تایر خودروهای برقی

در حالی که گذر از خودروهای موتور احتراقی به وسایل نقلیه الکتریکی ردپای کربن را کاهش می‌دهد اما به کاهش انواع آلودگی‌ها نمی‌پردازد؛ درواقع می‌توان گفت نه‌تنها مشکل گردوغبار لاستیک را کاهش نمی‌دهد، بلکه می‌تواند آن را تشدید کند.

خودروهای الکتریکی به باتری‌های سنگین‌تری نیاز دارند و طبق تخمین، هر نیم‌تن اضافه در وزن خودرو منجر به افزایش ۲۰درصدی در تخریب تایر می‌شود. از طرف دیگر ظرفیت شتاب خودروهای برقی بیشتر از خودروهای احتراقی است که فشار بیشتری را بر تایر اعمال می‌کند. بنابراین برخی دانشمندان نتیجه‌گیری می‌کنند در حالی که خودروهای الکتریکی ممکن است عملکرد بهتری در بعضی از اَشکال آلودگی از خود نشان دهند اما انتشار گازهای گلخانه‌ای غیراگزوز آنها پنج‌برابر بیشتر از وسایل نقلیه احتراقی است. خودروهای جدید مشکلی را حل نمی‌کنند مگر اینکه به‌طور مستقیم به موضوع آلودگی لاستیک‌های آنها رسیدگی شود.

برای کاهش اثرات منفی خودروها باید آلودگی‌های مختلفی را که ایجاد می‌کنند و همچنین راه‌حل‌های مقابله با آن را شناسایی کرد. بعضی پیشنهادات شامل بازنگری در تولید تایر با استفاده از مواد آلی نظیر روغن قاصدک یا سویا یا ترکیب عناصر نوآورانه در تایرها برای کاهش این انتشار است.

یکی دیگر از پیشنهادها افزودن آهنربای گردوغبار لاستیک است که می‌تواند ذرات لاستیک‌ را جذب کرده و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

بعضی پیشنهادات به‌طور مستقیم بر اجرای قوانین برای رسیدگی به مشکل تمرکز می‌کنند. مقررات اتحادیه اروپا یورو۷ که قرار است در پایان دهه جاری اجرایی شود، محدودیت‌های ضد انتشار جدیدی را برای وسایل نقلیه جاده‌ای مقرر می‌کند که برخلاف مقررات قبلی، به انتشار آلاینده‌های غیراگزوز نیز می‌پردازد.

به نظر می‌رسد ایده‌های اخیر تایرسازان برای تولید تایرهایی بدون‌استفاده از لاستیک و حتی بودن هوا می‌تواند یکی از نشانه‌های این تغییرات بزرگ برای همراه شدن با صنعت خودرو و حرکت به سمت آلایندگی صفر باشد. اما در شرایط فعلی تایرهای اختصاصی خودروهای برقی را برای هماهنگی بیشتر با نیازهای فعلی مشتریان این خودروها می‌توان حتی آلاینده‌تر از تایر خودروهای رایج دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =