کد خبر: 234566
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
جی‌تی‌تایر

اتحادیه تولیدکنندگان تایر و لاستیک اروپا یا «ETRMA» اطلاعات جمع‌آوری‌شده برای مدیریت تایرهای فرسوده «ETLs» در سال ۲۰۱۹ را برای ۳۲ کشور اروپایی(۲۷ کشور اتحادیه اروپا به همراه نروژ، صربستان، سوئیس ترکیه و بریتانیا) منتشر کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،اتحادیه تولیدکنندگان تایر و لاستیک اروپا یا «ETRMA» اطلاعات جمع‌آوری‌شده برای مدیریت تایرهای فرسوده «ETLs» در سال ۲۰۱۹ را برای ۳۲ کشور اروپایی(۲۷ کشور اتحادیه اروپا به همراه نروژ، صربستان، سوئیس ترکیه و بریتانیا) منتشر کرد. براساس این آمار ۹۴درصد تایرهای فرسوده در این ۳۲ کشور جمع‌آوری‌شده یا برای فرآیند ری‌تِرد کردن یا بارگزاری مجدد آج آماده شده‌اند.
این آمار نشان از رشد ۲درصدی دارد و حالا سهم تایرهای بلاتکلیف به شدت کاهش یافته است. صنعت تایر اروپا در تلاش است با نوآوری بتواند به اقتصادی با توسعه پایدار دست یابد، از این‌رو ثبت آمار سال ۲۰۱۸ به ۹۲درصد رسیده و البته هدف‌گذاری برای رسیدن به آمار حداقل ۹۵درصد در سال ۲۰۲۰ بوده است.
البته هنوز آمار جمع‌آوری در سال ۲۰۲۰ منتشر نشده، دلیل اصلی طولانی بودن زمان ثبت این گزارش نیاز به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات هر کشور و همچنین بررسی آمار تایرهای ری‌تردشده بود. یکی از اهداف این پروژه اطمینان از حجم کافی لاستیک بازیافتی برای استفاده در لاستیک‌های جدید است.
چراکه این لاستیک‌ها در صنایع مختلف ازجمله ساخت‌وساز، خودروسازی و سیمان مورداستفاده قرار می‌گیرند. جزئیات این پژوهش نشان می‌دهد نسبت‌به سال قبل حجم تایرهای فرسوده ۳‌درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش یافته و به ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تن رسیده است. در این میان حدود یک‌میلیون و ۸۸۰ هزار تن از این مواد به سمت بازیافت لاستیک می‌روند. این امر باعث شده است یک میلیون و ۳۴۰ هزار تن لاستیک بازیافتی برای مصرف در صنایع مختلف تهیه شود. همچنین ۴۵۸ هزار تن از حجم کلی به صنعت سیمان اختصاص دارد که باعث می‌شود درنهایت ۸۲هزار و ۳۰۰ تن در مصرف سیمان صنعتی صرفه‌جویی شود. سهم مهندسان شهری از تایرهای فرسوده چیزی در حدود ۲ درصد بوده است.
از دیگر مصارف این حجم از لاستیک بازیافتی می‌توان به این موارد شاره کرد؛ پرولیز کردن مواد، ذوب و استخراج فلزات و آهن‌کاری و حتی معادن. همچنین از یک‌میلیون و ۳۷۰ هزار تن تایر فرسوده در اروپا به شکل غیرمستقیم برای تهیه انرژی برق استفاده می‌شود. حجم تایر فرسوده انبارشده یا تعمیرنشده برای استفاده مجدد (ری‌ترد) در مقایسه با سال گذشته میلادی نصف شده است و حجمی در حدود ۱۷۰ هزار تن دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =