لاستیک معدنی

با تلاش کارخانه تولید تایرهای روکش‌شده ماشین‌آلات سنگین شرکت معدنی و صنایع معدنی ارزش‌آفرین، تایرهای 33R51 روکش‌شده که برای دامپتراک‌های ۱۳۰ تنی طراحی شده‌اند، به‌عنوان نخستین تایرهای روکش‌شده از این مدل در ایران تولید و عملکردی بسیار مطلوب از خود نشان دادند.

تایرهای 33R51 روکش‌شده در شرکت مزبور، بیش‌از 2هزار ساعت کارکرد موفق را پشت سر گذاشته و همچنان در معادن بزرگ کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش معدن‌نیوز شرکت معدنی و صنایع معدنی ارزش‌آفرین با راه‌اندازی کارخانه تولید تایرهای روکش ماشین‌آلات سنگین، طی دو سال گذشته، گامی موثر در تامین نیازهای صنایع معدنی در کشور برداشته است.

این کارخانه که در استان کرمان واقع شده، تایرهایی از سایز رینگ ۲۴ تا ۵۱اینچ را به روش Orbit روکش و سالانه حدود ۷۰۰حلقه تایر روکش‌شده را تولید کرده است که این تایرها، در معادن سراسر کشور عملکرد بسیار مطلوبی از خود نشان داده‌اند. این کارخانه با تکیه بر تخصص تیم مهندسی و واحد تحقیق و توسعه خود و به‌کارگیری از تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته به تولید تایرهای روکشی باکیفیت، برای ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی OTR می‌پردازد. همچنین ثبت کارکرد بی‌سابقه ۱۲۰۰ ساعت برای لاستیک‌های روکشی سایز 27R49 در معادن کشور، محصول عملکرد مجموعه تولید لاستیک روکش ارزش‌آفرین، شامل تیم تحقیق و توسعه، تولید، آزمایشگاه و CRM آنها بوده است.

این شرکت با انجام عملیات روکش تایرهای دامپتراک ۱۳۰تنی معدنی و تعمیر تایرهای ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی در این کارخانه، به طور موثری در تامین نیازهای تایرهای معدنی کشور سهیم بوده است. شرکت‌هایی مانند بریجستون، میشلن، تایتان و... لاستیک‌های غول‌آسا در سایز 59/80R63s با قابلیت تحمل وزن تا 100 تن تولید می‌کنند، که ارتفاعی معادل 4متر، وزنی در حدود 5.5تن دارند. این تیپ لاستیک‌ها با فشار هوایی معادل 110 psi پر می‌شوند، تا به‌عنوان مثال 6 عدد از آنها بتوانند دامپتراک عظیم 797 کاترپیلار را به همراه بار 380 تنی به دوش بکشند. یکی از شاخص‌های مورد استفاده برای تایرها در سایت های معدنی، عبارت است از کیلومتر- تن بر ساعت یا همان TKPH.

این معیار براساس یک سری محاسبات مهندسی به‌دست می‌آید و از آن برای اطمینان از گرم نشدن تایرها استفاده می‌شود. اما مدیران و مسئولین ماشین‌آلات می‌توانند از همین اصول مهندسی برای پیشگیری از خواب دستگاه و به حداکثر ساندن بهره‌وری این اجزا استفاده کنند.

برای اندازه‌گیری این معیار از فرمول شاخص TKPH بیشتر بر نگهداری از لاستیک دامپتراک‌های مشغول در معادن متمرکز است، قانون عمومی‌تری نیز وجود دارد که می توان از آن برای جلوگیری از داغ شدن بیش‌از حد لاستیک‌ها در هر گونه دستگاه چرخ لاستیکی استفاده کرد. این قانون که توسط شرکت کاترپیلار به تمامی مشتریان ماشین‌آلات چرخ لاستیکی اش توصیه می شود قانون ۲۰-۱۰-۱۰ نام دارد.

نامگذاری این قانون به این معنی است که حداکثر در ۱۰درصد مواقع می‌توان دستگاه را با بیش‌از ۱۰درصد بار نامی به‌کار گرفت، هیچ گاه نیز نباید دستگاه با بیش‌از ۲۰درصد بار نامی به‌کار گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =