سرقت‌ خودرو

یک از انگیزه‌ها برای خرید خودرو جدید، کسب حس اطمینان بیش‌تر از لحاظ افزایش امنیت بوده و هست و باوجود این‌که در عمل هم چنین اتفاقی باید رخ دهد، اما برخی از آمارها نشان می‌دهد که سارقان به‌سامانه‌های حفاظتی جدید راه‌ پیدا کرده‌اند و به‌همین خاطر باید بیش‌تر نگران بود و توجه بیش‌تری به‌بحث امنیت خودرو داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»،یک از انگیزه‌ها برای خرید خودرو جدید، کسب حس اطمینان بیش‌تر از لحاظ افزایش امنیت بوده و هست و باوجود این‌که در عمل هم چنین اتفاقی باید رخ دهد، اما برخی از آمارها نشان می‌دهد که سارقان به‌سامانه‌های حفاظتی جدید راه‌ پیدا کرده‌اند و به‌همین خاطر باید بیش‌تر نگران بود و توجه بیش‌تری به‌بحث امنیت خودرو داشت. وقتی حتی اتان هانت «بازیگر اصلی مجموعه سینمایی ماموریت غیرممکن» به‌راحتی شاهد دزدیده شدن ب‌ام‌و ایکس ۷ در جلو چشمانش است و تام کروز نمی‌تواند جلو سرقت این شاسی‌بلند را از پارکینگ گرندهتل بگیرد، نباید این اعتماد به‌نفس را داشته باشیم که توانایی‌های ما از تام کروز بیش‌تر است!

همان‌طور که این بازیگر از حادثه پیش آمده خشمگین شد، ما رانندگان نیز باید نگران فریب خوردن سیستم برقی خودرویمان باشیم. شاید برخی از افراد فکر کنند که این نوع از سرقت‌ها تنها با دراختیار گرفتن کلید اصلی خودرو توسط دزدها امکان‌پذیر است؛ درحالی که معمولا چند هفته بعد پلیس نتیجه تحقیقات خود را نفوذ به‌تجهیزات الکترونیکی خودرو اعلام می‌کند. این نوع از حوادث نشان می‌دهد که با وجود پیچیدگی‌های خودروهای جدید، ظاهرا سرقت آن‌ها همانند اجدادشان در دهه 1990 آسان است؛ زمانی که سالانه بیش از 300 هزار دستگاه خودرو تنها در انگلستان و ولز دزدیده می‌شدند. اگرچه در سال 2020 تنها 89 هزار دستگاه خودرو به‌سرقت رفت که افت 24 هزار دستگاهی نسبت به‌سال 2019 داشت، اما این کاهش به‌دلیل کاهش استفاده از خودرو در طول قرنطینه بود. این بخش مثبت از این خبر بود؛‌ اما خبر بد این است که رقم ثبت‌شده در سال گذشته هنوز 20 هزار دستگاه بیشتر از آمار سال 2013 است. درواقع، شورای فرماندهان پلیس ملی (NPCC) اخیرا از افزایش 3.1 درصدی جرم و جنایت خودرو درسال گذشته بین ماه مه و ژوئن خبر داده است. این تصویر گیج‌کننده است؛ اما نه به‌اندازه روش‌هایی که جنایتکاران برای سرقت خودروها به‌کار می‌برند!

آمار دزدی خودروها
حدود ۸۵ درصد موارد دزدی خودرو در ساعات شب رخ می‌دهد و در ۳۹ درصد موارد در محل سکونت مالک این اتفاق رخ می‌دهد. در ۷۲ درصد موارد خودرو دزدیده‌شده دیگر به‌دست مالک نمی‌رسد.
حدود ۳۰ درصد از خودروهای دزدیده‌شده به‌قطعات منفصله تبدیل می‌شوند و روش ورود در 44 درصد سرقت‌ها باز کردن درهای بدون قفل است که 36 درصد آن با دستکاری سیگنال قفل از راه‌دور انجام می‌شود. در ۳۹ درصد موارد دزدی به‌خاطر سرقت اشیای قیمتی از داخل خودرو بوده است و ۳۷ درصد خودروهای به‌سرقت‌رفته عمر کارکردی بین یک الی پنج سال داشته‌اند. در ۷۶ درصد موارد نیز مالک مدعی شده که این سرقت ضربه احساسی سختی به‌او وارد کرده است.

سازش‌پذیری برقی؛ مهم‌ترین عوامل سرقت خودرو
سازش الکترونیکی عبارت است از به‌دست آوردن کنترل وسیله نقلیه با هک کردن سیستم‌های الکترونیکی. حمله به‌رله‌ها یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌هاست و فرد سارق دستگاهی را در مقابل درِ خودرو نگه داشته و سیگنال امنیتی را که خودرو ارسال می‌کند تقویت می‌کند. فرد دیگری در نزدیکی خانه صاحبخانه ایستاده است و با استفاده از دستگاهی سیگنال جفت شدن را از کلید صاحب خودرو به‌همدستش منتقل می‌کند و سپس در خودرو را باز کرده و آن را روشن می‌کنند.
حملات به‌رله اغلب حین پیاده‌روی صاحب وسیله نقلیه انجام می‌شود و در برخی از موارد نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد برخی از کلاهبرداران wi-fi صاحبانخانه‌ها را غیرفعال می‌کردند تا از فیلم‌برداری زنگ در به‌عنوان شواهد جلوگیری شود.
پلیس نیویورک می‌گوید حملات به‌رله سهم زیادی در افزایش جرائم مربوط به‌خودرو در ماه‌های می و ژوئن 2021 داشته است و در سال 2020 موسسه‌ای به‌نام ترکر آمار خودروهای به‌سرقت‌رفته را ثبت کرد و به‌این نتیجه رسید که 93 درصد از خودروها درنتیجه حمله به‌رله «relay» گرفتار شدند. خوشبختانه خودروسازان درحال مبارزه با سارقان هستند و درسال 2019 فورد آپشن کلیدهای خواب را برای فیستا و فوکوس معرفی کرد که درصورت عدم‌استفاده غیرفعال می‌شوند و در اوایل سال جاری این فناوری به‌کوگا و پوما هم راه پیدا کرد. این کلیدها را نمی‌توان با دستگاه رله فعال کرد و درنتیجه از زمان معرفی آن‌ها، سرقت فیستا به‌دو سوم کاهش یافته است.
اشکال دیگر سازش الکترونیکی را می‌توان داشتن یک کلید اضافی برنامه‌ریزی‌شده برای بازیابی کلیدهای گمشده و دستکاری وسایل الکترونیکی خودرو از طریق پورت تشخیص داخلی و تعویض واحد کنترل موتور خودرو دانست. بسیاری از وسایلی که سارقان از آن استفاده می‌کنند حتی به‌صورت اینترنتی قابل سفارش و خریداری هستند.

راهکارهایی برای جلوگیری از دزدی
بخش کد شناسایی یا VIN پشت شیشه خودرو را بپوشانید و در محلی پارک کنید که از منزل نسبت به‌خودرو دید داشته باشید و همچنین روی خودرو به‌سمتی باشد که برای خروج آن از پارکینگ نیاز به‌دنده‌عقب رفتن باشد؛ سیگنال‌های ارسال کلید را به‌وسیله قرار دادن کلید در محلی با فلزات زیاد همچون فویل‌های آلومینیومی بپوشانید و روی پوشش ECU قفل قرار دهید.
تنظیمات سیستم ایمنی را روی حالی قرار دهید که نهایتا دو کلید را تشخیص دهد. استفاده از قفل پدال، قفل دسته‌دنده و قفل فرمان همیشه موثر بوده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    1 0
    پیشرفتگی خودرو تاثیر زیادی بر روی زیاد شدن دزد دارد چون که دزد ها وسوسه می شوند که ماشین پیشرفته به دزدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =