ناوگان اروپا

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تعداد سیستم‌های مدیریت ناوگان درحال استفاده و فعال در این منطقه با 14.4درصد رشد از 11.5میلیون واحد در پایان سال 2020 به 22.5میلیون تا سال 2025 خواهند رسید.

به گزارش «اخبار خودرو»،ناوگان کشورهای مختلف در سال‌های اخیر به دنبال دستیابی به راه‌حل‌هایی بوده‌اند که از طریق آن بتوانند سیستم‌های هوشمند را وارد ناوگان خود کرده و به گونه‌ای مدیریت آن‌ها را آسان‌تر کنند. تولیدکنندگان بزرگ خودروهای تجاری نیز برای پاسخ به این نیاز در ناوگان‌های مختلف، راه‌حل‌های بسیاری را پیشنهاد داده یا طراحی کرده‌اند.
بزرگ‌ترین بازار درحال‌حاضر برای سیستم‌های تله‌ماتیک و راه‌های‌ مورد نیاز ناوگان، بازار آمریکا و کشورهای اروپایی هستند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تعداد سیستم‌های مدیریت ناوگان درحال استفاده و فعال در این منطقه با 14.4درصد رشد از 11.5میلیون واحد در پایان سال 2020 به 22.5میلیون تا سال 2025 خواهند رسید.
250میلیارد یورو؛ ارزش صنعت حمل‌ونقل زمینی در اروپا
بعد از آن که بسیاری از تجاری‌سازان اروپایی در سال‌های اخیر توسعه سیستم‌های مدیریت ناوگان را در دستور کار خود قرار دادند، آمار استفاده از این سیستم‌ها و تقاضا برای آن‌ها در این کشورها افزایش یافت. این در حالی است که انتظار می‌رود آمار استفاده از این سیستم‌ها در سال‌های آینده و با توسعه ناوگان‌های هوشمند، افزایش یابد. ناوگان وسایل نقلیه تجاری نقش اساسی در اقتصاد اروپا دارند، بنابراین دور از انتظار نیست که دارندگان این ناوگان به دنبال راهی برای به‌روزرسانی آن‌ها باشند. طبق آمار رسمی در سال 2019، 40میلیون دستگاه خودرو تجاری در اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار گرفته است. از این تعداد، 6.6میلیون دستگاه انواع خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین بیش از 75 درصد کل حمل‌ونقل داخلی این اتحادیه را تشکیل می‌دادند که صنعتی 250میلیارد یورویی را برای این کشورها ایجاد کردند.

اهمیت سیستم‌های مدیریت ناوگان در اروپا
تقریبا 800هزار دستگاه اتوبوس سنگین درون‌شهری و برون‌شهری در کشورهای اتحادیه اروپا تردد دارند؛ این خودروها در این منطقه 9.3درصد کل پیمایش خودروها را تشکیل می‌دهند.
همین موضوع نشان‌دهنده اهمیت استفاده از سیستم‌های مدیریت ناوگان در بخش مسافری این اتحادیه است. این در حالی است که بخش بزرگی از 32.6میلیون وسیله نقلیه تجاری سبک در اروپا توسط کارگران سیار و برای فعالیت‌هایی مانند توزیع کالا و بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد که باز هم مربوط به ناوگان شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلف است. آخرین رقم نیز حدود 22.4میلیون خودرو سواری و متعلق به شرکت‌ها و دولت‌هاست و به‌نوعی جزو ناوگانی محسوب می‌شود که باید مدیریت هوشمند در آن‌ها فعال شود.
افزایش تعداد سیستم‌های مدیریت ناوگان به 22میلیون واحد تا سال 2025
به نظر می‌رسد که بازار مدیریت ناوگان اروپا وارد دوره رشدی شده که چندین سال آینده ادامه خواهد داشت. با این حال بسته به مدیریت بحران کووید-19، بازارهای فردی ممکن است دچار مشکلات موقت شوند اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تعداد سیستم‌های مدیریت ناوگان در حال استفاده و فعال با نرخ رشد ترکیبی سالانه 14.4 درصد از 11.5میلیون واحد در پایان سال 2020 به 22.5میلیون واحد تا سال 2025 افزایش یابد. نرخ نفوذ در جمعیت کل خودروهای تجاری از 18.5درصد در سال 2020 به 34.5درصد در سال 2025 تخمین زده می‌شود.

تولیدکنندگان بزرگ کامیون با سیستم ناوگان اختصاصی
نیاز بازارهای اروپایی به سیستم‌های مدیریت هوشمند، تمام تولیدکنندگان بزرگ کامیون در این بازار را بر آن داشته تا راه‌های تله‌ماتیک را به عنوان بخشی از سبد محصولات خود ارائه دهند. یکی از روندهای اصلی در سال‌های گذشته اعلام تجهیز خط استاندارد برای راه‌حل‌های مدیریت ناوگان بوده است. به عنوان مثال از پایان سال 2011 اسکانیا درحال عرضه Scania communicator به‌صورت استاندارد در تمام بازارهای اروپایی که شامل یک اشتراک خدمات پایه 10ساله است. کامیون‌های جدید MAN نیز از سیستم «مان تله‌ماتیک» به عنوان استاندارد جایگزین بهره می‌برند. «داف‌کانکت» نیز سیستم اختیاری جدید خود را که در سال 2016 توسعه داده بود، راه‌اندازی کرد. تولیدکنندگان پیشرو در اروپا، شامل اسکانیا، ولوو و دایملر به ترتیب 316هزار، 145هزار و 140هزار مشترک فعال در پایان سال 2020 داشتند. با این حال انتظارات از آینده این صنعت نشان می‌دهد که به‌طور قطع تقاضا طی سال‌های آتی افزایش خواهد یافت و می‌توان گفت خودروهایی که از این سیستم‌ها بهره‌مند نباشند، یا خریداران خود را از دست می‌دهند یا با تقاضای بسیار پایینی همراه خواهند بود. از این رو دور از انتظار نیست استفاده از این سیستم‌ها به‌عنوان یکی از استانداردهای اجباری در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

آخرین اخبار