تجربه رانندگی با تیگو 8 پرو در جاده تهران به شمال

آنچه پیش از سوار شدن به‌این خودرو توجه ما را به‌خود جلب می‌کند جلوپنجره‌ای ماتریسی و بزرگ است که به‌خوبی حس لوکس بودن را برای فرزند جدید چری به‌ارمغان آورده است. خودرویی که می‌توان گفت در طول مسیر،‌ حس تازه بودن را به‌رانندگان دیگر القا می‌کرد و سرها را به‌سمت خود برمی‌گرداند.

به گزارش «اخبار خودرو»،چینی‌ها سریع می‌روند؛ ‌سریع‌تر از آنچه فکرش را می‌کنید! حالا دیگر به‌جرأت می‌توان گفت صنعت‌خودرو چین با سرعتی باورنکردنی خود را به‌رتبه نخست خودروسازی جهان نزدیک و نزدیک‌تر کرده است. این را دو روز رانندگی با فونیکس تیگو ۸ پرو،‌ محصول جدید مدیران‌خودرو به‌ما ثابت کرد. خودرویی که بی‌اغراق می‌توان آن را با محصولات برترین خودروسازان روز دنیا مقایسه کرد. همه‌چیز از برنامه‌ریزی برای انجام سفری دوروزه از تهران تا مازندران و بالعکس آغاز شد. آن هم با محصول جدید چری که قرار است هم‌زمان با دنیا در ایران نیز روانه بازار شود. تیگو ۸ پرو می‌تواند ذهنیت راننده را درباره صنعت‌خودرو چین به‌یکباره تغییر دهد.

رانندگی با تیگو ۸ پرو از قلب تهران تا جنگل‌های مازندران

آنچه پیش از سوار شدن به‌این خودرو توجه ما را به‌خود جلب می‌کند جلوپنجره‌ای ماتریسی و بزرگ است که به‌خوبی حس لوکس بودن را برای فرزند جدید چری به‌ارمغان آورده است. خودرویی که می‌توان گفت در طول مسیر،‌ حس تازه بودن را به‌رانندگان دیگر القا می‌کرد و سرها را به‌سمت خود برمی‌گرداند. با باز شدن درها نخستین آپشن تیگو ۸ پرو خودی نشان می‌دهد و رکاب خودکار آن از زیر خودرو بیرون می‌آید. البته ارتفاع خودرو آن‌قدر زیاد نیست که به‌این رکاب خودکار نیاز باشد، اما طراحان خودرو از همان ابتدای کار سعی داشته‌اند حس لوکس بودن و آسایش را به‌سرنشینان منتقل کنند.

اینجا همه‌چیز لمسی است

با ورود به‌کابین خودرو به‌دنیایی متفاوت از خودروهای سنتی وارد می‌شوید. اینجا همه‌چیز لمسی است و ردی از کلیدهای فیزیکی به‌چشم نمی‌خورد. همین موضوع شاید تا چندساعت شما را سردرگم کند و کار با امکانات خودرو را کمی سخت جلوه دهد. اما جای نگرانی نیست؛ چراکه بعد از مدتی رانندگی به‌راحتی می‌توانید با این فضا ارتباط برقرار کنید. یک داشبورد مدرن با دو صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی قرار است تمام اطلاعات خودرو و امکاناتش را دراختیارتان قرار دهد. درچنین فضایی کنسول میانی را نیز در نظر بگیرید که دکمه استارت،‌ دسته‌دنده لمسی،‌ کلید ترمز دستی، ‌اتوهلد و... به‌زیبایی روی آن تعبیه شده است و فضایی هم در زیر کنسول برای شارژ بی‌سیم تلفن‌همراه درنظر گرفته شده است.

سیستم نرم‌افزاری

اگر بخواهیم از ایرادات تیگو ۸ پرو بنویسیم شاید بتوان تنها یک ایراد در این خودرو پیدا کرد و آن کند بودن سیستم‌های نرم‌افزاری خودرو است. ایرادی که به‌نظر می‌رسد به‌راحتی قابل حل است و با اصلاح آن می‌توان یک خودرو کم‌نقص را روانه بازار کرد. سیستم‌های نرم‌افزاری خودرو اندکی با کندی عمل می‌کنند و بین فرمان شما تا اجرای فرمان توسط خودرو حدود یک ثانیه‌ فاصله وجود دارد. این قضیه اگرچه مشکلی برای شما هنگام رانندگی ایجاد نمی‌کند، اما کمی خسته‌کننده است و از جذابیت و لذت رانندگی با این خودرو می‌کاهد.

سیستم صوتی

اگرچه از پیشرانه، ‌گیربکس، سیستم ‌تعلیق و آپشن‌های کارآمد و به‌روز تیگو ۸ پرو نمی‌توان ایرادی گرفت، اما سیستم صوتی نه‌چندان با کیفیت این خودرو می‌تواند جای خود را با نمونه‌هایی بهتر عوض کند تا مصرف‌کننده ایرانی رانندگی دلپذیرتری با این خودرو داشته باشد. اگرچه روی دو باند کوچک نصب‌شده روی شیشه جلو برند سونی نقش بسته است، اما درعمل خروجی باکیفیتی از سیستم صوتی نمی‌توان گرفت و بهتر است در نمونه‌هایی که قرار است در ایران تولید شوند، این مشکل برطرف شود.

حس خوب راندن در آزاد راه

ما با یک کراس‌اوور تک‌دیفرانسیل ۱۵۵۰ کیلوگرمی سروکار داریم. خودرویی بزرگ و خانوادگی که قرار است برای نخستین‌بار راهی جاده‌های ایران شود. پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ نصب‌شده روی این کراس‌اوور، ۱۹۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند و همین کافی است تا این خودرو سریع‌تر از اکثر مدل‌های هم‌قد و قواره‌اش، آن هم از ملیت‌های مختلف به‌نظر برسد. تیگو ۸ پرو کشش بسیار خوبی دارد و اگرچه نمی‌توان آن را با یک خودرو سدان مقایسه کرد، اما به‌جرأت می‌توان گفت از تمام خودروهای ۲۴۰۰ سی‌سی تنفس‌طبیعی موجود در بازار بهتر و سریع‌تر راه می‌رود. درعین حال چسبندگی خوب تایرها روی سطح جاده نشان از طراحی قابل قبولی دارد که سبب شده است در سرعت‌های بالا هم کنترل خودرو از دست راننده خارج نشود. حتی اگر قرار باشد یک پیچ با سراشیبی تند را با سرعت پشت سر بگذارید.

صفر تا صد ۹ ثانیه‌ای

تیگو ۸ پرو شتاب اولیه قابل قبولی دارد و درمجموع عملکرد خودرو و شتاب آن درشمال کشور بهتر به‌نظر می‌رسید. اما وقتی نوبت به‌تست شتاب خودرو رسید، این تازه‌وارد لوکس رکورد ۹ ثانیه را برای رسیدن به‌سرعت صدکیلومتر برساعت از خود به‌جا گذاشت. شتابی که درحالت رانندگی اسپرت به‌دست آمد. این خودرو برای رانندگی شما سه‌حالت را تعیین می‌کند؛ ‌اکونومی، ‌نرمال و اسپرت که البته بیشترین لذت را می‌توان درحالت رانندگی اسپرت تجربه کرد. دستیابی به‌زمان ۹ ثانیه با بنزین سوپر،‌ باک نیمه‌پر و دو سرنشین به‌دست آمد که درهرصورت برای یک خودرو بزرگ و سنگین کاملا قابل قبول است.

دوربین ۳۶۰ درجه مطمئن و کالیبره

دوربین‌های ۳۶۰ درجه امکان برخورد با موانع را در زمان پارک کردن و سرعت‌های پایین به‌حداقل می‌رساند و علاوه‌بر این‌که با استفاده از این سیستم می‌توانید پارکی بی‌دردسر داشته باشید، ‌تیگو ۸ پرو در سرعت‌های پایین و زمانی که اطراف شما موانع یا خودروهای دیگری باشند، شرایط را به‌صورت خودکار تشخیص می‌دهد و دوربین‌ها را روشن می‌کند. این اتفاق درسرعت پایین اما درجاده خلوت رخ نمی‌دهد که نشان از هوشمندی سیستم‌های ناوبری تیگو ۸ دارد.

نتیجه‌گیری کلی

درمجموع شرکت مدیران‌خودرو با تولید تیگو ۸ پرو بی‌شک انقلاب بزرگی در ‌خودروسازی ایران ایجاد خواهد کرد. درواقع پای نخستین‌خودرو نیمه‌خودران به‌صنعت‌خودرو کشورمان باز خواهد شد و سطح انتظارات از این صنعت را به‌مراتب بالا خواهد برد. این محصول بی‌شک تفاوت‌های بسیاری با نمونه‌های قبلی از خودروهای چینی دارد و تیزبینانه‌ترین نگاه‌های نقادانه نیز نمی‌تواند ایرادی از عملکرد پیشرانه،‌ گیربکس، سیستم ‌تعلیق و آپشن‌های آن بگیرد. تیگو ۸ پرو را به‌جرأت می‌توان پادشاهی از کشور چین لقب داد که آمده است تا پیشرفت صنعت‌خودرو این کشور را به‌رخ بکشد. این خودرو بی‌شک رقیبی سرسخت برای نمونه‌های مشابه کره‌ای و حتی ژاپنی‌اش‌ خواهد بود که نه درسخن، بلکه درعمل می‌تواند آن‌ها را به‌خوبی به‌چالش بکشد.

دستیار راننده در تیگو ۸ پرو!

سیستم دستیار راننده تیگو۸ پرو اما چندان کاربلد نیست؛ البته برای جاده‌های ایران که به‌نظر می‌رسد حتی تسلا هم از عهده خودرانی در آن‌ها برنمی‌آید. درواقع خط‌کشی‌های خراب، ‌نبود خط‌کشی در بخشی از جاده و حتی رانندگی بد دیگرراننده‌ها همگی مزید برعلت هستند تا نتوان به‌صورت کامل به‌این قابلیت تیگو ۸ پرو در رانندگی اکتفا و اعتماد کرد. اما به‌جرأت می‌توان گفت چینی‌ها در نزدیک شدن به‌رتبه نخست خودروسازی در دنیا شتاب بی‌نظیری گرفته‌اند؛ شتابی عجیب که درآینده‌ای نه‌چندان دور آن‌ها را به‌رقیب برترین‌های دنیا دربازار خودرو تبدیل خواهد کرد.

فشردن دکمه lak تیگو این امکان را به‌شما می‌دهد که درصورت فراهم بودن شرایط مساعد جاده مانند خط‌کشی مناسب و ... خودکنترل فرمان را به‌دست بگیرد و به‌صورت نیمه‌خودران حرکت کند. در آزادراه تهران-شمال که تقریبا با استانداردهای روز دنیا مطابقت دارد، این سیستم به‌خوبی عمل کرد و حتی در سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت نیز بدون نیاز به‌گرفتن فرمان و فشردن پدال گاز و ترمز خودرو به‌حرکت خود ادامه داد.

امکانی تحسین‌برانگیز که حسی از اطمینان به‌این فناوری را درانسان ایجاد می‌کند. اما نباید فراموش کنیم که برای استفاده از این امکان باید حتما دست راننده روی فرمان باشد؛ در غیر این صورت یا با هشدار مواجه می‌شوید یا سیستم به‌صورت خودکار قطع می‌شود. با بهره‌گیری از سیستم TJA)Traffic Jam Assist) می‌توان به‌راحتی و بدون نیاز به‌کنترل پدال‌های گاز و ترمز و فرمان درترافیک‌های شهری رانندگی کرد و به‌فناوری چری اطمینان داشت. یک آپشن بسیار کاربردی برای ترافیک‌های سنگین بزرگراهی که می‌تواند شما را به‌مرز آسایش برساند.

رادارهای تیگو ۸ پرو حتی حواسشان به‌پشت سر شما نیز هست. وقتی خودرویی فاصله طولی با شما را رعایت نکند و با سرعت به‌خودرو شما نزدیک شود،‌ فلاشرها به‌صورت خودکار عمل می‌کنند و به‌راننده پشتی هشدار می‌دهند. رادار نقطه‌کور این خودرو نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و حتی این امکان را به‌سرنشینان عقب می‌دهد که از حرکت خودروهای دیگر آگاه شوند و یکباره در را باز نکنند. این سیستم با روشن شدن یک چراغ کوچک نارنجی‌رنگ روی درِ عقب عمل می‌کند و به‌سرنشینان عقب وجود خودرویی درکنارشان را اعلام می‌کند.

تجربه رانندگی با نخستین نیمه‌خودران مونتاژی

آنچه این خودرو را از دیگر مدل‌ها متمایز می‌کند، آپشن‌های کاربردی آن است. با اطمینان می‌توان گفت که محصول جدید چری نقصی در سیستم موتور، ‌گیربکس و تعلیق ندارد و هماهنگی خوب موتور و گیربکس حس خوب یک رانندگی لذت‌بخش را به‌راننده القا می‌کند. بزرگ‌ترین تفاوت اما آپشن‌هایی است که قرار است در آزادراه تهران-شمال و جاده چالوس تست شود.

هنوز از نخستین عوارضی عبور نکرده‌ایم که سیستم هشدار برخورد جلو فعال می‌شود. این سیستم که قرار است درصورت واکنش نشان ندادن راننده به‌مانع سر راه، ‌ترمز اضطراری را فعال کند، در نخستین‌گام خودی نشان می‌دهد. البته تست کردن ترمز اضطراری آن هم درشرایط عملی و درجاده تقریبا غیرممکن است و کسی حاضر نیست ریسک این کار را بپذیرد. اما عملکرد رادارها نشان می‌دهد که می‌توان روی ترمز اضطراری نیز حساب باز کرد.

کروزکنترل تطبیق‌پذیر تیگو ۸ پرو کاملا بدون مشکل عمل می‌کند. اگرچه فعال‌سازی آن کمی زمان برد؛ اما پس از چند ساعت و سروکله زدن با سیستم‌های خودرو بالاخره موفق شدیم از قابلیت‌های نیمه‌خودرانش استفاده کنیم. کروزکنترل تطبیق‌پذیر تیگو ۸ پرو این امکان را به‌راننده می‌دهد که با خیال راحت روی خودرو جلویی قفل کند و فاصله خودروها و حداکثر سرعت را تعیین کند و بی‌نیاز به‌استفاده از پدال گاز و ترمز تنها فرمان را در دست گرفته و به‌مسیر ادامه دهد.

در ۳۰۰ کیلومتر رانندگی با این خودرو،‌ این سیستم کاملا سربلند بیرون آمد و بدون هیچ‌گونه خطایی حتی درصورت توقف خودرو جلویی متوقف شد و با حرکت کردن خودرو به‌راه افتاد. حفظ فاصله براساس آنچه برایش برنامه‌ریزی کرده‌ بودیم نیز آن‌قدر جذاب بود که حتی با سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت نیز به‌خوبی عمل می‌کرد و با ترمز کردن خودرو جلویی به‌صورت خودکار ازسرعت خود کم می‌کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر مسعود اسماعیلی IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    10 0
    فقط یه عیب بزرگ دارد که اشاره نشد وان اینکه کسانی که پول خوب دارند میتوانند سوار شوند وقشر متوسط به پایین هم فقط میتوانند نظاره گر خوبی باشند با تشکر
  • علی رنجبر IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    6 1
    بجای متناسب سازی قیمت نیکو و کاهش قیمت ،تبلیغ اقساطی می کنند با قیمت بالا
  • مراد قاسمی بابااحمدی(حموله) IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    1 1
    چرا نوع قدرتمند و با کفیت تر خودرو چینی را وارد نمی کنند انهم با انتقال دانش فنی خودرو هایی که رقابت می کنند با لندکروز و لکسوس
  • امید IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    5 0
    چه فایده دوست عزیز وقتی منه جوان ایرانی حتی پول خرید یه خودرو آشغال ساخت داخل رو هم ندارم فقط میتونم افسوس بخورم ، ایشالله اونایی که دارن بخرن و لذتشو ببرن
  • Pouria IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    2 0
    از نمایندگی بگیریم حدود ۱۰ روز تحویل قیمت هم ۱ میلیارد
    • ماکان IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      0 0
      یک میلیارد نه و یک و هفتصد و اینکه ۴۵ روزه میدن
  • رضا IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    0 0
    اینم فقط تبلیغ میکنه و بولف میزنه کو .کی .کجا پس چرا نمیاری
  • Omid IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    0 0
    بی‌صبرانه منتظر فونیکس دو دیفرانسیل هستم که بیاد،یه نمونه کامل از تیگو 8 پرو
  • محمد حسن IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    1 2
    با سلام من که حتی پول شام امشب بچه هام رو نداشتم وشب جمعه گشنه خوابوندمشون به زور وبا اشک واه با پسرم هرشب عکسای ماشینا رو نگاه میکنیم ولذت ما از دنیای خودرو همین دیدن شبانه عکساشون وصحبت کردن راجع به اوناست ولی منکه نخواهم تونست پشت فرمون این عروسک بشینم ولی ارزومه یکروزی پسرم بتونه.با امید سلامتی برای همه دوستانی که دارید ونوش جونتون سوار شین ماهم به دیدن متشیناتون شادیم.
  • خسرو IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    2 0
    ماشین چینی نخرید قطعاتش گرون ترا از خودشه بیشترش گیر نمیاد
  • سعید IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    1 0
    آخه چرا دارید واقعیت رو انکار میکنید خودرو چینی کیفیت بسیار پایینی داره ، و اصلا قابل مقایسه با خودروهای غربی نیست ، خود چینی ها از این خودروها استفاده نمی‌کنند بجز قشر پایینشون
  • ماهان GB ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    0 0
    کمپانی چری روز به روز داره علم و طراحی خودروهای رو بروز میکنه اما سوال اینجاست که چرا ما تیگو۸ با موتور ۲۰۰۰ cc یا دو لیتری که دو دیفرانسیل هم هست و ماشین کاملیه وارد نکردیم بعدشم بهرحال باید قیمت‌ها یجوری باشه که مردم به این ماشین‌ها جذب شن اگر بنا باشه هم قیمت ماشینهای امتحان پس داده کره ای و ژاپنی باشه قطعا مردم نمیرند ریسک کنند تو این اوضاع اقتصادی خراب میرند امتحان پس دادرو انتخاب می‌کنند پس ماشینهای چینی باید تا مدتی قیمتش پایین تر باشه تا مشتری جذب بشه و کیفیتش رو تجربه کنند
  • علیمردانی IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 1
    یک‌مشت مردم بی غیرت فقط اینارو میخرن ما مردم ایران حقمونه وقتی پراید بشه ۱۷۰ ملیون وخریدار داشته باشه واقعا حرفی ندارم بجای اقساط قیمت و مناسب کنید من نمیدونم مثلا مردم نخرن ایا میمیرن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =