کامیون‌های بنز

توسعه خودروهای الکتریکی در سال‌های اخیر رنگ‌وبوی جدی در صنعت حمل‌ونقل عمومی به خود گرفته است. ورود تکنولوژی الکتریکی یا هیبریدها به بخش‌های مختلف صنعت خودرو به‌ویژه حمل‌ونقل عمومی با هدف کاهش مصرف سوخت و به تبع آن میزان آلاینده‌های زیست‌محیطی شکل گرفت.

به گزارش «اخبار خودرو»،توسعه خودروهای الکتریکی در سال‌های اخیر رنگ‌وبوی جدی در صنعت حمل‌ونقل عمومی به خود گرفته است. ورود تکنولوژی الکتریکی یا هیبریدها به بخش‌های مختلف صنعت خودرو به‌ویژه حمل‌ونقل عمومی با هدف کاهش مصرف سوخت و به تبع آن میزان آلاینده‌های زیست‌محیطی شکل گرفت. براساس آمارهای منتشرشده در سال‌های اخیر، خودروهای سنگین با آن‌که تنها سهم یک‌درصدی از کل خودروهای تجاری و حمل‌ونقل عمومی را تشکیل می‌دهند، اما در انتشار آلاینده‌ها سهم 25درصدی دارند. همین موضوع باعث شده است سایر خودروسازان و دولت‌ها در سال‌های اخیر به فکر جایگزینی برای این خودروها و انرژی مورد نیاز آن‌ها باشند. با این‌حال اما همچنان مشکلات بسیاری بر سر راه توسعه و استفاده از این خودروها وجود دارد.


نگرانی از زمان نگهداری‌ شارژ؛ فاکتور عدم توسعه الکتریکی‌سازی ناوگان
یکی از مهم‌ترین دلایلی که به نظر می‌رسد به مانعی برای توسعه صنعت خودروهای تجاری تبدیل شود، نگرانی‌هایی درخصوص زمان نگهداشتن شارژ این خودروها و برد مسافتی آن‌ها به ازای هر بار شارژ است؛ موضوعی که در اصطلاح به‌عنوان «اضطراب محدوده» شناخته می‌شود.
در این خصوص خودروسازان بزرگ و مطرح جهانی و بسیاری از سازندگان قطعات این خودروها در پی یافتن راهکاری برای افزایش ماندگاری شارژ باتری این خودروها هستند. بر این اساس برنامه‌ریزی شده است تا سال 2025 تراکم باتری‌های مورد نیاز این خودروها افزایش یابد و به‌طور مثال یک کامیون 40 تنی با هر بار شارژ تا 400 کیلومتر را بپیماید. در حالی که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است طی سال‌های بعد از آن افزایش برد باتری‌ها به 800 کیلومتر یا بیشتر نیز برسد.


پیشرفت تجاری‌های الکتریکی با بازیافت باتری‌ها
از دیگر موانع بر سر راه استفاده از خودروهای الکتریکی به ویژه در صنعت حمل‌ونقل سنگین، انتشار آلاینده‌های محیط‌زیستی است. خودروهای دیزلی به واسطه آلایندگی بسیاری که دارند، قرار است در سال‌های آینده از چرخه حمل‌ونقل در کشورهای پیشرفته حذف شوند و جای خود را به سوخت‌های پاک دهند.
این در حالی است که هنوز بسیاری از محققان نسبت به میزان آلایندگی‌های ناشی از خودروهای الکتریکی اطمینان حاصل نکرده‌اند. گرچه گفته می‌شود خودروهای الکتریکی آلایندگی نزدیک به صفر دارند، اما خودروهای هیبرید وضعیت متفاوتی دارند. از سوی دیگر برخی بر این باورند که تولید حجم بالایی از باتری‌ها برای تامین نیاز این خودروها، در آینده‌ای نه‌چندان دور مشکلاتی را برای محیط‌زیست به همراه دارد؛ روش اسقاط این باتری‌ها را می‌توان از مهم‌ترین آن‌ها دانست. با این حال شرکت‌های بسیاری درحال‌حاضر به دنبال راهکاری برای بازیافت این باتری‌ها هستند که امید می‌رود توسعه این صنعت را تسریع بخشد.


کاهش قیمت نهایی الکتریکی‌ها با افزایش حجم تولید
در شرایطی که انتظار می‌رود خودروهای الکتریکی تفاوت قیمتی فاحشی با مدل‌های دیزلی داشته باشند اما درحال‌حاضر عدم‌توسعه‌ این خودروها، باعث شده است هزینه اولیه و سرمایه‌گذاری هنگفت آن‌ها در محصولات نهایی سرشکن نشود و همچنان اختلاف قیمت زیادی با مدل‌های دیزلی پیدا نکنند. ازسوی‌دیگر، با توجه به این‌که سوخت یک عامل هزینه‌ای بزرگ برای کامیون های دوربرد است، انتظار می‌رود استفاده از انرژی و سوخت‌های پاک نقش عمده‌ای در کاهش هزینه‌های عملیاتی داشته باشد. براساس آمارها، باتری‌ خودروهای الکتریکی در سال‌ جاری نسبت به گذشته حدود 10درصد ارزان‌تر شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان این دهه، کاهش قیمت باتری‌ مورد نیاز کامیون‌های الکتریکی به 50 درصد هم برسد.

2050؛ پایان‌ کامیون‌های دیزلی؟
طی سال‌های گذشته بسیاری از کشورهای پیشرفته به‌ویژه در اروپا، برنامه‌های بسیاری را برای استفاده از خودروهای پاک به‌ویژه در صنعت حمل‌ونقل عمومی و در میان خودروهای سنگین، اعلام کرده‌اند. ازجمله آن‌که کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است در چند سال آینده تردد خودروهای دیزلی را ممنوع کنند. گرچه این برنامه در کشورهای مختلف، زمان‌های متفاوتی دارد، اما به نظر می‌رسد تا پیش از 2050 تردد دیزلی‌ها در اروپا به‌طور کامل ممنوع اعلام شود. بنابراین انتظار می‌رود در این مدت، صنعت تولید خودروهای الکتریکی و سوخت‌های پاک نیز توسعه پیدا کند و تا پایان این مدت و حتی پیش از آن، بسیاری از مشکلات موجود در صنعت خودروهای الکتریکی برطرف شود. علاوه بر اروپا، چین جز آن‌که یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی را در اختیار دارد، موفق شده است به بزرگ‌ترین تولیدکننده این خودروها نیز تبدیل شود. آن‌طور که به نظر می‌رسد سه قطب بزرگ تولید و بهره‌وری خودروهای الکتریکی یعنی آمریکا، اروپا و چین برنامه‌های متعددی برای توسعه الکتریکی‌سازی حمل‌ونقل و دستیابی به خودروهای پاک دارند که به‌طور قطع در سال‌های آینده باعث دگرگونی در این صنعت خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =