کد خبر: 249383
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
ولی الله جعفری

ولی‌اله جعفری*

۳۱تیرماه، پایان فرصت یک‌ساله ایران‌خودرو و سایپا برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت است. در پایان تیرماه هیات پذیرش بورس تهران تشکیل جلسه داده و وضعیت پذیرش دو شرکت مذکور را بررسی می‌کند.

ایران‌خودرو و سایپا دو شرکت بزرگ در بازار سرمایه هستند و در حوزه خودرو نیز متولی اصلی تامین نیاز خودرو کشور هستند. از این حیث این دو شرکت بسیار اهمیت دارند.

طبق دستورالعمل پذیرش بورس تهران، شرکت‌هایی که در سه‌سال مالی متوالی یا چهار سال متناوب از پنج سال گذشته، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده باشند و زیان انباشته آنها بیش‌از نصف سرمایه آنها باشد، پذیرش آنها در بورس لغو و به بازار پایه فرابورس منتقل می‌شوند.

سال گذشته شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، صورت‌های مالی منتهی‌به سال ۱۴۰۱ را ارائه دادند و جزییات آن در تیرماه ۱۴۰۲ روی سامانه کدال منتشر شد.

پس از برگزاری مجمع شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا مشخص شد این شرکت‌ها دوباره مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شدند و در زمره شرکت‌های لغو پذیرش قرار گرفتند.

طبق این دستورالعمل، هیات‌پذیرش در چنین شرایطی اقدام به تشکیل جلسه کرده و از شرکت‌های ناشر درخواست توضیح می‌کند. هیات‌پذیرش این اختیار را دارد تا فرصت یک‌ساله‌ای را به شرکت‌ها برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت بدهد.

بر این اساس، هیات پذیرش فرصت یک ساله‌ای را به شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا داد که این مهلت در ۳۱تیرماه به پایان می‌رسد.

باتوجه به اهمیت این دو شرکت خودروسازی، هیات پذیرش بورس تهران طی یک‌سال گذشته جلسات منظمی را هر سه‌ماه یک‌بار با ایران خودرو و سایپا برگزار و راه‌های خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت را بررسی کردند.

جلسه سوم هیات‌پذیرش برای «شرکت خودروسازی ایران‌خودرو» هفته گذشته و این جلسه نیز برای «شرکت خودروسازی سایپا» چهارشنبه (روز جاری) تشکیل می‌شود.

به هر حال باید چاره ای برای تعیین وضعیت این دو خودروساز بزرگ کشور اندیشیده شود. این دو شرکت سال هاست که زیان‌ده هستند و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار گرفته‌اند.

تاکید می‌شود که طبق ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران بورسی و فرابورسی، سهام متعلق به ناشر نمی‌تواند در اختیار شرکت‌های تحت‌کنترل باشد.

پیرو مکاتبه با ایران‌خودرو و سایپا بر ارائه برنامه واگذاری سهام شرکت‌های تودلی تا پایان مهلت تعیین‌شده تاکید شد.

از نظر سازمان بورس و طبق مقررات، سهام تودلی از ابتدای سال آینده فاقد حق رأی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =