کد خبر: 234736
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
بازار خودرو

ایران شاید جز معدود کشورهایی باشد که اگر در آن قصد خرید خودرو دارید مجبور به خرید آن‌هم بدون انجام  تست درایو یا همان دور زدن ساده با خودرو در  یک پیست مناسب یا حتی کوچه و خیابان  هستید. 

به گزارش «اخبار خودرو»،ایران شاید جز معدود کشورهایی باشد که اگر در آن قصد خرید خودرو دارید مجبور به خرید آن‌هم بدون انجام تست درایو یا همان دور زدن ساده با خودرو در یک پیست مناسب یا حتی کوچه و خیابان هستید.
حقیقتی که چندان برای مردم عجیب نیست اما اگر به شهروند اروپایی، آمریکایی و یا حتی کشورهای عربی بگویید باید خودرو را بدون راندن بخرید و پس از تحویل خودرو از شتاب،‌ ترمزگیری و هندلینگ خودرو آگاه شوید؛ بی‌شک چند قدم به عقب خواهند رفت. اما در ایران موضوع رانندگی پیش از خرید خودرو مدت‌هاست مغفول مانده؛ اگرچه در سال‌های قبل که شرکت‌های واردکننده خودرو هنوز فعال بودند،‌ ان اجازه را به مشتری و خبرنگاران می‌دادند که خودروهای جدید را آزمایش کنند اما در سال های اخیر خودروسازان بزرگ کشور برنامه‌ای برای تست خودرو توسط مشتری و حتی اهالی رسانه ندارند. تاجایی‌که رسانه‌های تخصصی خودرو نیز باید پس از ورود محصولات جدید به بازار در خیابان‌ها به‌دنبال آن بگردند و پس از قانع کردن مالک خودرو اقدام به تست خودرو کنند.
چنین رویه‌ای را شاید بتوان خرید خودرو با چشمانی بسته توسط مردم نام نهاد و باتوجه به کشش خوبی که بازار خودروهای داخلی دارد،‌ تولیدکنندگان هم حرکتی در جهت مشتری‌مداری بیشتر و در اختیار گذاشتن نسخه‌هایی در نمایندگی‌ها برای انجام تست توسط خریدار انجام نمی‌دهند. به همین واسطه خریداران اولین‌بار زمانی سوار بر خودرو تازه‌متولد در خودروسازی‌ها می‌شوند که آن را تحویل گرفته‌اند و قرار است از اداره تحویل خارج شوند. همین اتفاق برای خودروهای جدید کارخانجات در سال جدید رخ داده است. بدین معنا که مشتری تنها از روی مشخصات فنی ارائه‌شده توسط خودروساز دست به انتخاب می‌زند و هنوز نمی‌داند مثلا نمونه پلاس یا توربو ارائه‌شده چه تفاوتی در تجربه رانندگی با نمونه‌های قدیمی‌تر دارد.
اگرچه صنعت خودرو ایران امکان ارائه مدل‌های جدید را به‌صورت منظم ندارد و تحولات خاصی نیز در خطوط تولید ایجاد نمی‌شود، اما این حق مشتری و رسانه‌های تخصصی است که بتوانند از طریق شرکت تولیدکننده و نمایندگی‌های آن هر زمان که بخواهند خودرو را آزمایش کنند و با لمس تفاوت‌ها و کارایی‌های آن اقدام به خرید کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =