واردات خودرو

بازار سرمایه در حالی سال بسیار پُر فراز و نشیبی را تجربه کرد که گروه خودرویی بیشترین میزان زیان را به نسبت دیگر صنایع بورسی شاهد بودند. کارشناسان این حوزه معتقدند؛ زمانی که خودروسازان طی سه سال با زیان انباشته ۸۰هزار میلیارد تومانی مواجه هستند، سیستم قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت اشتباه است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار سرمایه در حالی سال بسیار پُر فراز و نشیبی را تجربه کرد که گروه خودرویی بیشترین میزان زیان را به نسبت دیگر صنایع بورسی شاهد بودند. کارشناسان این حوزه معتقدند؛ زمانی که خودروسازان طی سه سال با زیان انباشته ۸۰هزار میلیارد تومانی مواجه هستند، سیستم قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت اشتباه است.
امیرحسن کاکایی، فعال و کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ارسال نامه خودروسازان به کمیسیون صنایع مجلس درخصوص موافقت با آزادسازی واردات خودرو و همچنین مخالفت با قیمت‌گذاری دستوری محصولاتشان گفت: «مردم فکر می‌کنند خودروسازان مانع واردات خودرو هستند، درحالی‌که این تفکر اشتباه است و خودروسازان با این نامه اعلام کردند نقشی در ممنوعیت واردات ندارند و آن را به مردم و مسئولان یادآور شدند.» وی با بیان این‌که خودروسازان زیر بار تصمیمات عجولانه مسئولان له شده‌اند، افزود: «واقعیت این است که سیاست‌گزاران به بهانه انحصارزدایی از طریق کنترل قیمت‌ها، خودروسازان را به مرز نابودی کشانده‌اند. از این رو، خودروسازان ناچار شدند با ارسال این نامه اعلام موضع کنند تا مردم بدانند عدم واردات به دلیل حمایت از خودروسازان نیست.»

ممنوعیتی در راستای کنترل مصارف ارزی
این استاد گروه خودرو دانشگاه علم وصنعت در ادامه بیان کرد: «تصمیمات دولتی و آن‌چه بر سر واردات خودرو طی سه سال اخیر آمده، برای کنترل مصارف ارزی بوده است نه حمایت از خودروسازان. اگر این اتفاق نمی‌افتاد، نرخ ارز از قیمت فعلی بسیار بالاتر بود.» وی با بیان این‌که برخی مدعی هستند اگر اجازه یابند؛ واردات خودرو را با ارز خودشان انجام می‌دهند، بیان کرد: «در کشوری که در حال تحریم است، چیزی به نام ارز خودمان نداریم و فقط آن‌چه دولت اعلام می‌کند باید وارد شود؛ در شرایطی که مردم در تهیه دارو و کالای اساسی مشکل‌دارند، واردات خودرو نمی‌تواند در دستور کار باشد.» وی با بیان این‌که در شرایط فعلی واردات خودرو نوعی خیانت به کشور است، تصریح کرد: «این نامه به این دلیل ارسال شد تا خودروسازان اعلام کنند ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از آن‌ها نباشد.»
پیشامدهای اقتصادی؛ عامل ایجاد انحصار
کاکایی زیان ۸۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان را ناشی از قیمت‌گذاری دولتی خواند و افزود: «با توجه به وجود دستگاه‌های نظارتی، آیا این حجم از زیان می‌تواند بر مبنای سوءاستفاده و ریخت‌وپاش باشد؟ بهانه قیمت‌گذاری دستوری؛ وجود انحصار است. اما انحصار توسط خودروسازان ایجاد نشد، بلکه اتفاقات اقتصادی کشور عامل ایجاد آن بود.» وی در ادامه گفت: «دو خودروساز کشور بر داخلی‌سازی سرمایه‌گذاری کردند، ادامه تولید را در دستور کار قرار دادند و حتی اقدام به افزایش تولید کردند.» کاکایی اذعان داشت: «هرچند کیفیت خودروهای داخلی آن‌چنان بالا نیست، اما به‌جای این‌که ریشه مشکل را پیدا کنیم، به دنبال ضربه‌زدن به این صنعت هستیم.» این فعال و کارشناس صنعت خودرو با بیان این‌که با توجه به شرایط کشور قطعا این نامه راه به‌جای نخواهد برد و واردات آزاد نخواهد شد، عنوان کرد: «از شهریورماه سال گذشته مسئولان کشور می‌دانند که خودروسازان در حال زیان هستند و قیمت‌گذاری دستوری اشتباه است، اما شرایط سیاسی به‌گونه‌ای بود که هیچ مسئولی جرات اعلام آزادسازی قیمت‌ها را نداشت و خودروسازان را فدا کردند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =