موتور دیزلی

موتورهای دیزلی همواره به‌عنوان اصلی‌ترین قطعه خودروهای سنگین شناخته می‌شده‌اند. گرچه درحال‌حاضر روند تولید این خودروها به سمت استفاده از سوخت‌های پاک می‌رود، اما همچنان تولید دیزلی‌ها به‌واسطه تقاضا برای خودروهای دیزلی سنگین و نیمه‌سنگین و حتی سبک، بالاست و این محصولات از گستره بالایی هم برخوردارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،موتورهای دیزلی همواره به‌عنوان اصلی‌ترین قطعه خودروهای سنگین شناخته می‌شده‌اند. گرچه درحال‌حاضر روند تولید این خودروها به سمت استفاده از سوخت‌های پاک می‌رود، اما همچنان تولید دیزلی‌ها به‌واسطه تقاضا برای خودروهای دیزلی سنگین و نیمه‌سنگین و حتی سبک، بالاست و این محصولات از گستره بالایی هم برخوردارند. هرچند تولید نخستین مدل‌ها از این خودروها به سال‌های بسیار دور بازمی‌گردد، اما تمام تولیدکنندگان فعال در این بخش آن‌طور که باید و شاید نتوانسته‌اند رضایت متقاضیان را جلب کنند. از این رو، تنها نام تعداد کمی از این تولیدکنندگان در این بخش می‌درخشد؛ تولیدکنندگانی که می‌توان گفت سال‌های بسیاری به‌عنوان همراه اصلی خودروهای تجاری شناخته شده‌اند. قوای محرکه تولیدشده در کمپانی‌هایی مانند کامینز، دیترویت و اینترنشنال انتخاب نخست بسیاری از تجاری‌سازان مطرح جهانی هستند.
موتورهای سری B کامینز؛ هموارکننده مسیر
موتور سری B کامینز یکی از بهترین موتورهای تولید شده دیزلی است. این موتور خطی چهارچرخ، شش‌سیلندر که از قدرت 325 اسب‌بخار و گشتاور 610 پوند فوت برخوردار است. این موتور که توسط کمپانی سازنده آمریکایی کامینز تولید می‌شود، از سال 1984 در حال تولید است. خانواده موتورهای سری B برای کاربردهای متعدد خارج از بزرگراه، خودروهای سبک و متوسط طراحی شده‌اند. این موتور در صنعت خودرو بیش‌تر به دلیل استفاده در اتوبوس‌های مدرسه‌ای، اتوبوس‌ها در انگلستان و وانت‌های دوج رام شهرت دارد.


اینترنشنال DT466؛ موتور ترانزیتی
موتور چهارچرخ شش سیلندر خطی از خانواده موتورهای نویستار DT است. این مجموعه با 170 تا 350 اسب بخار قدرت اکثرا روی محصولات مانند کامیون و اتوبوس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که برخی از این موتورها ویژه مسیرهای ترانزیتی و حمل ونقل و خدمات طراحی شده‌اند. پیش از سال 1986 نویستار اینترنشنال که به‌عنوان یک شرکت بین‌المللی شناخته می‌شد، از نسل‌های اولیه موتور DT در تجهیزات کشاورزی و ساختمان استفاده می‌کرد.

کاترپیلار C13؛ خودروهای موتور کلاس 8
C13 یک موتور درون‌سوز 6 لیتری دیزلی است که توسط شرکت کاترپیلار ساخته می‌شود. حجم موتور 12.5 لیتر است و می‌تواند بین 380 تا 130 اسب بخار در دور 2100 قدرت تولید کند. این موتور در 1200 دور در دقیقه به حداکثر گشتاور خود دست پیدا می‌کند. وزن موتور کاترپیلار 2610 پوند است و اغلب در وسایل نقلیه کلاس 8 مانند کشنده و کامیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمباین A85 کمپانی Gleaner از موتور C13 بهره می‌برد که یک خودرو کلاس 8 محسوب می‌شود. در A85 و برخی خودروهای آتش‌نشانی این موتور با قدرت بیشتری به کار گرفته می‌شود.

DMAX V8؛ موتور پرکاربرد پیکاپ وکامیونت
موتور V8 دورامکس خانواده‌ای متشکل از موتورهای 6.6 لیتری دیزل V8 است که توسط DMAX و طی یک سرمایه‌گذاری مشترک بین جنرال‌موتورز و ایسوزو تولید شده است. این موتورها ابتدا در سال 2001 در پیکاپ‌ها و کامیونت‌های جی‌ام‌سی به کار گرفته شد و از آن زمان به یکی ازگزینه‌های پرکاربرد برای وانت‌ها و کامیون‌های متوسط تبدیل شد.
در سال 2006 تولید این موتور در کارخانه اصلی به حدود 200هزار دستگاه رسیده است. در می‌ماه 2007 نیز DMAX تولید یک‌میلیون از این دستگاه را اعلام کرد و ده سال بعد از آن تولید این موتور پرطرفدار به 2میلیون دستگاه رسید.

دیترویت سری 60؛ نخستین موتور دیزلی

سری 60 دیترویت یک موتور دیزلی چهارزمانه 4 سیلندر خطی است که از سال 1987 تولید شده است. این موتور در آن زمان با مدل‌هایی که در مسیرهای طولانی به کار گرفته می‌شدند، تفاوت بسیاری داشت. در سال 1993 بسیاری از اتوبوس‌های موجود در ایالات متحده آمریکا از این موتور استفاده می‌کردند. هنگامی که در سال 1987 اولین سری از این موتور معرفی شد، سری 60 نخستین موتور دیزلی سنگین با کنترل الکترونیکی کاملا یکپارچه بود. دیترویت برای این خودرو تعمیرات اساسی به ازای هر 800هزار کیلومتر را پیشنهاد می‌کرد. محبوب‌ترین موتور در بزرگراه دیترویت مدل 12.7 لیتری بود که از سیستم ddec بهره می‌برد. این سیستم نخستین استفاده تجاری از کنترل کاملا الکترونیکی روی موتورهای بزرگراهی بود. ویژگی‌های این سیستم شامل توابع تشخیصی موتور، تایمرهای خاموش‌کردن، محدودکردن سرعت، جلوگیری از توقف خودکار و ‌کروزکنترل است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =