کلاهبرداری سایبری

این روزها موضوعات مرتبط با خودرو، موردتوجه شهروندان قرار دارد، از این رو برخی کلاهبرداران سایبری باتوجه به این موضوع و به همین بهانه، اقدام به اعمال مجرمانه برای کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

پیامک‌های جعلی توقیف خودرو

مجرمان سایبری با ارسال پیامک برای مالکان خودرو، آن‌ها را به سایت‌ها و درگاه‌های بدون مجوز و جعلی هدایت و اقدام به برداشت از حساب شهروندان می‌کنند.

رئیس پلیس فتای فرمانده انتظامی استان اصفهان در این باره اظهار کرد: مجرمان سایبری با ارسال پیامکی دارای محتوای «حکم توقیف خودروی شما در سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثبت شد» از شهروندان می‌خواهند وارد سایتی به‌نام ابلاغیه الکترونیکی که برای آن‌ها ارسال می‌کنند یا آدرس اینترنتی جعلی شوند.

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی گفت: این سایت جعلی به شکل سامانه خدمات الکترونیک قضایی شبیه‌سازی‌شده است و ابتدا جهت ورود به سایت، کد ملی را از کاربر دریافت می‌کند. سایت جعلی مذکور از کاربر می‌خواهد فیلترشکن تلفن‌همراه خود را روشن و بابت هزینه اطلاع‌رسانی از طریق درگاه بانکی مبلغ ۲۰هزار ریال به‌حساب آن‌ها واریز کند، اما با ورود کاربر به این درگاه جعلی، اطلاعات کارت بانکی وی به سرقت می‌رود و نسبت‌به برداشت از حساب توسط افراد سودجو و کلاهبردار اقدام می‌شود.

رئیس پلیس فتای فرمانده انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: برای دسترسی به سایت‌ها و سامانه‌های دولتی نیازی به فعال بودن فیلترشکن نیست و سایت‌ها و سامانه‌هایی که برای دسترسی درخواست فعال‌سازی فیلترشکن را می‌کنند جعلی بوده و از سوی مجرمان سایبری طراحی شده است.

وی بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در فضای مجازی، از جمله کلاهبرداری‌های اینترنتی، برنامه‌های جعلی و سایت‌هایی با محتوای مجرمانه، مراتب را از طریق سایت پلیس فتا و بخش ارتباطات مردمی، گزارش دهند.

کلاهبرداری به بهانه برنده‌شدن خودرو

چندی پیش، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از شناسایی و بازداشت کلاهبردار تلفنی خبر داد و گفت: متهم با عنوان برنده شدن خودرو از شهروندان کلاهبرداری می‌کرده است.

سرهنگ داود معظمی‌گودرزی در این باره گفت: یکی از شهروندان به این پلیس مراجعه کرد و مدعی شد شخصی با وی تماس گرفته و خود را مجری صداسیما معرفی کرده و گفته شما برنده یک دستگاه خودرو شده‌اید و حتی برای وی، تصاویر سند خودرو را نیز ارسال کرده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مجرم با ترفندهای خود، مالباخته را فریب داده و از او خواسته جهت دریافت جایزه خود، کدهای مختلفی را که از پشت تلفن به وی اعلام می‌کند در مرورگر تلفن‌همراه خود وارد و اعلام کند؛ شاکی با یک غفلت ساده درنهایت متوجه سرقت تمامی موجودی حساب‌های بانکی خود می‌شود.

سرهنگ معظمی‌گودرزی ادامه داد: موضوع در دستور کار متخصصان پلیس فتا پایتخت قرار گرفت و پس از اقدامات فنی و پلیسی، متهم در یکی از مناطق جنوبی تهران شناسایی و پس از تشریفات قضایی دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

وی با اشاره به افزایش تعداد شکات به بیش‌از ۱۵نفر در روند رسیدگی پرونده افزود: ممکن است شیوه‌های کلاهبرداری این افراد مجرم متفاوت باشد، اما درنهایت به یک شیوه عمل می‌کنند و با اعلام برنده شدن مخاطبان، با ترفندهای ماهرانه تمام اطلاعات حساب بانکی افراد را دریافت کرده و با استفاده از آن اقدام به برداشت از حساب افراد می‌کنند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: هیچ سازمان دولتی اعم‌از صدا و سیما و اپراتورهای تلفن همراه، شرکت مخابرات، سازمان حج و زیارت و ... با استفاده از خطوط شخصی و از بستر شبکه‌های اجتماعی با هیچکس تماس نمی‌گیرد و صرف استفاده از لوگو یا نشان این سازمان‌ها روی پروفایل شخص تماس گیرنده در شبکه‌های اجتماعی دلیلی بر صحت و تائید منشأ این تماس‌ها نیست. شهروندان می‌توانند موارد مشکوک را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری با شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ اطلاع رسانی کنند.

مجرمان سایبری هوش بالایی دارند!

نکته قابل‌توجه این است که با وجود این حجم از اطلاع‌رسانی و بازگویی روش‌های مختلف مجرمان، بسیاری از ما همچنان گول می‌خوریم و در دام مجرمان سایبری می‌افتیم.

همچنان روش‌های قدیمی مثل پیامکی حاوی غلط‌های املایی مبنی‌بر پیدا شدن کوزه پر از سکه‌های طلا توسط یک چوپان ادامه دارد و همچنان تماس‌هایی مبنی‌بر برنده شدن خودرو از فلان برنامه رادیویی یا تلویزیونی برقرار می‌شود و مجرمان با همین روش‌ها، جیب خیلی‌ها را خالی می‌کنند. ولی مجرمان سایبری آن‌قدر باهوش هستند که هر از گاه، ترفند جدیدی رو کرده و تا زمانی که آن ترفند لو برود، سوءاستفاده‌های فراوانی می‌کنند.

این موضوع ‌که شیوه و شگرد مجرمان سایبری روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود، نشان می‌دهد دانش سایبری مردم هم افزایش پیدا کرده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا در این زمینه می‌گوید: آن‌چه باعث می‌شود جرایم سایبری افزایش پیدا کند و افراد به شیوه‌های مختلف فریب بخورند، ترفندهای مجرمان است. زیرا این مجرمان هوش بالایی دارند و به راحتی می‌توانند افراد را فریب بدهند. درباره جرایم سایبری اطلاع‌رسانی‌های فراوانی انجام می‌شود. این‌که شیوه و شگرد مجرمان سایبری روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود، نشان می‌دهد دانش سایبری مردم هم افزایش پیدا کرده است. بخشی از دلایل این‌که همچنان افراد قربانی این فرآیند می‌شوند، طمع و شتاب‌زدگی است.

سرهنگ رامین پاشایی ادامه می‌دهد: مجرمان سایبری معمولا از مهندسی اجتماعی بیشتر استفاده می‌کنند. تفاوت عمده‌ای بین مجرمان سایبری و فیزیکی وجود دارد. مجرمان فیزیکی به طور کلی رد پای زیادی از خود به جا می‌گذارند، اما مجرمان سایبری باهوش‌تر هستند و می‌توانند خودشان را بین میلیاردها کاربر پنهان کرده و هویت خود را جعل کنند. معمولا یک مجرم سایبری، دانش سایبری داشته و الگوریتم‌های سایبری را بلد است و در نتیجه جرایم سایبری را پیچیده‌تر می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =