صنعت خودرو

در گزارش پیش رو، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از شاخص کیفیت اولیه خودرو از نگاه مصرف‌کنندگان استفاده کرده است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،گزارش وضعیت کیفی خودروهای ساخت داخل در اردیبهشت‌ماه در حالی منتشر شده است که بررسی آنها نشان از درجا زدن صنعت خودرو در بحث کیفیت دارد.
هرچند بهبود کیفی در یکی دو خودرو دیده می‌شود، اما عمده خودروهای کشور طی ماه‌های اخیر به ستاره‌هایی که کسب کرده بودند رضایت داده‌اند و ظاهرا قرار نیست همپای تورم، کیفیت آن‌ها هم بهتر شود. هرچند در بحث قیمت، برخی خودروها حتی از تورم هم جلو زده‌اند.

گزارش کیفیت خودرو با نگاه مصرف‌کنندگان
در گزارش پیش رو، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از شاخص کیفیت اولیه خودرو از نگاه مصرف‌کنندگان استفاده کرده است.
در این شاخص تعداد ایرادات عنوان‌شده از سوی مشتریان انعکاس داده شده، بنابراین مشخص است طی ماه‌ها بررسی و نظرسنجی، ایرادات گذشته خودروها که از سوی مصرف‌کنندگان مطرح شده، برطرف نشده‌اند و برای خودروهای تحویل جدیدتر هم این مشکلات وجود داشته‌اند یا ایرادات جدیدی به قبلی‌ها افزوده شده است. به‌هرحال کیفیت اکثر قریب به اتفاق خودروها تغییری نداشته و به لحاظ کیفی می‌توان گفت‌ خودروها درجا کار می‌کنند!

کیفیت تولید 53هزار دستگاه خودرو طی اردیبهشت
طی اردیبهشت سال جاری بیش‌از 53هزار دستگاه خودرو سبک و سنگین توسط خودروسازان تولید شده است. از این تعداد، خودروهای تولیدشده 35 مدل خودرو در گروه سبک و 12 مدل در گروه سنگین قرار دارد.
طی این ماه خودرو دناپلاس توربو اتوماتیک همچنان با 5 ستاره کیفی بالاترین کیفیت را در بین خودروهای ساخت داخل در اختیار دارد.
در سطح قیمتی 2، خودرو هایما اس7 اتوماتیک با 3 ستاره کیفی و در سطح قیمتی 5 خودرو کوئیک سایپا با 4ستاره کیفی، بالاترین کیفیت خودروهای تولیدی ساخت داخل در این ماه را به خود اختصاص داده‌اند. در بین باکیفیت‌ها همچنان خبری از خودروهای چینی مونتاژ داخل یا ارتقای کیفی آن‌ها نیست.
تنها یک مدل از 35 مدل خودرو پنج‌ستاره است
بررسی موردی تعداد مدل‌ها و ستاره‌های دریافتی آن‌ها نشان می‌دهد فقط دناپلاس توربواتومات از بین 35 خودرو موفق به دریافت تمام ستاره‌ها شده است. از این خودرو طی اردیبهشت ماه یک‌هزار و 75 دستگاه تولید شده است. در بین خودروهای 4 ستاره شاهد 5 مدل خودرو هستیم. طی اردیبهشت‌ماه صنعت خودرو ایران تنها 7هزار و 687 دستگاه خودرو چهارستاره تولید کرده است. بیش از 80درصد محصولات تولیدی خودروسازان در اردیبهشت‌ماه 3 ستاره کیفی به دست آورده‌اند. طی این ماه 40هزار و 652 دستگاه خودرو با 3 ستاره کیفی تولید شده است. در بین دوستاره‌ها نیز تنها یک مدل خودرو وجود دارد که از آن 5 دستگاه تولید شده است. ام‌وی‌ام ایکس33اس مدیران‌خودرو تنها خودرو چینی با 2 ستاره کیفی در لیست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است.

امتیاز منفی برای کدام خودروها بیشتر است؟
بررسی جدول امتیازات منفی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در 9 کد به خودروها می‌دهد نشان می‌دهد که خودرو تیگو7 مدیران‌خودرو کمترین میانگین نمره منفی را کسب کرده است. هایما اس7 اتوماتیک و جک اس5 نیز دو محصول چینی مونتاژ داخل هستند که در رده‌های بعدی کمترین امتیاز منفی قرار دارند. در بین خودروهای ساخت داخل نیز دناپلاس توربواتومات کمترین امتیاز منفی را کسب کرده است. اما محصولاتی مانند پژو206، پارس، سمند، رانا، 405، کوئیک، تیبا و ساینا با بیشترین امتیازات منفی مواجه شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =