خودرو های خارجی

در یک سال گذشته خودروهای خارجی به‌دلیل نوسان و افزایش قیمت دلار، افزایش بهای زیادی داشته‌اند و بعضی خودروهای خارجی حدود ۹۰ درصد افزایش قیمت را نیز در بازار ثبت کردند.

به گزارش «اخبار خودرو»،قیمت خودروهای خارجی درچندوقت گذشته با افزایش بهای دلار بالا رفته است و حالا با نزولی شدن روند نرخ ارز، باید دید که آیا بازار خودروهای خارجی نیز کاهشی خواهد شد و حباب قیمت در بازار وارداتی‌ها کوچک می‌شود؟
در یک سال گذشته خودروهای خارجی به‌دلیل نوسان و افزایش قیمت دلار، افزایش بهای زیادی داشته‌اند و بعضی خودروهای خارجی حدود ۹۰ درصد افزایش قیمت را نیز در بازار ثبت کردند. این درحالی است که خودرویی مانند جک S5 اتوماتیک که درسال ۹۶ حدود ۹۰ میلیون‌تومان قیمت داشت، طی ‌ماه جاری به‌بالای ۹۰۰ میلیون‌تومان رسیده است. همچنین قیمت خودرو رنو تالیسمان از ۲۱۵ میلیون‌تومان به‌یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسیده است. البته باید گفت قیمت دلار در سال ۹۷ حدود ۱۰ هزارتومان بود و امسال کانال ۳۲ هزارتومان را نیز تجربه کرد. درواقع بهای دلار در این سه‌سال حدود ۶۵ درصد رشد داشته است.
روند افزایش قیمت خودروهای خارجی درچند سال اخیر و ممنوعیت واردات خودرو و نبود خودرو صفر در بازار سبب شده است بازار خودرو چندان رونقی نداشته باشد. از این رو کارشناسان بازار خودرو درباره احتمال کاهش قیمت خودروهای خارجی معتقدند که بازار در رکود است و کاهش قیمت‌ها بسیار بعید به‌نظر می‌رسد. اتفاقی که شاید اگر دربازار رخ بدهد، بتواند اوضاع خرید و فروش را رونق بدهد و بازار را از این سردی و رکود بیرون بیاورد. درحال حاضر کاهش قیمت دلار در بهای خودروهای خارجی تا حدود زیادی بی‌تاثیر است و شاید تنها راه نجات بازار خودروهای خارجی آزادسازی واردات خودرو باشد که می‌تواند اثر کاهشی زیادی در بازار داشته باشد. اگر واردات خودرو آزاد شود، قطعا حباب قیمت‌ها در بازار شکسته می‌شود و سیر نزلی به‌خود می‌گیرد. درحال حاضر معاملات در بازار خودروهای خارجی با کاهش بسیار زیادی همراه بوده و تقریبا به‌صفر رسیده است. این وضعیت موجب شده است قیمت خودروهای وارداتی در بازار مشخص نباشد و هرکسی هرقیمتی بخواهد روی خودرو خود بگذارد. این مساله به‌ایجاد یک حباب بزرگ در قیمت خودروهای وارداتی در بازار دامن می‌زند و با توجه به‌این‌که نسبت کاهش قیمت دلار در یک ماه گذشته نسبت به‌افزایش نرخ ارز در سه‌سال گذشته درصد پایین‌تری بوده است، کاهش قیمت سه یا چهارهزارتومانی قیمت دلار نیز دربازار خودروهای خارجی تاثیر چندانی نخواهد داشت. به‌گفته کارشناسان تنها راه خالی شدن حباب قیمت خودروهای وارداتی، آزادسازی واردات خودرو و حذف تعرفه واردات است.
درهمین رابطه باید گفت بسیاری از خودروهای خارجی درچند روز گذشته افزایش یا کاهش قیمت چشم‌گیری نداشته‌اند و تعداد کمی از خودروها نوسان قیمت کمتر از ۱۰ میلیون‌تومان را ثبت کرده‌اند که با توجه به‌قیمت خودرو درصد قابل توجهی نبوده و چندان محسوس نیست. همچنین به‌رغم این‌که تعدادی از خودروهای خارجی در ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۰ با توجه به‌افزایش قیمت دلار افزایش قیمت داشته‌اند، اما با کاهش بهای دلار، کاهش زیادی را تجربه نکرده‌اند.
درحال حاضر بازار خودروهای ایرانی و خارجی راکد است و به‌رغم کاهش قیمت دلار اما باز هم خبری از خریدار نیست. درهمین رابطه کارشناسان بازار خودرو معتقدند که چنانچه روند مذاکرات مثبت باشد، پیش‎‌بینی می‌شود تداوم کاهش قیمت خودروهای داخلی ادامه‌دار باشد. اما در بازار خودروهای وارداتی نمی‌توان چندان به‌کاهش قیمت یا بهبود اوضاع امیدوار بود. درحالی که به‌ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، اما دربازار خودرو خرید و فروش همچنان بسیار راکد است.
این درحالی است که سال گذشته به‌رغم شیوع ویروس کرونا تقاضا برای خرید خودرو نسبت به‌امسال بیشتر بود. فروشندگان خودرو نیز می‌گویند با توجه به‌کاهش قیمت دلار خودروهای ایرانی و خارجی دربازار نوسان خیلی کمی داشتند و می‌توان گفت که ارزان شدن آن‌ها به‌نسبت کاهش نرخ ارز شاید منطقی به‌نظر برسد. البته برخی دیگر معتقدند قیمت‎‌ها دربازار با کاهش مواجه نبوده و تنها افزایش آن متوقف شده است که شاید این مورد بیشتر در بازار دیده شود. درگزارش میدانی که توسط روزنامه «دنیای‌خودرو» از فروشندگان خودروهای خارجی به‌عمل آمده است، برخی فروشندگان می‌گویند که با کاهش نرخ ارز قیمت خودروهای خارجی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون‌تومان ارزان شده است. البته این ارزانی قیمت به‌نسبت ماه جاری بوده و قیمت خودرو از اول دی‌ماه به‌نسبت ماه گذشته دربرخی مدل‌ها افزایش داشته است. با این حال مردم همچنان توان خرید خودروهای خارجی را ندارند. حتی بازار معاوضه‌ای هم برای خودروهای خارجی شکل نمی‌گیرد. درحال حاضر با توجه به‌ابهام درنتیجه مذاکرات، مردم برای خرید خودرو دست نگه داشته‌اند و منتظر نتیجه نهایی دور جدید مذاکرات هستند. با وجود این‌که در ماه‌های گذشته خرید خودروهای ایرانی اندکی رونق داشت، اما حالا معاملات خودروهای ایرانی نیز متوقف شده است. آنچه مشخص است این‌که اگر روند کاهشی قیمت دلار ادامه‌دار باشد و نتیجه مذاکرات هم مثبت باشد، اتفاق خوبی در انتظار همه بازارهاست. روز گذشته نیز خبرهایی مبنی بر دریافت مالیات بر خودرو به‌صورت نهایی اعلام و مقرر شد تا خودروها با ارزش بالای یک‌میلیاردتومان مشمول مالیات شوند و همچنین در قانون بودجه در قسمت مالیات بر سرمایه، مقرر شده است خانه‌هایی که بالای ۱۰ میلیاردتومان ارزش دارند نیز مشمول مالیات شوند.
درحال حاضر بازار خودروهای وارداتی درکشور طی چند روز گذشته که قیمت دلار روند کاهشی به‌خود گرفته است، خلاف جهت حرکت می‌کند؛ آن هم در بازاری که مشتری در آن پیدا نمی‌شود. قیمت در بیشتر خودروهای وارداتی نسبت به‌آذرماه گذشته رشد داشته که بیشترین آن متعلق به‌ب‌ام‌و سری 7 مدل 2018 فول‌آپشن است که به 9.5 میلیاردتومان رسیده است. یعنی چیزی حدود یک میلیاردتومان رشد قیمت داشته است.
در بین خودروهایی که با قیمت متوسط در بازار حضور داشتند، هیوندای الانترا مدل 2018 بود که با حدود 70 میلیون‌تومان افزایش قیمت جلب توجه می‌کند. کمترین میزان رشد قیمت درمیتسوبیشی میراژ 2018 دیده شده که تنها 10 میلیون‌تومان افزایش قیمت داشته است. خودروهای رنو تالیسمان و تویوتا راو 4 نیز رشد قیمت اندکی در بازار داشتند. هرچند که میزان کاهش قیمت در آن‌ها بسیار ناچیز است. هم‌اکنون گران‌ترین خودرو صفرکیلومتر در بازار ب‌ام‌و سری 7 مدل 2018 (فول‌آپشن‌ترین) است که قیمتی حدود 10‌ میلیارد تومان دارد و ارزان‌ترین آن‌ها همچون گذشته میتسوبیشی میراژ است. با توجه به‌روند مذاکرات هسته‌ای و پیشرفت هرچند اندک آن، اما همچنان بازار خودرو تغییرات محسوسی را تجربه نکرده است. با توجه به‌این روند احتمال این‌که قیمت خودرو در بازار طی هفته آینده سمت و سوی کاهشی داشته باشد وجود دارد و به‌نظر می‌رسد احتمال تداوم رکود در بازار بیش از هر چیز دیگر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =