کامیون

باری‌های سنگین با دو کامیون ایسوزو NPR۷۵M بهمن دیزل با چهار ستاره و کامیون بنز WH ایران‌خودرودیزل با سه ستاره در آخرین گزارش کیفی سال ۹۹ شرکت کردند. کشنده نیوفوتون آئومان H۴ و کشنده FAW J۶ را نیز می‌توان رقیب یکدیگر در این ارزیابی دانست که هر دو موفق به کسب چهار ستاره کیفی در این گزارش شده‌اند

به گزارش «اخبار خودرو»، براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در آخرین ماه از سال گذشته ۱۴ مدل از خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین و ۸ مدل از وانت‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند.

گرچه طی ماه‌های اخیر برخی خودروسازان فعالیت خود را در روزهای کاهش تولید، بر پایه توسعه کیفی محصولات استوار کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد سایر خودروسازان داخلی به ویژه در بخش تجاری‌های سبک، برنامه خاصی برای افزایش سطح کیفی خودروهای خود در نظر ندارند. این در حالی است که تقاضای بازار همواره به سمت خودروهای باکیفیت بوده است. با این‌حال، به‌رغم جهش قیمتی این خودروها اما خبر چندانی از افزایش کیفیت همراه نبوده‌ است. این شرایط را بیش از سایر خودروسازان می‌توان در سگمنت وانت‌ها مشاهده کرد که همچنان محصولاتی با یک ستاره کیفی را در ارزیابی مشارکت می‌دهند.

حضور تنها تجاری تک‌ستاره در سگمنت وانت‌ها

طی ماه‌های اخیر بررسی نتایج ارزیابی سطح کیفی محصولات داخلی حاکی از آن بود که وانت‌های تولیدشده در کشور همواره جزو بی‌کیفیت‌ترین خودروها بوده‌اند. در این میان وانت‌نیسان در دو مدل تک‌سوز و دوگانه‌سوز همچنان در قعر جدول ارزیابی کیفی این سگمنت‌ خودرویی قرار دارد. این محصول زامیاد به‌رغم پرفروش بودن اما همچنان با یک ستاره کیفی به کار خود ادامه می‌دهد. محصول آریسان ایران‌خودرودیزل نیز تنها وانتی است که دو ستاره کیفی را در اختیار دارد و در جایگاه ششم این جدول نشسته است. 

در ادامه این گزارش اما وانت ریچ زامیاد، وانت ۱۵۱ سایپا و دو مدل کارا تک‌ و دوکابین بهمن‌موتور با سه ستاره کیفی در رده‌های اول تا چهارم این جدول قرار گرفته‌اند. نبود محصولی با برخورداری از چهار یا پنج ستاره کیفی و حضور مدل‌های تک‌ستاره در این سگمنت‌ خودرویی، نشان از ضعف تولیدکنندگان یا عدم‌توجه آن‌ها به توسعه کیفی این محصولات مهم‌ دارد؛ محصولاتی که در شهرها و در برخی موارد مسیرهای بین‌شهری، ترددهای بسیاری را به ثبت می‌رسانند و یکی از کاربردی‌ترین خودروها محسوب می‌شوند.
 

درخشش پنج‌ستاره بهمن در سگمنت‌ مینی‌بوس‌ها

برخلاف وانت‌ها اما سایر سگمنت‌های تجاری کشور در ماه‌های اخیر به لطف حضور برخی خودروسازان، توانسته‌اند سطح کیفی خود را افزایش دهند. جدول ارزیابی خودروهای مسافری نیمه‌سنگین که در سال‌های گذشته شاهد حضور مدل‌هایی با ستاره‌های کم بود، طی ماه‌های پایانی سال گذشته توانست تنها مینی‌بوس پنج ستاره داخلی را به جمع این خودروها اضافه کند. مینی‌بوس ایسوزو سحر محصول شرکت بهمن‌دیزل نخستین محصولی است که در این سگمنت با پنج ستاره می‌درخشد.

این مینی‌بوس از بهمن‌ماه سال گذشته با یک پله صعود جزو پنج‌ستاره‌های نادر ارزیابی کیفی شد. این در حالی است که سایر محصولات حاضر در این بخش نیز، براساس ارزیابی‌های انجام‌شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، از سطح کیفی مناسبی برخوردار هستند.

ون مسافری وانا محصولات شرکت ایران‌خودرودیزل نیز با چهار ستاره کیفی در یک رتبه پایین‌تر از ایسوزو سحر قرار گرفته است. همچنین محصولات شیلر بهمن‌دیزل هم با چهار ستاره کیفی از نظر کیفی در رقابت با ون وانا قرار دارد.

جایگاه چهارم این سگمنت خودرویی که در اسفندماه سال گذشته جولانگاهی برای محصولات ایران‌خودرودیزل و بهمن‌دیزل بوده، در اختیار مینی‌بوس آرین قرار گرفته. این محصول ایران خودرودیزل موفق به کسب سه ستاره کیفی شده است.

 تنها اتوبوس حاضر در ارزیابی 

بخش اتوبوس‌ها به‌عنوان مسافری‌های سنگین، چندین ماه در اختیار محصولات چهارستاره عقاب‌افشان بود که در سال گذشته با کاهش و احتمالا توقف تولید در این شرکت، اتوبوس‌های عقاب‌افشان در گزارش‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد حاضر نشدند. در اسفندماه نیز اتوبوس شهری آتروس از محصولات شرکت ایران‌خودرودیزل در این رده قرار گرفت و موفق به کسب سه ستاره کیفی شد. 

کامیونت‌ها؛ تنها سگمنت با دو محصول پنج ستاره

بخش باری‌های نیمه‌سنگین در ماه پایانی سال گذشته با ترکیبی مشابه بهمن‌ماه ۹۹ در گزارش ارزیابی درخشیده‌اند. این سگمنت به لطف حضور محصولات بهمن‌دیزل تنها سگمنت خودرویی است که دو محصول پنج ستاره را در خود جای داده است. 

کامیونت‌ ایسوزو NMR۸۵K و کامیونت ایسوزو NPR۷۵K بهمن‌دیزل دو محصول این خودروسازی هستند که در ماه‌های پایانی سال گذشته به‌عنوان محصولات پنج ستاره حضور پیدا کردند. کامیونت شیلر این خودروسازی نیز چهار ستاره به دست آورده و جزو تجاری‌هایی با سطح کیفی قابل قبول شناخته می‌شود؛ این خودروها در رقابت با الوند چهار ستاره سایپادیزل در این دوره از ارزیابی شرکت کرده است. 

کیفیت قابل قبول سنگین‌ها در نبود برخی مدل‌ها

باری‌های سنگین با دو کامیون ایسوزو NPR۷۵M بهمن‌دیزل با چهار ستاره و کامیون بنز WH ایران‌خودرودیزل با سه ستاره در آخرین گزارش کیفی سال ۹۹ شرکت کردند. کشنده نیوفوتون آئومان H۴ و کشنده FAW J۶ را نیز می‌توان دو رقیب یکدیگر در این ارزیابی دانست که هر دو موفق به کسب چهار ستاره کیفی در این گزارش شده‌اند. 

همچنین کشنده سیتراک پیلسان در رده سوم این ارزیابی قرار گرفته است. این در حالی است که بسیاری از محصولات این سگمنت به دلیل عدم تولید ناشی از تحریم‌ها امکان حضور دوباره در این ارزیابی را ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =