ب‌ام‌و  M5 - سوپرسدان های- پرفورمنسی هیبرید

ب‌ام‌و M5 را باید یک سوپرسدان های-پرفورمنسی دانست که به‌راحتی تمام سوپراسپرت‌های کوپه را به‌چالش می‌کشد.

M5 که همواره نماد عملکرد بالا و اوج هیجان باواریایی‌ها بود، توانست در سه نسل (E60 با موتور افسانه‌ای 10 ‌سیلندر، F10 با استایل فوق اسپرت و زیبا و F90 با ارائه نسل جدیدی از قدرت و هیجان)، این سوپرسدان را برای همیشه در ذهن‌ها جاودانه کند. حدود دو هفته قبل (25 ژوئن سال جاری میلادی) بود که کمپانی ب‌ام‌و به‌صورت رسمی نسل جدید M5 را به‌جهان معرفی کرد.

M5 جدید؛ ترکیبی از هیجان بیشتر

ب‌ام‌و سری 5 نسل هشتم که سال میلادی گذشته به‌صورت رسمی از سوی این خودروساز باواریایی به‌جهان معرفی شد، به‌خوبی با اِلِمان‌های زبان جدید طراحی ب‌ام‌و شکل گرفته بود که سبب شد نقدهای نسبتا کمتری به آن وارد شود.

هرچند که بسیاری از طرفداران پر و پا قرص ب‌ام‌و انتظارات بیشتری از تیم طراحی این خودروساز باواریایی داشتند، اما سری 5 نسبت به‌سری 7 از استایل پخته‌تر و به‌مراتب زیباتر و اسپرت‌تری برخوردار است.

M5 نسخه های-پرفورمنسی از سری 5 به‌حساب می‌آید. این خودرو از دهه 80 میلادی تا به‌امروز با طراحی جسورانه و اسپرت به‌بازار عرضه شده و نسل F90 نیز به‌خوبی وفادار به خط‌مشی نسل‌های قبلی بود. همین موضوع سبب شد طراحان ب‌ام‌و برای طراحی M5 G90 با استفاده از اِلِمان‌های زبان جدید طراحی باواریایی، پیکره جذاب و اسپرتی به‌ارمغان آورند.

سوپرسدان های- پرفورمنسی هیبرید ب‌ام‌و چه در چنته دارد؟

بر این اساس با نگاهی به‌پروفیل M5 جدید (موسوم به G90) مشاهده می‌کنیم که این خودرو از نظر ابعاد و اندازه، مشابه سری 5 بوده و تنها تغییرات ظاهری جزئی در آن ایجاد شده است.

پروفیل M5 G90 همچنان با خطوط شارپ و تیز مواجه است. وجود رینگ‌های 20 و 21 اینچی، پوزه کشیده، پشت کوتاه، ستون C کشیده‌تر و سقف نسبتا خمیده (که حالت فست‌بک کوپه به این سوپرسدان می‌بخشد)، کاراکتر نافذ و جذابی به این دردانه باواریایی می‌بخشد.

تغییرات اعمال‌شده در انتهای لچکی که بج (نشان) M5 روی آن نصب شده، امضای طراحی آشنای ب‌ام‌و روی ستون این سوپرسدان است. در نمای جلو، چراغ‌های باریک و نسبتا کشیده که فرمت آن‌ها کمی مشابه چراغ‌های E60 است با LED های دوگانه (به‌سبک جدید ب‌ام‌و) و خطوط تیزی که تا دماغه کشیده، چهره‌ای تهاجمی و دینامیک به M5 G90 داده است. همچنین جلوپنجره‌ بزرگ کلیوی‌شکل‌ که بخشی از آن فاقد منافذ ورودی هواست، اشاره به‌هیبرید بودن این سوپرسدان دارد.

سوپرسدان های- پرفورمنسی هیبرید ب‌ام‌و چه در چنته دارد؟

ورودی‌ هوای عریض 6 ضلعی در بخش میانی سپر و دو ورودی هوا در طرفین سپر، هیجان را در نمای جلو M5 جدید ایجاد می‌کنند. در نمای عقب، همچنان چراغ‌های کشیده باریک (که فرمت L شکل را به‌سبک مدرن ب‌ام‌و حفظ کرده‌اند)، حجم‌پردازی ویژه و سپر چندضلعی، زیبایی را در این نما به‌اوج خود می‌رسانند.

اضافه شدن چهار اگزوز بزرگ کروی‌شکل در طرفین (این شیوه طراحی M برای محصولات ب‌ام‌و است)، وجود دیفیوزر بزرگ دوگانه و نصب اسپویلر کوچک فیبرکربنی روی درِ صندوق‌عقب، چاشنی هیجان و اسپرت را در این سوپرسدان دوچندان می‌کنند. ناگفته نماند که قطعات الحاقی مانند سقف فیبرکربنی، قاب آینه‌های فیبرکربنی، لیپ سپر فیبرکربنی در جلو، جلوپنجره مشکی پیانویی، رکاب‌های اسپرت، اسپویلر فیبرکربنی کوچک به‌سبک M روی درِ صندوق‌عقب و چهار اگزوز کروی‌شکل به‌همراه دیفیوزر بزرگ دوگانه از جمله قطعات خاص M برای محصولات های-پرفورمنسی ب‌ام‌و است که در نسخه M5 و نسخه M5 کامپتیشن به‌صورت استاندارد نصب شده تا هیجان بیشتری به این سوپرسدان باواریایی بخشیده شود.

طیف رنگ‌های نسل جدید M5 نیز گسترش یافته و می‌توان رنگ‌های جدیدی مانند آبی اسپشیال ام، زرد متالیک اسپشیال، سبز سائوپالویی، قرمز دیمن، نقره‌ای تیتانیومی مات، بنفش اسپشیال مات و... را نیز سفارش داد.

کابین مدرن با چاشنی اسپرت

یکی از نکاتی که در طراحی M5 جدید وجود دارد و بسیار مورد نقد قرار گرفته، فضای داخلی این سوپرسدان است. پس از باز کردن درهای M5 G90 با سبک طراحی بسیار مدرن و هوشمندانه‌ای مواجهیم که کمی ما را از طراحی آشنای اسپرت و هیجان‌انگیز M5 های نسل قبلی دور می‌کند.

سوپرسدان های- پرفورمنسی هیبرید ب‌ام‌و چه در چنته دارد؟

اِلِمان‌هایی در طراحی داخلی این سوپرسدان باواریایی اعمال شده که به‌خوبی هیجان را در زمان قرارگیری در پشت فرمان این سدان سریع ب‌ام‌و به‌شما منتقل می‌کند. در کابین این خودرو یک نمایشگر 12.3 اینچی برای کلاستر و یک نمایشگر 14.9 اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی وجود دارد.

سوپرسدان های- پرفورمنسی هیبرید ب‌ام‌و چه در چنته دارد؟

طراحی چنین نمایشگری در کنار نورپردازی‌های زیاد نواری به‌سبک ب‌ام‌و، فضای داخلی این سوپرسدان سریع باواریایی را کمی فانتزی و مدرن جلوه می‌دهد. طراحان کمپانی ب‌ام‌و داشبورد این خودرو را حجیم طراحی کرده‌اند.

حجم برآمده داشبورد، دکوراتیو فیبرکربنی، غربیلک‌فرمان دی-کات M به‌سبک ب‌ام‌و، دو پدال شیفتر بزرگ فیبرکربنی در پشت فرمان، طراحی دو دکمه قرمز رنگ M1 و M2 و دسته‌دنده کوچک جدید ب‌ام‌و با موس کریستالی که در درون آن بج (نشان) M طراحی شده، رانندگی با M5 را به‌یک تجربه غیرقابل تصور بدل می‌سازند.

تمام آن‌چه برای رانندگی اسپرت نیاز باشد در M5 جدید وجود دارد؛ بنابراین خبری از صندلی‌های اسپرت M Bucket فیبرکربنی نیست. برای این خودرو صندلی‌های اسپرت نسل جدید که براساس صندلی‌های M Bucket طراحی شده و از بهترین متریال ساخته‌شده در نظر گرفته شده است. همچنین طراحی دکمه استارت قرمز که روی کنسول مشکی پیانویی قرار گرفته، رانندگی با این سوپرسدان را متفاوت و هیجان‌انگیز می‌کند.

سوپرسدان های- پرفورمنسی هیبرید ب‌ام‌و چه در چنته دارد؟

سوپرسدان های- پرفورمنسی هیبرید ب‌ام‌و چه در چنته دارد؟

لازم به‌ذکر است از چرم مرینو برای ادوات داخلی و صندلی‌ها و از متریال جیر برای پوشش سقف و ستون این خودرو استفاده شده است. از مهم‌ترین امکانات رفاهی M5 جدید می‌توان به 8 ایربگ، کروزکنترل هوشمند، سیستم فرامین صوتی نسل جدید، سیستم کنترل دینامیکی خودرو، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ساختار فرمان سروترونیک (مکانیکی-الکتریکی)، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سیستم هوشمند پایش نقاط کور به‌همراه شناسایی عابرپیاده، سیستم فوق پیشرفته هشدار از برخورد از جلو و عقب، دوربین 360 درجه با قابلیت سه‌بعدی خودرو در محیط، سیستم هوشمند پارک خودکار، سیستم کمکی رانندگی پیشرفته مبتنی بر سطح 2.5 خودران، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه اتوماتیک هوشمند با قابلیت تنظیم دمای مجزا برای سرنشینان عقب و دریچه‌های مجزا برای سرنشینان عقب، هدآپ دیسپلی نسل جدید سه بعدی ب‌ام‌و، سیستم ارتباط کاربری نسل جدید ب‌ام‌و iDrive8 با قابلیت اتصال به اندروید اتو و اپل‌کارپلی و شارژ وایرلس گوشی و نورپردازی متنوع با قابلیت شخصی‌سازی و... اشاره کرد.

غرش موتور هیبرید

ب‌ام‌و M5 جدید زیر کاپوت خود کماکان همان پیشرانه قدرتمند 8 سیلندر وی‌شکل 4.4 لیتری معروف S68 را جا داده است. پیشرانه 8 سیلندر 4.4 لیتری این کمپانی به‌سیستم پرخوران تویین پاور اسکرول توربوشارژ، سیستم منحصربه‌فرد تایمینگ متغیر سوپاپ‌های ب‌ام‌و یعنی ونوس‌های هوشمند (سیستم ولوترونیک منجر به‌متغیرسازی زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و پروفیل بادامک سوپاپ‌ها می‌شود) مجهز بوده و تغییراتی در اتاق احتراق آن ایجاد شده تا راندمان آن افزایش یابد.

سوپرسدان های- پرفورمنسی هیبرید ب‌ام‌و چه در چنته دارد؟

بر این اساس این پیشرانه 585 اسب‌بخار توان خروجی را در 5600 آرپی‌ام (دور در دقیقه) تا 6500 آرپی‌ام و 750 نیوتون‌متر گشتاور را در دور 4850 آرپی‌ام فراهم می‌آورد. اما نکته بسیار مهم این‌که مهندسان قوای محرکه ب‌ام‌و به‌لطف نصب یک موتور الکتریکی پرتوان در محور عقب توانسته‌اند همان ساختار مهندسی جدید کراس‌کوپه سریع باواریایی‌ها یعنی XM را روی M5 G90 نیز پیاده‌سازی کنند.

بر این اساس این موتور الکتریکی با سنکرون مغناطیس دائم و با ساختار خنک‌کننده مایع می‌تواند حداکثر 197 اسب‌بخار قدرت و حداکثر 280 نیوتون‌متر گشتاور را به‌ارمغان آورد. البته در نظر داشته باشید که حداکثر گشتاور در حالت بوست (زمانی که بالاترین راندمان ایجاد شود) به 450 نیوتون‌متر نیز می‌رسد.

بر این اساس M5 جدید به صورت ترکیبی می‌تواند 727 اسب‌بخار قدرت و 1000 نیوتون‌متر گشتاور را به‌چرخ‌ها برساند. جالب است بدانید که باتری این خودرو از نوع لیتیوم-یونی 18.6 کیلووات-ساعتی های-ولتاژ (ولتاژ بالا) است که نیروی الکتریکی لازم جهت 1000 نیوتون‌متر گشتاور را تامین می‌کند. M5 G90 در حالت تمام‌الکتریکی می‌تواند بین 67 تا 69 کیلومتر مسافت را با سرعت 140 کیلومتر برساعت طی کند.

سوپرسدان های- پرفورمنسی هیبرید ب‌ام‌و چه در چنته دارد؟

یکی دیگر از سورپرایزهای ب‌ام‌و برای اسپرت‌دوستان نصب گیربکس 8 سرعته ام-استپ‌ترونیک روی این خودرو است. در حقیقت این گیربکس تغییراتی نسبت به نسل قبلی M5 یعنی F90 داشته که منجر به‌تسریع شتاب شده است. بر این اساس تنها 3.4 ثانیه زمان نیاز است که این سوپرسدان باواریایی از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد.

اگر خواهان سرعت بیشتری باشید با تخت گاز کردن می‌توانید ظرف 10.9 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 200 کیلومتر برساعت برسید. حداکثر سرعت این سوپرسدان ب‌ام‌و به 305 کیلومتر برساعت محدود شده است.

سوپرسدان های- پرفورمنسی هیبرید ب‌ام‌و چه در چنته دارد؟

همانند نسل قبلی، 6 حالت رانندگی اکو، کامفورت (راحتی)، اسپرت و اسپرت پلاس، ایندیوجوال و ام ترک در M5 G90 وجود دارد. همچنین سه حالت هیبرید مد (هر دو موتور بنزینی و الکتریکی به‌صورت ترکیبی وارد مدار شده و قدرت و گشتاور ترکیبی ایجاد می‌کنند)، الکتریکی مد (در این حالت خودرو تنها با نیروی الکتریکی به‌حرکت در می‌آید) و eControl مد (از نیروی ترمز، انرژی الکتریکی ذخیره‌سازی شده و به شارژ باتری‌ کمک می‌کند) در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =