کیا

کیا نه‌تنها مجبور بوده خود را با ذائقه و سلیقه خریداران آمریکایی و همچنین انتظارات دنیای مدرن تطبیق دهد بلکه در ۲۰سال اخیر شاهد تغییرات چشمگیر صنعت خودرو جهان نیز بوده است.

شرکت کره‌ای کیا که زمانی به تولید سدان‌های ارزان‌ شهرت داشت هم‌اکنون خودروهایی بسیار جذاب و رقابتی می‌سازد. اکثر خودروسازان به ریشه‌های خود وفادار هستند. برای مثال اگر یک آئودی یا ب‌ام‌و ۲۰سال پیش را رانده باشید و سپس پشت فرمان محصولات مدرن این دو برند بنشینید شباهت‌های زیادی چه از نظر ظاهری و چه از نظر فنی خواهید یافت؛ اما برندی وجود دارد که به خاطر تغییر ذهنیت خریداران مجبور بود سریعا رشد کند و همین دگرگونی باعث موفقیت آن شد. این برند کیا نام دارد. سدان‌های کیا در این ۲۰سال تحولات قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند.

هماهنگی با مشتریان

کیا نه‌تنها مجبور بوده خود را با ذائقه و سلیقه خریداران آمریکایی و همچنین انتظارات دنیای مدرن تطبیق دهد بلکه در ۲۰سال اخیر شاهد تغییرات چشمگیر صنعت خودرو جهان نیز بوده است. شاسی بلندها و کراس‌اوورها تا حد زیادی بازار سدان‌ها و سایر کلاس‌های خودرویی را قبضه کرده‌اند هرچند کره‌ای‌ها به‌جای حذف کامل سدان‌های خود تصمیم گرفته‌اند علاوه‌بر ارتقای محصولاتشان شاسی‌بلندهای احساس‌برانگیزی هم تولید کنند. در ادامه روند تکاملی سدان‌های کیا در ۲۰ سال اخیر را بررسی می‌کنیم.

کیا در سال ۲۰۰۴ به دنبال جلب نظر طیف وسیعی از خریداران بود و افرادی که خودرویی اقتصادی و ارزان‌ می‌خواستند کیا ریو را انتخاب می‌کردند. این خودرو که در کشور ما هم عرضه شد و طرفداران زیادی پیدا کرد، همچنان در چند نسل تولید می‌شود. ریو گزینه‌ای عالی برای سفرهای درون‌شهری بود.

یک پله بالاتر کیا اسپکترا ارائه می‌شد که ظاهری اسپرت‌تر داشت و قوی‌تر و بزرگ‌تر از ریو بود. اسپکترا گزینه‌ای بهتر برای سفرهای طولانی به شمار می‌رفت و کابین بزرگ‌تری هم داشت. اما در کلاس میان‌سایزها کیا اپتیما حضور داشت و با خودروهایی همچون شورولت مالیبو رقابت می‌کرد هرچند قیمت پایین‌تری داشت. مانند ریو، اپتیما نیز تا چند نسل تولید شد. البته افرادی که بودجه بیشتری داشتند می‌توانستند سدان پرچم‌دار کیا یعنی آمانتی را بخرند که از نظر فروش به اندازه سدان‌های کیا موفق ظاهر نشد و شاید دلیل آن قیمت بالاتر بود. البته طراحی آمانتی نیز شاید با سلائق آمریکایی‌ها در آن زمان تطابق نداشته باشد.

لاین‌آپ فعلی سدان‌های کیا

کیا نیز مانند اکثر برندهای دیگر روی شاسی‌بلندها تمرکز کرده و از تعداد سدان‌های خود کاسته است. البته به‌رغم این موضوع شاهد رونمایی از K۴ جدید بوده‌ایم که جایگزین سراتو/فورته محسوب می‌شود؛ اما باید دانست دو مدل K۵ و سراتو/فورته درحال‌حاضر تنها سدان‌های کیا در بازار آمریکا به‌شمار می‌روند. سراتو/فورته یک سدان کامپکت شیک و تیز است که با پیشرانه‌های ۲ و ۱.۶لیتری توربو عرضه می‌شود.

K۵ نیز در کلاس میان‌سایزها حضور داشته و در اکثر تریم‌ها از پیشرانه ۴سیلندر توربوی ۱۹۱اسبی استفاده می‌کند. البته نسخه فول GT این خودرو از نیروگاه ۲.۵لیتری توربو با ۲۹۰اسب‌بخار قدرت سود می‌برد. با اینکه کیا استینگر دیگر در بازار حضور ندارد اما بد نیست به آن‌هم اشاره کنیم که از ظاهری اسپرت، پیشرانه ۶سیلندر و طراحی دیفرانسیل عقب استفاده می‌کرد و تاثیر بسزایی بر بهبود هویت این برند کره‌ای داشت.

زمانی که کیا اولین‌بار راهی آمریکا شد یک برند کاملا ارزان‌ به حساب می‌آمد. البته وضعیت کنونی این برند با ۲۰سال قبل زمین تا آسمان فرق می‌کند و دیگر هیچ‌یک از ساخته‌های آن ارزان‌ به نظر نمی‌رسند و حتی ارزان‌ترین محصول آن از مرز ۲۰ هزار دلار عبور می‌کند. به همین خاطر مشتریان هم انتظارات بیشتری از خودروها دارند.

تکنولوژی خودروها نیز پیشرفت کرده و شاهد به‌کارگیری تجهیزاتی همچون نمایشگرهای بزرگ و سیستم‌های ارتباطی در خودروها هستیم. سدان‌های ۲۰سال پیش کیا حتی در برخی موارد از رینگ اسپرت و شیشه‌های برقی بی‌بهره بودند اما در سال ۲۰۲۴ می‌بینیم خودروهایی پرزرق و برق و مجهز توسط این برند تولید می‌شود. برای مثال کیا سراتو/فورته LX مدل ۲۰۲۴ را در نظر بگیرید که ساده‌ترین عضو خانواده است اما از نمایشگر ۸اینچی لمسی، بلوتوث، دوربین دنده‌عقب، اپل‌کارپلی و اندروید اتو، ترمز اضطراری خودکار و... سود می‌برد.

علاوه بر طراحی ظاهری و تجهیزات، کیفیت کابین سدان‌های کیا هم در این ۲۰سال پیشرفت شایانی داشته و دیگر خبری از کابین‌های پلاستیکی و زمخت نیست. هم‌اکنون از متریال باکیفیت‌تری در محصولات کیا استفاده می‌شود و می‌توانیم پوشش چرم صندلی‌ها، تریم‌های پیانو بلک و... را ببینیم. دیگر ظاهر داشبورد سدان‌های کیا هم شبیه خودروهای ارزان‌ نیست و بیشتر به محصولات لوکس نزدیک شده است.

تلاش در بین بزرگان

مقایسه آمار فروش سدان‌های کیا در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۲۴ نیز جالب خواهد بود. کیا سراتو/فورته که ارزان‌ترین سدان این برند محسوب می‌شود قبلا از مرز فروش ۸۰ هزار دستگاه در سال جاری میلادی عبور کرده و اگرچه میزان فروش آن بسیار بیشتر از فروش سدان‌های این برند در سال ۲۰۰۴ بوده اما نباید تصور کرد تقاضا برای سدان‌ها بسیار بالاست. باید دانست فروش کیا سراتو/فورته تحت‌تاثیر دو فاکتور مهم است. اول اینکه هویت و کاراکتر کیا بسیار ارتقا یافته و این برند محصولاتی بسیار خوب می‌سازد. نکته دوم به کاهش گزینه‌های موجود در بازار سدان‌ها مربوط می‌شود بنابراین طبیعی است خریداران بیشتر به سمت این سدان کیا متمایل شوند. نزدیک‌ترین رقیب سراتو/فورته از نظر میزان فروش در سال ۲۰۰۴ خودرو اپتیم بوده که در آن سال حدود ۵۳هزار دستگاه فروش را ثبت کرد. ریو و اسپکترا هم آمار فروش مشابه به هم داشتند هرچند ریو به دو صورت سدان و

هاچ‌بک عرضه می‌شد.

آمانتی به‌خاطر قیمت بالاتر و رقابت با برندهای مشهوری همچون آئودی و ب‌ام‌و فروش پایینی داشت هرچند در مجموع ۲۰هزار دستگاه از آن به دست مشتریان رسید. بی‌تردید شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها حرف اول را از نظر فروش برای همه برندها می‌زنند و به همین دلیل حذف سدان‌ها از بازار امری منطقی جلوه می‌کند. کیا نیز با همین روند همراه شده اما سدان‌های خود را به‌طور کامل کنار نگذاشته است. کیا با الهام از سدان‌های ۲۰ سال پیش خود همچنان به دنبال تولید محصولاتی با قیمت بهتر است اما دیگر هویتی سطح پایین و ارزان‌ ندارد. در واقع سدان‌های کیا در سال ۲۰۲۴ از ظاهری مدرن و کیفیت خوب بهره می‌برند و کاملا ارتقا یافته‌اند. مشاهده چنین روندی برای برند کیا در این بازه زمانی نسبتا کوتاه‌مدت بسیار تحسین‌برانگیز خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =