مرسدس‌بنز CLA35 AMG

با این‌که بیش از هفت‌سال است بلندقامتان بازار خودرو را به‌سیطره خود درآورده‌اند، اما جذابیت و خاص بودن سدان‌ها هنوز هم پابرجاست. در این زمینه طراحان خودرو با خلق سبک جدیدی که با تلفیق فرم کوپه و سدان، چهاردرهای بی‌نظیر و بسیار جذابی را با نام گرن‌کوپه‌ به‌وجود آورده‌اند، بازار را به‌شکل فزاینده‌ای متحول کرده و تحت‌تاثیر انتخابشان قرار داده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،با این‌که بیش از هفت‌سال است بلندقامتان بازار خودرو را به‌سیطره خود درآورده‌اند، اما جذابیت و خاص بودن سدان‌ها هنوز هم پابرجاست. در این زمینه طراحان خودرو با خلق سبک جدیدی که با تلفیق فرم کوپه و سدان، چهاردرهای بی‌نظیر و بسیار جذابی را با نام گرن‌کوپه‌ به‌وجود آورده‌اند، بازار را به‌شکل فزاینده‌ای متحول کرده و تحت‌تاثیر انتخابشان قرار داده‌اند. اما به‌راستی خودرو چهاردر آن هم با استایل کوپه هیجان‌انگیز است؛ به‌ویژه اگر محصول دو کمپانی صاحب‌سبک و مطرح جهان یعنی مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و باشد، باید شاهد خودرویی فراتر از آنچه انتظار دارید، باشید. مرسدس‌بنز درسال 2019 با ارائه مدل CLA35 AMG دربازار این دسته از خودروها تحول گسترده‌ای را رقم زد تا با تجهیز شدن به‌تکنولوژی منحصربه‌فرد، نیازهای عدیده مشتریان اسپرت‌دوست را مرتفع سازد. اما از طرفی گرن‌کوپه جمع‌وجور خانواده باواریایی‌ها M235i تنها برای تصاحب بیشتر بازار سدان‌ها راهی بازار شد. هدف آن قابلیت‌هایی است که بتواند تمام آنچه را که از یک گرن‌کوپه اسپرت انتظار دارید، برآورده کند تا شما را سر یک دو راهی سخت قرار دهد و انتخاب را دشوار سازد. درادامه به ب‌ام‌و M235i و مرسدس‌بنز CLA35 AMG نگاهی می‌اندازیم تا بدانیم آلمانی‌های جسور برای جلب‌توجه اسپرت‌دوستان و علاقه‌مندان به‌این سبک چه‌تدابیری اندیشیده‌اند.

ب‌ام‌و سایه‌به‌سایه مرسدس‌بنز می‌رود!

نگاهی به‌طراحی هر دو اسپرت آلمانی
ب‌ام‌و M235i درواقع سدانی کامپکت با استایلی کوپه‌مانند را به‌نمایش می‌گذارد که به‌دلیل قوس کمانی‌شکل سقف، از نظر ابعادی مابین سری یک و سه قرار می‌گیرد. سری دو گرن‌کوپه مدل‌های بسیاری دارد و از آنجا که بازار سدان‌های ایالات‌متحده خودرو متفاوتی را می‌طلبد، ب‌ام‌و دو مدل 235i xDrive و 228i xDrive را برای این کشور در نظر گرفته است. سری دو گرن‌کوپه که با پسوند GC که همان Gran Coupe است شناخته می‌شود، از نظر استایل براساس زبان جدید طراحی ب‌ام‌و شکل گرفته که با گریلر (جلوپنجره) سه‌بعدی، خطوط خشن و استخوانی در ترکیب با پیکره عضلانی و فرم سقف کوپه و درهای فاقد فریم شیشه، تناسباتی جذاب اما نه‌عالی را برای M235i به‌ارمغان می‌آورد. از سوی دیگر اواخر سال 2018 طراحان مرسدس‌بنز با معرفی سومین نسل CLS زبان جدید طراحی این خودروساز اشتوتگارتی را به‌جهان معرفی کردند. این به‌معنای استفاده از همان خطوط نرم و سطوح منحنی است که باتوجه به‌ابعاد، ظاهری موقر و جذاب را از سدانی کامپکت به‌نمایش می‌گذارد. خط‌های برجسته روی کاپوت، جلوپنجره به‌فرم جدید، چراغ‌های جمع‌وجور با گرافیک زیبا، سقف کمانی، پوزه کشیده و اورهنگ‌های نسبتا بلند استایلی عضلانی و تنومند به CLA35 AMG بخشیده است و همچنین فرم چراغ‌های عقب زیبایی محسوسی مشابه برادر بزرگ‌ترش CLS را تداعی می‌کند. از نگاه طراحی ب‌ام‌و M235i و مرسدس‌بنز CLA35 AMG فرمت کلی بدنه مشابه یکدیگر بوده؛ چراکه حالت کوپه‌مانند و درهای فاقد فریم شیشه و پوزه کشیده و پشت کوتاه در هر دو خودرو سدان به‌چشم می‌خورد. اما با وجود فاصله محوری 2670 میلی‌متری M235i و 2729 میلی‌متری CLA35 AMG، مرسدس‌بنز فضای بیش‌تر و راحت‌تری را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. همچنین حجم 460 لیتری صندوق‌عقب مرسدس‌بنز CLA35 AMG نسبت به 430 لیتری M235i فضای بار بیشتری دارد.

زیر کاپوت این خودروها چه می‌گذرد؟
طیف گسترده تغییرات را باید زیر کاپوت هر دو گرن‌کوپه‌ کامپکت جسور جست‌وجو کرد و مهندسان ب‌ام‌و همان پیشرانه چهارسیلندر دولیتری مجهز به‌تویین‌پاور توربو را برای M235i در نظر گرفته‌اند که با وجود بازبینی‌های انجام‌شده در طراحی توربوهای دوقلو و اصلاحات پاشش سوخت و از همه مهم‌تر تایمینگ سوپاپ‌ها، حداکثر 306 اسب‌بخار قدرت و 450 نیوتون‌متر گشتاور را با گیربکس شش‌سرعته دستی به‌چهارچرخ می‌رساند، همچنین مطابق ادعای ب‌ام‌و گیربکس هفت‌سرعته استپ‌ترونیک دوکلاچه روی این خودرو قابل نصب است تا لذت رانندگی با یک خودرو اسپرت جمع‌وجور را تجربه کنید.
علاوه‌بر این سامانه هوشمند چهارچرخ‌محرک برای M235i موسوم به xDrive وظیفه انتقال قدرت را دربهترین شرایط حرکتی و دینامیکی، باتوجه به‌هماهنگی با کنترل پایدار دینامیکی DSC، کنترل الکترونیکی قفل دیفرانسیل EDLC و کنترل کشش دینامیکی DTC برعهده ‌دارد. با این وجود تنها 4.9 ثانیه و با نصب پکیج ام پرفورمنس 4.8 ثانیه زمان نیاز است تا این خودرو از حالت توقف کامل به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد.
اگزوزهای موتور براساس قانون ترمودینامیکی مانیفولد طوری تنظیم شده که میزان بهره‌وری و راندمان را افزایش می دهد و تعادل دمای مناسب و طراحی لوله‌هایی با هندسه خاص سبب شده است دود از سیلندرها با کمترین اتلاف خارج شود. این امر سبب شده است خروجی موتور بهتر شود و با نصب سیستم طراحی صدای فعال میزان صدای خروجی هیجان‌انگیز می‌شود. لازم به‌ذکر است تغییرات در ساختار طراحی موتور سبب شده است آن‌طور که ب‌ام‌و اعلام کرده، میزان اصطکاک و سایش بین قطعات به‌حداقل‌ میزان ممکن برسد و با طراحی اویل‌پمپ (پمپ‌روغن) جدید میزان راندمان موتور افزایش یافته و استهلاک در پایین‌ترین سطح ممکن قرار می‌گیرد. از سوی دیگر مهندسان بخش عملکردی AMG به‌صورت تخصصی پیشرانه M260 این سدان کامپکت را دستخوش تغییرات قرار داده‌اند تا میزان خروجی موتور را افزایش دهند.
موتور چهارسیلندر دولیتری تویین‌اسکرول توربو پیشرانه CLA35 AMG را تشکیل می‌دهد که همان قوای محرکه توسعه‌یافته A کلاس است که در بهترین حالت قدرتی برابر با 306 اسب‌بخار و گشتاوری معادل 400 نیوتون‌متر را به‌چرخ‌ها می‌رساند .
گیربکس هفت‌سرعته اسپیدشیفت دوکلاچه با هماهنگی سامانه فورماتیک (سامانه چهارچرخ‌محرک متغیر) قدرت و گشتاور را به‌دو محور انتقال می‌دهد و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP با سیستم کنترل دینامیکی AMG منطبق بر ایجاد بهترین حالت ممکن برای انتقال توان و گشتاور موتور به‌چرخ‌ها تعبیه شده تا عملکرد CLA35 AMG را در سطح بالایی نگه دارد.
همین موضوع سبب شده است میزان توزیع قدرت بین دو محور به‌صورت 50 به 50 باشد و پرفورمنس این کوپه چهاردر را بهبود بخشد. شاید جالب باشد بدانید مهندسان AMG اگزوزها را طوری طراحی کرده‌اند که با وجود رعایت اصل برنولی و متکی بر استفاده از آلیاژ سبک‌وزن و همچنین کیت اگزوز AMG غرش موتور دولیتری توربو را مشابه یک موتور شش‌سیلندر توربو کنند تا این خودرو از این نظر هم بتواند خودنمایی کند.
بخش AMG با استفاده از سیستم کم ترونیک (کنترل متغیر سوپاپ‌ها)، مدیریت هوشمند حرارتی موتور، اویل‌پمپ بهره‌وری بالا، انژکتور با دقت بالا و سیستم جرقه‌زنی چندشمع و تغییرات در ساختار سیلندر توانسته‌ به‌سطح ایده‌آل مدنظر که خروجی بیشتر و عملکرد بالاست دست یابد. اما با وجود تمام این تغییرات CLA35 AMG ظرف 4.9 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100کیلومتر برساعت می‌رسد که درتقابل با مدل M235i مزین‌شده به‌پکیج ام 1/0 ثانیه کندتر است.

کابین کدام‌یک لوکس‌تر است؟
طراحان ب‌ام‌و با در نظر گرفتن زبان جدید طراحی، نفوذی هوشمندانه به‌داخل کابین داشته‌اند و می‌توان دریک کلام M235i را جذاب و زیبا توصیف کرد. برخی از اِلِمان‌های خاص طراحی ب‌ام‌و در آن به‌شیوه‌ جدیدی بازتعریف شده است و کلاستر هفت‌اینچی دیجیتالی و صفحه‌نمایشگر 10.25 اینچی میان کنسول، LED های نواری با رنگ‌های متعدد داشبورد و قسمت روی درها، به‌کارگیری پوشش چرم باکیفیت و قطعات آلومینیومی و رنگ متفاوت دوخت صندلی‌ها فضای یک خودرو خانوادگی راحت را در قالب یک گرن‌کوپه اسپرت به‌نمایش می‌گذارد تا حین رانندگی تجربه متفاوتی با یک خودرو اسپرت چهاردر داشته باشید. سیستم‌های الکترونیکی هوشمند همچون سیستم کمکی رانندگی، کروزکنترل تطبیقی و شبیه‌ساز رانندگی به‌لطف طراحی سنسورها و دوربین نسل جدید پیشرفته کنترل و هدایت و همچنین ایمنی خودرو را در سطح بالایی نگه داشته که با وجود هماهنگی با سیستم ترمز خودکار اضطراری و فرمان الکتریکی این امر را تسهیل بخشیده است. همچنین سیستم کنترل تجربه رانندگی با چهار وضعیت اکو پرو، کامفورت (راحتی)، اسپرت و اسپرت پلاس را در اختیار سرنشین می‌گذارد تا با هماهنگ شدن با کنترل دینامیکی دامپرها شرایط متفاوتی از نوع سیستم تعلیق و رانندگی را فراهم آورد تا به‌رفاه هرچه‌بیشتر سرنشینان بیافزاید. سیستم کمکی پارک با سیستم کنترل فواصل پارک دریک مجموعه قرار گرفته تا با وجود اطلاعاتی که از سنسورها و دوربین‌ها به‌دست می‌آید در عملکرد خودرو هنگام پارک تاثیر مستقیم و مثبتی داشته باشد. همان‌طور که اشاره شد هر دو گرن‌کوپه‌ جمع‌وجور آلمانی مشابه یکدیگر بوده؛ بنابراین هنگام ورود به‌کابین CLA35 AMG شاهد فضای بسیار مدرن و البته اسپرتی هستیم که با چرم باکیفیت استفاده‌شده و قطعات آلومینیومی و برخی بخش‌های مزین‌شده به‌کربن و LED های نواری داشبورد و رودری‌ها، کابینی زیبا و درعین حال اسپرت را دراختیار سرنشینان قرار می‌دهد.
کلاستر بزرگ سه‌بعدی و صفحه‌نمایشگر 10.25 اینچی دیجیتالی سبب شده است فضای خلوت و دلنشینی برای CLA35 AMG فراهم شود. سنسورها و دوربین پیشرفته‌ای که مرسدس از آن به‌عنوان عضو مهم سیستم پایش ایمنی هوشمند یاد می‌کند، برای سیستم‌ کمکی پارک و کمکی رانندگی نصب شده تا ایمنی این سدان کامپکت را زبانزد دیگر خودروسازان کند. سیستم انتخاب دینامیکی AMG و کنترل سواری AMG پنج حالت مختلف رانندگی را برای شما به‌وجود می‌آورد و این حالت‌ها عبارتند از لغزنده، کامفورت (راحتی)، اسپرت، اسپرت‌پلاس و حالت شخصی‌سازی. همچنین با وجود فعال و غیرفعال شدن سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP با موتور و گیربکس هماهنگ‌شده و سیستم تعلیق تطبیقی قابل تنظیم، امکان رانندگی درحالت‌های مختلف فراهم شده تا لذت سواری یک خودرو اسپرت در قالب خانوادگی را به‌سبک مرسدس تجربه کنید. درهمین راستا دامپرهای تطبیقی با وجود شرایط دینامیکی بدنه و حرکتی، بهترین و باکیفیت‌ترین سواری را به‌سرنشینان ارائه می‌دهد.

کلام آخر
ب‌ام‌و M235i با رینگ‌های 19 اینچی ام آلیاژی سبک‌وزن و دو گیربکس دستی و اتوماتیک دوکلاچه طیف گسترده‌ای از سیستم‌های الکترونیکی را ارائه می‌دهد و مرسدس‌بنز را می‌توان جسورترین و تهاجمی‌ترین گرن‌کوپه کامپکت معرفی کرد که به‌صورت استاندارد با رینگ‌های 18 اینچی و آپشنال 19 اینچی به‌دست مشتریان می‌‎رسد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    مرسدس بنز
  • Jala IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    0 0
    فقط ب ام و ولی خب این مدلش زیاد به دلم نیست همون مرسدس بنز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =