ب‌ام‌و X3

ب‌ام‌و X3 نسل دوم را باید محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کراس‌اوور لوکس آلمانی در بازار کشور دانست و در سال ۲۰۱۳ نمونه اولیه این خودرو دراختیار خریداران ایرانی قرار گرفت و پس از آن در سال 2015 نسخه فیس‌لیفت ایکس 3 نسل دوم با کد اتاق F25 نیز وارد بازار داخلی شد.

به گزارش دنیای خودرو ،ب‌ام‌و X3 نسل دوم را باید محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کراس‌اوور لوکس آلمانی در بازار کشور دانست و در سال ۲۰۱۳ نمونه اولیه این خودرو دراختیار خریداران ایرانی قرار گرفت و پس از آن در سال 2015 نسخه فیس‌لیفت ایکس 3 نسل دوم با کد اتاق F25 نیز وارد بازار داخلی شد. نسخه فیس‌لیفت BMW X3 تا سال ۲۰۱۷ به‌بازار عرضه ‌شد و طی این سال‌ها به‌واسطه ظاهر جذاب و توانایی‌های فنی خود توانست نسبت به‌مدل اولیه، مشتریان بیش‌تری را به‌سوی خود بکشاند. در بازار ایران ب‌ام‌و X3 با پکیج 2.8i عرضه شده است و این مدل‌ از یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری توربوشارژردار استفاده می‌کند که ۲۴۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور دارد. انتقال نیرو به‌چرخ‌ها در ب‌ام‌و X3 با استفاده از گیربکس هشت‌سرعته خودکار ساخت ZF و سیستم چهارچرخ‌محرک اختصاصی ب‌ام‌و به‌نام xDrive انجام می‌شود. ب‌ام‌و X3 کراس‌اوور خانوادگی، کم‌مصرف و درعین‌حال اسپرت و جوان‌پسند نیز به‌حساب می‌آید. از این رو «دنیای‌خودرو» قصد دارد مخاطبان را با چهار مورد از معایب این کراس‌اوور جذاب آلمانی که شاید همه از آن خبر ندارند، آشنا کند.

خشکی سواری
یکی از مهم‌ترین شکایاتی که مشتریان X3 از این خودرو دارند، سواری خشک و تکان‌های بیش ‌از حد کابین این کراس‌اوور آلمانی است. البته این خودرو درمقایسه با ایکس 3 نسل اول (E83) سواری بهتر و راحت‌تری را ارائه می‌دهد؛ اما با این وجود نمی‌توان آن را در زمره راحت‌ترین خودروهای موجود در این کلاس قرار داد.
یکی از مهم‌ترین معضلات ب‌ام‌و X3 وجود رقیبی به‌نام لکسوس RX350 است که سواری ‌فوق‌العاده نرم و راحتی دارد؛ البته در زمینه توانایی‌های حرکتی، X3 نسبت به‌رقیب ژاپنی خود در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد.
ناگفته نماند که در نسخه‌هایی از ب‌ام‌و ایکس 3 که دارای سیستم تعلیق تنظیم‌شونده هستند، سواری این خودرو مقداری نرم‌تر به‌نظر می‌رسد؛ اما درمجموع نمی‌توان از سواری آن انتظار بالایی داشت.
اگر یک کراس‌اوور اسپرت و سریع آلمانی می‌خواهید X3 گزینه‌ای ایده‌آلی محسوب می‌شود؛ اما درصورتی که به‌دنبال سواری نرم و راحت هستید، این گزینه چندان توصیه نمی‌شود.
توربوشارژر
اگرچه برخورداری از یک موتور دو لیتری توربوشارژ، مزیت ب‌ام‌و X3 نسبت به‌اغلب رقبا به‌شمار می‌رود، اما می‌توان نیمه‌ خالی لیوان را هم دید. جایی که موتور کوچک ب‌ام‌و با استفاده از سیستم پرخوران می‌تواند قدرتی درحد خودروهای شش‌سیلندر تولید کند. چنین قدرت و گشتاور چشمگیری، هزینه نگهداری بالایی را هم طلب می‌کند. سیستم توربوشارژر به‌نوعی یک مجموعه اضافی روی موتور خودرو محسوب می‌شود و وجود آن یعنی چنین موتوری درمقایسه با نمونه‌های تنفس‌طبیعی، از پیچیدگی‌های بیش‌تری برخوردار است.
علاوه‌بر این موتورهای مجهز به‌توربوشارژ درصورت خرابی هزینه بیش‌تری را برای مالک خودرو به‌همراه خواهند داشت. از سوی دیگر با توجه به‌این‌که توربوشارژر خودرو با روغن‌موتور روغن‌کاری می‌شود، کیفیت روغن‌موتور در عمر و کارایی مجموعه سیستم توربوشارژ تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. اگر از روغن‌موتورهای ارزان‌قیمت استفاده کنید یا سرویس‌های موتور را به‌موقع انجام ندهید، موتور توربوشارژ BMW X3 می‌تواند از یک مجموعه کم‌مصرف و قدرتمند، تبدیل به‌یک معضل بزرگ شود. از همین رو توربوشارژ نیز می‌تواند یکی از معایب ب‌ام‌و X3 باشد.

سیستم تزریق سوخت مستقیم
استفاده از سیستم تزریق سوخت مستقیم یا GDi از دیگر معایب ب‌ام‌و X3 محسوب می‌شود. در این سیستم انژکتورها روی محفظه احتراق قرار دارند و عمل پاشش سوخت به‌صورت مستقیم انجام می‌شود. سیستم تزریق مستقیم سوخت سبب افزایش جزئی قدرت، کاهش مصرف سوخت و پایین آمدن دمای محفظه احتراق خواهد شد؛ البته در کنار این مزایا، سیستم GDi از معایبی نیز برخوردار است. این سیستم درصورت خرابی، هزینه تعمیر بسیار بالاتری نسبت به‌نمونه‌های معمولی دارد و از سوی دیگر در خودروهای مجهز به‌سیستم تزریق سوخت مستقیم، جرم‌گرفتگی سوپاپ‌های هوا یک ایراد متداول به‌حساب می‌آید. البته این جرم‌گرفتگی مختص به ب‌ام‌و نیست و در همه خودروهای GDi وجود دارد. مطمئنا هرقدر بهتر و اصولی‌تر از خودرو استفاده شود، این جرم‌گرفتگی دیرتر اتفاق می‌افتد؛ اما نمی‌توان به‌طور صددرصد از وقوع آن پیشگیری کرد.

رینگ‌های بزرگ
آخرین گزینه از معایب ب‌ام‌و X3 رینگ‌های بزرگ است. رینگ‌های زیبایی که روی ب‌ام‌و X3 می‌بینید دربهبود ظاهر اسپرت این خودرو نقش مهمی دارد، اما همین رینگ‌ها می‌توانند بلای جان مالکان X3 نیز باشند.
این رینگ‌های ۱۸ اینچی را می‌توان مقصر بخشی از ایراد اول یعنی خشکی سواری BMW X3 نیز دانست. لاستیک‌های 245/50R/18 که روی این رینگ‌ها قرار گرفته است، فاق کوتاهی دارند؛ به‌همین دلیل برخورد با دست‌اندازهای تیز و خطرناک می‌تواند منجربه ترکیدگی لاستیک X3 شود.

جمع‌بندی معایب ب‌ام‌و X3
در جمع‌بندی کلی بررسی معایب ب‌ام‌و X3 می‌توان گفت این مدل یک کراس‌اوور مجهز، ایمن، سریع، قدرتمند، کم‌مصرف و زیباست که در بازار کشور ما خرید و فروش بسیار پررونقی دارد و در برابر ویژگی‌های مثبت فراوان، این خودرو آلمانی دستمزد زیادی را از مالک خود طلب می‌کند و باید گفت که هزینه نگهداری بالایی دارد. در این بین خریداران باید بدانند که هر خودرویی معایب و مزایای خود را دارد؛ به‌همین دلیل بهتر است پیش از خرید، تمام نقاط ضعف و قوت خودرو بررسی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =