بازار خودرو

از دو هفته گذشته با افزایش نرخ ارز، تمام خودروهای وارداتی در بازار با افزایش قیمت مواجه شدند؛ تقریبا از ۴۰میلیون تومان در مدل‌های قدیمی‌تر تا یک‌میلیارد تومان روی مدل‌های لوکس

درحالی‌که بازار خودرو در رکود به سر می‌برد، برخی فعالان این حوزه معتقدند متقاضیان نوروزی خرید خودرو به این بازار جان دوباره خواهند داد. هرچند طی هفته‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ دلار، قیمت اکثر کالاهایی که در ارتباط با ارز هستند، روند صعودی به خود گرفته‌ و خودرو نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. با این‌حال، کارشناسان دولتی معتقدند؛ با افزایش عرضه محصولات خودروسازان خارجی تا پایان سال، این بازار تورم محسوسی را در روزهای پایانی سال جاری تجربه نخواهد کرد.

موسی ترابی، فعال و کارشناس حوزه خودرو اعلام کرد: «نرخ خودرو در بازار طی یک ماه اخیر با رشد ۵درصدی مواجه بوده است و با ادامه این روند، پیش‌بینی می‌شود تا بازار نوروز قیمت خودرو ۱۰درصد بالاتر برود.»

وی افزود: «درحال‌حاضر با توجه به سیاست عرضه قطره‌چکانی خودرو و رفتارهایی که خودروسازان مجوز آن را از وزارت صمت دریافت کردند، انتظار می‌رود بازار به تکاپوی جدید روی خوش نشان بدهد و رکود طولانی‌مدتی که گریبان‌گیر شده بود، کنار برود.»

ترابی علت اصلی افزایش قیمت‌ها را عدم تحویل خودرو از سوی خودروسازان بزرگ عنوان و اظهار کرد: «عرضه پرتیراژ در بازار کم شده است و قیمت این مدل‌ها به همین خاطر افزایش پیدا کرده است و اگر روند عرضه افزایش پیدا نکند، شاهد جهش نرخ تمامی محصولات داخلی و خارجی خواهیم بود.»

برخی محصولات خودروسازان داخلی پس از اعمال استانداردهای اجباری جدید، مجوز افزایش قیمت دریافت کرده‌اند. این تغییرات چه نقشی در کیفیت محصول نهایی عرضه‌شده به متقاضیان دارد؟

قرار دادن سیستم ESP برای یک‌سری خودروها علت افزایش قیمت این محصولات است. این سیستم، یکی از سه تکنولوژی برتر ترمزگیری بوده که وظیفه آن این است که پایداری خودرو را در همه شرایط رانندگی مخصوصا پیچ‌های جاده حفظ کند.

سیستم ESP چه میزان هزینه اضافه به متقاضیان خرید خودروهای تولید داخل تحمیل می‌کند؟

برخورداری از این سیستم در خودروها موجب فاصله قیمتی ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی این خودروها با نمونه‌های موتور مستقیم است و باعث ایجاد تنش در بازار می‌شود.

طی یک هفته گذشته نرخ ارز دستخوش تغییرات بسیاری شده و اکثر بازارهای همسو را دچار التهاب کرده است. به نظر شما آیا تاثیرات نرخ ارز بر محصولات خودروسازان داخلی سایه خواهد انداخت؟

نرخ خودرو پیش از نوسانات قیمت ارز افزایشی شد، اما همپای جهش نرخ دلار افزایش قیمت نداشت و حتی در برخی مواقع کاهشی هم بوده است. خودروهای چینی هم افزایش قیمت نداشته‌اند. اما قیمت خودروهای داخلی به‌واسطه کاهش عرضه از سوی شرکت‌ها رشد کرده است. بنابراین اگر روند عرضه تغییر نکند، تا شب عید قیمت خودرو ۱۰درصد رشد خواهد کرد.

برخی کارشناسان معتقدند نرخ ارز و خودرو دچار حباب شده است. آیا این انتظار می‌تواند وجود داشته باشد که در صورت آرام گرفتن بازار ارز، حباب قیمت خودرو هم کاهش یابد؟

تقریبا اکثر خودروها ۵۰ تا ۶۰میلیون حباب قیمتی دارند و کاهش عرضه سبب شده است تا قیمت خودرو کمتر نشود. این در حالی است که در اوایل سال، عرضه بالا و تقاضا کم بود، اما الان عرضه کم و تقاضا بیشتر شده است. اگر واردات خودروهای کارکرده عملیاتی شود، در کاهش قیمت خودرو بسیار تاثیر خواهد گذاشت. درحال‌حاضر خودروهای نو هم با تاخیر و طی کردن یک فرآیند اداری طولانی تحویل می‌شوند که این روند بازار را متشنج می‌کند.

خودروهای وارداتی در افزایش قیمت با تغییرات نرخ ارز همواره پیشگام بوده‌اند. آیا شرکت‌های واردکننده خودرو مجوز افزایش نرخ محصولات را دریافت کرده‌اند؟

دلیل اصلی افزایش نرخ محصولات در بازار خودرو نرخ ارز نبوده و عرضه قطره‌چکانی خودروهای وارداتی مقصر اصلی افزایش نرخ است. خودروهای وارداتی که با قیمت ۲میلیارد تومان تحویل مشتری شده‌اند، در بازار آزاد به قیمت ۳میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. اگر این محصولات به‌صورت انبوه به بازار عرضه شود و متقاضیان برای خرید آنان مجبور به تشکیل صف نباشند، دلیلی برای ایجاد حباب و افزایش نرخ نخواهد بود.

آمارهای مختلفی از خودروهای وارداتی منتشر می‌شود که موردتایید فعالان بازار خودرو نیست. آیا آمار مشخصی وجود دارد نشان بدهد چه تعداد خودرو وارداتی به دست متقاضیان نهایی رسیده است؟

مسئول انتشار آمار خودروهای وارداتی، سازمان گمرک و پلیس راهور هستند، آمار تعداد خودروهای شماره‌گذاری‌شده را به‌طور دقیق در دسترس دارند. طبق آمار گمرک، تاکنون بیش‌از ۴۳۰۰ خودرو وارد کشور شده، ولی خبرهای دریافتی حاکی از آن است که از این میزان تعداد بسیاری کمی تاکنون شماره‌گذاری و تحویل مشتری شده و تقریبا می‌توان گفت؛ روند شماره‌گذاری و تحویل خودروهای وارداتی متوقف بوده که خود دلیلی بر افزایش قیمت خودرو است.

برخی کارشناسان معتقدند؛ واردات خودرو در برنامه دولت نبوده است و برای سال آینده نیز اما و اگرهایی در این خصوص وجود دارد. دلیل عدم واردات خودرو به‌صورت گسترده با توجه به نیاز بازار و عرضه قطره‌چکانی محصولات خودروسازان جهانی به‌رغم موافقت مجلس و دولت با واردات خودرو و تخصیص اعتبار به این حوزه چیست؟

سیاستگزاری نامشخص دولت درخصوص واردات، شرکت‌ها را با چالش مواجه می‌کند. از یک‌سو، ارز مورد نیاز واردات خودرو در اختیار وزارت صمت نبوده و بانک مرکزی در این خصوص بارها اعلام کرده است که برای واردات کالاهای اساسی با چالش مواجه است و نمی‌تواند ارز دارو و غذا را به واردات خودرو تخصیص دهد. به همین دلیل، ریسک واردات خودرو برای بخش خصوصی بسیار بالا رفته، این امر عمده‌ترین دلیل عدم حضور شرکت‌های دارای مجوز واردات در کنار دولت است. اتفاق دیگری که باید در نظر گرفت، این است که قریب به اتفاق شرکت‌هایی که به‌تازگی در حوزه واردات خودرو اقدام کردند، شرکت‌های تازه و نوپا هستند و در این فرآیند تجربه کمی دارند. اما به‌طور کلی؛ به دلیل شرایط پیچیده اقتصادی، حتی شرکت‌های جدید نیز هنوز ریسک واردات خودرو را نپذیرفته‌اند و دایره فعالیتشان بسیار محدود است. زیرا همه آن‌ها سرمایه‌گذار خصوصی هستند.

برخی کارشناسان وزارت صمت اذعان می‌کنند تا پایان سال تیراژ قابل‌توجهی از خودروهای خارجی به بازار عرضه خواهد شد و متقاضیان برای خرید خودرو عجله نداشته باشند. به نظر شما باتوجه به خبر عرضه برخی محصولات خودروسازان جهانی در سامانه یکپارچه فروش خودروهای خارجی، آیا این سگمنت خودرو در بازار با کاهش قیمت روبه‌رو خواهد شد؟

قیمت خودروهای وارداتی در مقاطع کوتاهی در نیمه دوم سال، افزایش ۶ تا ۱۵درصدی را تجربه کرد. همچنین از دو هفته گذشته با افزایش نرخ ارز، تمام خودروهای وارداتی در بازار با افزایش قیمت مواجه شدند؛ تقریبا از ۴۰میلیون تومان در مدل‌های قدیمی‌تر تا گاه یک‌میلیارد تومان روی مدل‌های لوکس. جهش دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو، غیرقابل پیش‌بینی نیست و از شروع اسفندماه به دلیل افزایش نرخ تورم بیشتر حس خواهد شد، اما آن هجوم بالای متقاضیان که قبلا با جهش قیمت‌ها در بازار شاهد بودیم، در دفعات پیش و اخیر رقم نخواهد خورد و در روزهای پایانی سال بازار شیرینی برای فعالان این حوزه شکل خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =