بورس

در دادوستدهای روز ‌سه‌شنبه گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی روند نزولی را طی کردند. شاخص کل بورس نیز قرمزپوش بود.

بر این اساس، نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، کرمان‌خودرو، زامیاد، گرو بهمن، بهمن‌دیزل و سایپادیزل منفی بودند و تنها نماد ایران‌خودرودیزل مثبت ماند. همچنین روز سه‌شنبه در گروه خودرویی طی ۱۸هزار نوبت معاملاتی ۳۸۷میلیون سهم به ارزش ۱۰۷میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه با رشد روبه‌رو شد. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز سه‌شنبه بالغ‌بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان شد.

بورس منفی شد

روز سه‌شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با افت ۵.۴۸۸ واحدی در محدوده ۲ میلیون و ۳۲ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل‌هم وزن نیز کاهش با ۹۰۶ واحدی در محدوده ۶۳۸ هزار واحدی ایستاد.در این بازار نیز ۱۱.۷ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۹.۸‌هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با افت ۱۲واحدی در محدوده ۲۰هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۵.۲میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۹.۷ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

قادر معصومی‌خانقاه، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: قطعا اگر قرار است اتفاقات خوبی در حوزه بازار سرمایه رخ دهد باید در حوزه فاکتورهای بنیادی شرکت‌ها و شاخص‌هایی که در حوزه شرکت‌هاست، باشد.

وی افزود: اگر جریان نقدی وارد بازار نشود احتمال دارد بازار دچار بحران‌های عمیق‌تری شود و شاید نتوانیم تاب‌آوری مثبتی را در این حوزه داشته باشیم. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: همه ما به بحث‌های بنیادی اقتصاد اعتقاد داریم و کسری‌ها و ناترازی‌های انرژی را می‌دانیم ولی این بحث‌ها تکرار مکررات است.

وی ادامه داد: نه‌تنها بازار سرمایه ما وارد فضای اورژانسی شده، بلکه باید این بیمار را به شکل‌های مختلف احیا کنیم. این بحران‌ها در کشورهایی چون چین و آمریکا نیز دیده شده‌اند و آنها نیز این فضا را مدیریت کرده و می‌کنند و خواهند کرد.

معصومی‌خانقاه یاد آورشد: وقتی قیمت‌گذاری دستوری صورت می‌گیرد، مجبور می‌شویم به دلیل کاهش تولید دو برابر سرمایه قیمت‌گذاری دستوری را صرف واردات کنیم. وی افزود: اگر مفاهیم اصلی در اقتصاد ما حل شوند، نیازی به صندوق توسعه بازار نداریم. با همه موضوعات بنیادی موافق هستیم ولی یک جایی لازم است حاکمیت به میدان بیاید و پول را به این بازار تزریق کند. بانک مرکزی با تعیین نرخ بهره به شکل کاملا مستقیم بر بازار سرمایه اثرگذار است. هیچکس نمی‌تواند این امر را انکار کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =