف آن ایجاد یک جریان سریع برای جوان‌سازی برند است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =