کامیون‌ دپو شده

خبرهای منتشرشده حاکی از آن بود که مجلس نیز در کنار این سازمان‌ها، پیگیر ترخیص کامیون‌های مانده در گمرک است. در همین راستا، رئیس کمیسون اصل90 در نامه‌ای به مجلس خواستار ترخیص این خودروها شد که روز گذشته معاون فنی گمرک نیز در پاسخ به این نامه، سایر سازمان‌ها را هم در این وضعیت دخیل دانست.

به گزارش «اخبار خودرو»،پیچ‌وخم ترخیص کامیون‌های وارداتی که حدود یک سال است در گمرکات کشور دپو شده‌اند، چنان زیاد بوده که پای بسیاری از ارگان‌ها را به این ماجرا باز کرده است. بعد از آن‌که این کامیون‌ها و کشنده‌ها در گمرک یک سال خاک خوردند و عمر برخی از آن‌ها از سه‌سال هم گذشت، دادستانی تهران به موضوع ورود کرد و ضرب‌الاجل یک‌ماهه‌ای را برای تمام سازمان‌های مرتبط با این وضعیت، صادر کرد تا پایان مهرماه زمان نهایی ترخیص این کامیون‌ها باشد. اما با گذشت این مدت گرچه نیم بیشتری از این خودروها ترخیص شدند، اما براساس آمارها منتشرشده همچنان بیش از 2هزار دستگاه از آنها در گمرک باقی ماندند؛ موضوعی که سازمان بازرسی کل کشور را هم به گمرک غرب تهران کشاند و قرار شد طی یک هفته این خودروها از گمرک ترخیص شوند.
اما خبرهای منتشرشده حاکی از آن بود که مجلس نیز در کنار این سازمان‌ها، پیگیر ترخیص کامیون‌های مانده در گمرک است. در همین راستا، رئیس کمیسون اصل90 در نامه‌ای به مجلس خواستار ترخیص این خودروها شد که روز گذشته معاون فنی گمرک نیز در پاسخ به این نامه، سایر سازمان‌ها را هم در این وضعیت دخیل دانست.


ورود مجلس در پی ورود دادستانی و سازمان بازرسی
نصراله پژمان‌فر، نایب‌رئیس اول کمیسیون اصل90 روز شنبه هم‌زمان با حضور سازمان بازرسی در گمرک غرب کشور، با مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران مکاتبه‌ای انجام داد و در این نامه از گمرک کشور درخواست کرد درخصوص ترخیص کامیون‌هایی که مراحل ثبت سفارش آن‌ها به‌صورت قانونی طی شده، با دقت در مورد سایر شرایط که در مقررات از نظر محیط‌زیست و استاندارد و خدمات پس از فروش آمده است، اقدام عاجل انجام دهد و خودروهای فاقد ثبت‌سفارش را کلا مرجوع کند. ورود مجلس به ماجرای ترخیص این کامیون‌ها، بعد از آن انجام شده است که دادستانی و سازمان بازرسی پیگیر این موضوع شده‌اند و دادستانی نیز دستوراتی در این خصوص به سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها برای همکاری هرچه بیشتر در زمینه ترخیص این خودروها صادر کرده است.


پلیس امنیت اقتصادی فاتب؛ پیگیر ترخیص کامیون‌ها
روز گذشته معاون فنی گمرک نیز طی نامه‌ای به نایب‌رئیس اول کمیسیون اصل90 مجلس از آخرین وضعیت ترخیص کامیون‌های کارکرده در گمرک خبر داد.
مهردادجمال‌ ارونقی در این نامه اعلام کرد: «گرچه ترخیص سایر کامیون‌های وارداتی از گمرکات مربوطه در حال انجام است، اما بررسی‌های صورت‌پذیرفته؛ تعلل، قصور، تقصیر و تخلفات متعددی را هم از سوی بعضی دستگاه‌های ذی‌مدخل در این ارتباط و هم از سوی برخی واردکنندگان این کامیون‌ها نشان می‌دهد که وفق دستور دادستانی محترم عمومی و انقلاب تهران، موضوع توسط پلیس امنیت اقتصادی فاتب تحت رسیدگی است.» به نظر می‌رسد اشاره معاون فنی گمرک تهران در این نامه به برخی سازمان‌ها و شرکـــت‌ها است که در مسیر خدمات پس از فروش سنگ‌اندازی کرده‌اند.
این در حالی است که پیش از این با ورود دادستانی به موضوع ترخیص این کامیون‌ها، بخش عمده‌ای از مشکلات این خودروها حل شد و تنها صدور مجوز ازسوی این دو سازمان بلاتکلیف ماند و خدمات پس از فروش نیز از سوی برخی خودروسازان داخلی تعیین تکلیف نشد.


تمام کامیون‌های اظهارشده به گمرک، ثبت‌سفارش شده‌اند
پیش از این بارها اظهارنظرهایی در خصوص عدم ثبت‌سفارش این کامیون‌ها به‌عنوان مانعی در مسیر ترخیص مطرح شده بود که حالا مهردادجمال ارونقی این موضوع را رد کرده و گمرک غرب تهران را از این وضعیت مبرا دانسته و اعلام کرده است تمام خودروهای موجود در گمرک تهران ثبت‌سفارش شده‌اند و مشکلی در این خصوص ندارند. وی در این نامه آورده است: «باتوجه به این‌که وفق مصوبات جلسه ذکرشده، مقرر شد گمرک ایران نسبت به ترخیص کامیون‌هایی که مراحل ثبت‌سفارش آنها به‌صورت قانونی طی شده، با دقت در مورد سایر شرایط که در مقررات از نظر محیط‌زیست و استاندارد و خدمات پس از فروش آمده است، اقدام عاجل انجام دهد و خودروهای فاقد ثبت‌سفارش را کلا مرجوع کند، طبق بررسی‌های صورت پذیرفته مشخص شد کامیون‌های اظهارشده به گمرک دارای ثبت‌سفارش بوده و تشریفات گمرکی این کامیون‌ها با رعایت کلیه مقررات در حال انجام است که پس از انجام تشریفات مربوطه، این کامیون‌ها از گمرکات، ترخیص قطعی می‌گردند.» روز شنبه و در جریان بررسی وضعیت گمرک ازسوی سازمان بازرسی کشور، طاهره هامون‌نورد، مدیرکل گمرک غرب تهران نیز در زمینه همکاری‌های گمرک برای ترخیص این کامیون‌ها عنوان کرده بود برخی از مجوزها مانند مجوز محیط‌زیست و مجوز حمل‌ونقل راهداری به بعد از ترخیص و پیش از پلاک‌گذاری موکول شده است. حالا به‌نظر می‌رسد در عدم ترخیص این کامیون‌ها هیچ تقصیری متوجه گمرک کشور نیست و تنها برخی سازمان‌ها با بوروکراسی‌های اضافه در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند.

جلوگیری از ترانزیت کامیون‌های بدون ثبت‌سفارش از مرز

در پایان این نامه نیز اشاره‌ای به وضعیت کامیون‌های بدون ثبت‌سفارش شده است که گرچه در گمرک تهران وجود ندارند اما امکان دارد که از مسیر گمرک مرزهای کشور وارد شوند که در این خصوص نیز گمرک اقدامات لازم را انجام داده و از ورود آن‌ها نیز جلوگیری کرده است. در این خصوص نوشته شده است: «طی نامه‌ای، مشخصات کلیه واردکنندگان کامیون‌های موجود در گمرکات استان تهران به پلیس امنیت اقتصادی فاتب اعلام شده است تا بررسی‌های لازم توسط آن مرجع درخصوص عدم اظهار برخی کامیون‌ها به گمرک صورت پذیرفته و نتیجه جهت اقدامات بعدی به گمرک اعلام شود؛ باید توجه داشت اکثر کامیون‌هایی که به گمرکات تهران رسیده و دپو شده‌اند، دارای ثبت‌سفارش اولیه هستند که امکان ترانزیت آنها از گمرک بازرگان به گمرکات داخلی فراهم شده است.همچنین مجددا به گمرک بازرگان به عنوان مرز ورودی کامیون‌ها تاکید شده است از ترانزیت و ادامه مسیر کامیون‌های وارداتی بدون ثبت‌سفارش خودداری و به صاحبان کالا اخطار دهد نسبت به مرجوع کردن کامیون‌های فاقد ثبت‌سفارش اقدام کنند که نتیجه اقدامات صورت‌پذیرفته به استحضار خواهد رسید.» در پایان این نامه آمده است: «بدین‌وسیله به کلیه گمرکات محل دپوی کامیون‌های وارداتی نیز اعلام شد باتوجه به این‌که موانع و مشکلات مربوط به کامیون‌های وارداتی برطرف شده است، برای کامیون‌هایی که مهلت ماندگاری آن‌ها طبق مصوبات ابلاغی به پایان رسیده، بنابراین صاحبان کالا و واردکنندگان هنوز نسبت‌به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص قطعی این کامیون‌ها اقدامی نکرده‌اند، ضمن ابلاغ اخطار نهایی وفق مقررات، اظهارنامه متروکه تنظیم و به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ارسال و وفق مقررات اقدام شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =