موتورهای دیزلی ایدم

آخرین آمارهای اعلام‌شده از سوی تنها تولیدکننده موتورهای دیزلی کشور نشان از آن دارد که این زیرمجموعه ایران‌خودرودیزل در سال گذشته موفق شده است رشد 169 درصدی را در زمینه تولید موتورهای دیزلی محقق کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، آخرین آمارهای اعلام‌شده از سوی تنها تولیدکننده موتورهای دیزلی کشور نشان از آن دارد که این زیرمجموعه ایران‌خودرودیزل در سال گذشته موفق شده است رشد 169 درصدی را در زمینه تولید موتورهای دیزلی محقق کند. از سوی دیگر، براساس اعلام مدیرعامل شرکت ایدم، سال گذشته برای این تولیدکننده با رشد 190درصدی عملکرد درآمدی همراه بوده است. این موفقیت‌ها برای ایدم در شرایطی به دست آمده که این تولیدکننده موتورهای دیزلی سال گذشته موفق به راه‌اندازی خط تولید موتور و توسعه سطح آلایندگی موتورهای خود شد.
جهش چندجانبه در سالی که گذشت
در ماه‌های ابتدایی سال گذشته خط تولید انبوه موتور دیزلی ۴۵7 با آلایندگی یورو۴ و موتور 355 با آلایندگی یورو5 در شرکت ایدم افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. تولید 1000 دستگاه موتور 457 و 3000 دستگاه موتور 355 به عنوان برنامه‌های این شرکت در سال 1399 اعلام شد. هدف شرکت ایدم از این اقدام خودکفایی و تولید موتور OM457 با سطح آلایندگی یورو4 و ارتقای استاندارد آلایندگی موتورهای OM355 و OM364 به سطح آلایندگی یورو ۵ و کاهش مصرف سوخت این موتورها با استفاده از سیستم Common Rail بود. بنابر اعلام این شرکت صرفه‌جویی ارزی ۱۰هزار یورویی به ازای تولید هر دستگاه موتور ۴۵۷ از نتایج پروژه‌های توسعه‌ای ایدم در سال گذشته و تعمیق ساخت داخل موتور ۳۵۵ صرفه‌جویی ارزی ۵ هزار یورویی و موتور ۳۶۴ صرفه‌جویی ۳هزار یورویی از دیگر دستاوردهای این شرکت بوده است. ظرفیت سالانه تولید موتورهای ۳۵۵، ۳۶۴ و ۴۵۷ با سطح خودکفایی ۷۵ درصد ۹هزار دستگاه برنامه‌ریزی شده بود.
تحقق رشد چشمگیر در سال 99
مدیرعامل شرکت ایدم ضمن اشاره به دستاوردهای سال ۹۹ این شرکت که در حوزه تولید موتورهای دیزل فعال است، گفت: «تولید موتورهای دیزلی نسبت به سال گذشته ۱۶۹ درصد رشد داشته است.» محمد رستم‌نژاد بیرنگ در این خصوص افزود: «در سال ۹۹ مدل درآمدی جدید شرکت ایدم با هدف رشد درآمدزایی، خروج از زیان‌دهی و رسیدن به سودآوری پایدار با حفظ منافع گروه صنعتی ایران‌خودرو و نیز پاسخگویی به نیاز گروه ایران‌خودرو دیزل به‌عنوان رسالت اصلی این شرکت تعریف شد.» وی ادامه داد: «رسیدن به سودآوری بعد از بیش از یک دهه زیان‌دهی متوالی، ثبت بیشترین آمار عملکرد تولید بعد از ۹ سال، شروع مجدد تولید موتور ۴۵۷ بعد از ۱۰ سال توقف تولید و نیز خروج شرکت از شمولیت ماده ۱۴۱ و اصلاح ساختار مالی شرکت از جمله دستاوردهای شاخص این شرکت در سال ۹۹ بوده است.»
رشد 190درصدی عملکرد درآمدی ایدم
رستم‌نژاد همچنین اعلام کرد: «ایدم در سال گذشته رشد ۱۹۰ درصدی عملکرد درآمدی را محقق کرده است.» وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های ایدم برای سال جاری، خاطرنشان کرد: «امسال که بنا بر منویات مقام معظم رهبری سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شده، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم برای رشد ۱۶۱ درصدی نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۹ انجام گرفته است.» رستم نژاد بیرنگ همچنین با اشاره به پروژه‌های توسعه محصول، اظهار کرد: «با توجه به محدودیت‌های زیست محیطی کشور و با هدف ارتقای توان رقابت‌پذیری محصولات تولیدی و تحقق اهداف مدل درآمدی، ارتقای تمامی محصولات تولیدی تا سطح استاندارد آلایندگی EURO5 EEV و بهبود سیستم سوخت‌رسانی با تبدیل آن به ریل سوخت برنامه‌ریزی شده است و در حال حاضر در مرحله تست‌های کالیبراسیون و دریافت گواهینامه‌های عملکرد و آلایندگی قرار دارد.»
اقدامات توسعه‌ای
از دیگر اقدامات مثبت این شرکت در سال 99 می‌توان به ارتقای سطح آلایندگی موتور OM355 به یورو5 اشاره کرد که با پشتیبانی شرکت ایپکو امکان‌پذیر شد. با توجه به گفته مدیر پروژه موتورهای دیزلی نیمه‌سنگین ایپکو، «این موتور ۱۲ لیتری شش استوانه است که سامانه سوخت‌رسانی فعلی آن مکانیکی است. با توجه به استانداردهای آلایندگی و الزام دولت برای بهبود استاندارد آلایندگی موتورها، طرح ارتقای آن مطرح شد و این موتور به سامانه سوخت چندراهه مشترک مجهز شد. این سامانه به صورت الکترونیکی بوده و با افشانه‌های سلونوئیدی، دارای سامانه هوشمند کنترل موتور(ECU) است که در این حالت کنترل سوخت در شرایط بهتری انجام می‌شود. با استفاده از این سامانه عملکرد موتور بهبود یافته و آلاینده‌های خروجی موتور توسط سامانه SCR نیز کاهش خواهد یافت. در مهر ماه سال گذشته امین مرادی؛ مدیر پروژه موتورهای دیزلی نیمه سنگین شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) اعلام در این زمینه اعلام کرده بود که با اجرای این طرح، زمینه لازم برای ارتقای دیگر موتورهای تولیدی ایدم که در محصولات ایران‌خودرودیزل استفاده می‌شود شامل موتورهای OM364 و OM457 نیز فراهم خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =