واردات خودرو

انجمن واردکنندگان خودرو طی سال‌های اخیر بارها پیشنهاد استفاده از منابع ارزی ایرانیان خارج کشور را برای واردات خودرو به دولت دوازدهم ارائه کرد و از تصمیم‌گیران خواست قانون ممنوعیت واردات را کنار بگذارند. اما دولت باتوجه به اطلاع از ضعف سیستم‌های نظارتی تن به این موضوع نداد.

به گزارش «اخبار خودرو»، انجمن واردکنندگان خودرو طی سال‌های اخیر بارها پیشنهاد استفاده از منابع ارزی ایرانیان خارج کشور را برای واردات خودرو به دولت دوازدهم ارائه کرد و از تصمیم‌گیران خواست قانون ممنوعیت واردات را کنار بگذارند. اما دولت باتوجه به اطلاع از ضعف سیستم‌های نظارتی تن به این موضوع نداد. این روزها نیز هرچند نامزدهای ریاست‌جمهوری راهکارهایی را با هدف رفع ممنوعیت واردات خودرو و دورزدن محدودیت‌های منابع ارزی پیشنهاد می‌کنند، اما بدون مشارکت ایرانیان خارج کشور و شرکت‌های نمایندگی رسمی این امر عملیاتی نخواهد شد. با این‌حال، فعالان این حوزه همچنان امیدوارند تا با تکیه بر این پیشنهادها کسب‌وکار 12هزار نفری که با ممنوعیت واردات بیکار شده‌اند، به شرایط عادی بازگرداند. داریوش بدیعی‌ثابت، کارشناس اقتصادی در این خصوص معتقد است: «این روزها که کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری از وعده‌های اقتصادی با هدف رفع دغدغه‌های مردمی سخن می‌گویند، ای کاش گوشه‌چشمی به صنعت خودرو به‌عنوان یکی از صنایع تاثیرگذار در معیشت مردم داشتند؛ صنعتی که در چند سال اخیر شاهد ممنوعیت واردات، قیمت‌های نجومی و بازاری پرتقاضا بوده است و دلیل اصلی ممنوعیت، محدودیت‌های ارزی عنوان شد.»

دلیل اصلی ممنوعیت واردات خودرو هنوز به قوت خود باقی است
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: «فعالان حوزه واردات خودرو با درک شرایط ارزی کشور، اقدام به ارائه راهکارهایی با هدف آزادسازی واردات بدون نیاز به خروج ارز کردند و انجمن واردکنندگان خودرو به وزیر صمت پیشنهاد واردات خودرو با استفاده از سرمایه ایرانیان خارج کشور را ارائه داد. مذاکراتی نیز در این خصوص صورت گرفت، اما هیچ‌گاه این موضوع جنبه عملیاتی پیدا نکرد.» بدیعی‌ثابت افزود: «وعده دادن برای آزادسازی واردات خودرو با هدف رفع انحصار و ایجاد رقابت دردی را دوا نمی‌کند. همین کاندیداها پیش از این، محدودیت درآمد ارزی را دلیل اصلی ممنوعیت واردات خودرو عنوان کرده‌اند که هنوز این مشکل به قوت خود پابرجاست. اما اکنون در آستانه انتخابات، آزادسازی واردات را لازمه کار و رونق صنعت عنوان می‌دانند و معتقدند کیفیت جز با رقابت حاصل نمی‌شود.»

راهکارهای عملیاتی واردات خودرو بدون خروج ارز
در همین راستا، مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص اظهار کرد: «در جلسه‌ای با نمایندگان مجلس راهکارهای پیشنهادی تشریح شد تا با تکیه بر ارز ایرانیان خارج کشور نسبت به واردات خودرو اقدام شود و دارنده حساب با مراجعه به سفارت نسبت به دریافت تاییدیه حساب خود اقدام کند. دومین راهکار این بود که هرکس خواستار واردات خودرو است، با کارت بازرگانی خود اقدام به صادرات کالای غیرنفتی و غیرپتروشیمی کرده و معادل ارزی آن خودرو وارد کند.» وی در پایان گفت: «دولت آینده چاره‌ای جز آزادسازی واردات خودرو ندارد، اما باید دید با روی کار آمدن دولت سیزدهم سرنوشت واردات خودرو به کجا خواهد رسید و آیا دولت جدید حاضر خواهد بود این بار با اعتماد به نظرات فعالان یک حوزه تخصصی، مشکل بزرگ بازار خودرو را حل کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =