حرکت یک قطار مترو تهران با درِ باز

چند روز قبل تصویری از حرکت یک قطار مترو تهران با درِ باز، حاشیه‌ساز شد و بسیار مورد انتقاد قرار گرفت.

برخی این موضوع را به فرسودگی ناوگان و بحث اورهال واگن‌ها مرتبط دانستند ولی مسئولان مترو این موضوع را رد کردند. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

اورهال مترو با دقت انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران درخصوص ماجرای باز بودن در دو واگن مترو در روزهای گذشته و اینکه آیا این قطارها اورهال شده بودند، به همشهری گفت: خراب شدن و باز ماندن در واگن ارتباطی با اورهال یا بحث فرسودگی ندارد. باز ماندن در می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ازجمله آنها می‌توان به مواردی مانند دفورمه شدن در اثر فشار و ازدحام جمعیت، خطای موردی سیستم‌های کنترلی بر اثر چندبار باز و بسته شدن، ماندن مسافران و وسایل آنها بین درها اشاره کرد.

شیخ طاهری تاکید کرد: باتوجه به اینکه در واگن های مترو در گروه موارد مرتبط با موضوع ایمنی است، تعمیرات آن با وسواس و دقت خاصی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران درباره تعمیرات اساسی و اورهال واگن‌های مترو هم افزود: در بحث اورهال قطارهای DC به مرحله قابل‌توجهی از تولید دانش‌فنی رسیده‌ایم و بسیاری از قطعات الکتریکال و مکانیکال در داخل کشور طراحی و تولید می‌شود. به لحاظ قیمتی، بیش‌از ۵۰درصد مجموعه‌های قطارهای DC در کشور طراحی و تولید می‌شود که موفقیت قابل‌توجه و نکته بسیار مهمی است.

او افزود: در ۶ ماهه نخست امسال، در بخش تعمیرات اساسی و اورهال ۹۰ درصد از تعهدات اجرایی شده است.

چند روز قبل، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز درباره بحث اورهال واگن‌های مترو گفت: در حالی که طی سه‌سال اخیر 8هزارمیلیارد تومان بودجه برای اورهال مترو مصوب شده بود اما تنها 2هزار میلیارد تومان به این شرکت داده شده این به معنای آن است که سیاست شورا به درستی پیاده نشده است. سیدجعفر تشکری‌هاشمی درباره وضعیت بودجه شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: مطابق با گزارش مالی شرکت مترو، در بودجه سال جاری مبلغ هزار و 600میلیارد تومان برای اورهال ناوگان تخصیص یافته و باید به‌صورت دقیق مشخص شود چه میزان قرارداد در این خصوص منعقد شده است.

وی ادامه داد: از گزارش‌های موجود می‌توان این را فهمید که نسبت به تقویم زمانی تنها ۵۰درصد اعتبار شرکت بهره‌برداری تامین شده است.

وی با اشاره به وضعیت قراردادهای اورهال مترو گفت: درخصوص افزایش بودجه اورهال مدیران مترو و شهرداری تهران مدعی هستند میزان آن بیش‌از 25سال گذشته بوده اما باید به این موضوع توجه کرد که در این مدت قطارهای مترو تا این اندازه نیاز به اورهال نداشتند و اگر اتفاقی برای قطارها پیش بیاید همه مسئول هستیم.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه شهروندان تهرانی در خیابان‌ها در زحمت بسیار هستند و جمعیت مسافران در ایستگاه‌ها بسیار زیاد است، گفت‌: متاسفانه شاهد هستیم در ساعات اوج، مسافران پس از عبور چند قطار باز هم نمی‌توانند سوار مترو شوند ما باید تلاش کنیم با انجام برخی اصلاحات و تغییرات، در همین وضعیت موجود راندمان کاری را بالا ببریم.

چند قطار مترو در ۳۳ماه گذشته اورهال شده‌اند؟

مترو تهران یک‌هزار و 181 واگن دارد که شامل 171 رام قطار است. با توجه به گذشت بیش‌از دو دهه از بهره‌برداری از مترو پایتخت، بیش‌از 35درصد قطارهای درون‌شهری و بیش از 75درصد ناوگان خط 5 مترو تهران نیاز به اورهال (تعمیرات اساسی) پیدا کرده‌اند. بر این اساس مدیریت شهری تهران، اورهال قطارهای مترو را در دستور کار قرار داده و در این زمینه در نیمه‌دوم سال 1400، 7 رام قطار شامل 49 دستگاه واگن و یک واگن دو طبقه، اورهال شد.

در سال 1401 نیز اورهال 22 رام قطار شامل 154 دستگاه واگن و اورهال 4 واگن دو طبقه صورت گرفت. در سال 1402 نیز اورهال همراه با ارتقای 22 رام قطار DC شامل 154 واگن، اورهال 15رام قطار AC شامل 105 دستگاه واگن و اورهال 5 واگن 2 طبقه انجام شد.

در سال جاری نیز اورهال 3رام قطار شامل 21 دستگاه واگن و یک دستگاه واگن 2 طبقه انجام شد.

برخی قطارهای مترو تهران پس از طی مسافت 360 هزار کیلومتر به تعمیرات نیمه‌سنگین و بعد از طی مسافت 720 هزار کیلومتر به اورهال نیاز دارند که در این شرایط قطارها از خط خارج و به پایانه‌های تعمیراتی یا کارخانه واگن‌سازی منتقل می‌شوند.

در فرآیند اورهال قطارها، وقتی قطارها به تعمیرگاه منتقل می‌شوند کلا دمونتاژ شده و همه قطعات، المان‌ها و سیستم‌های قطار از هم منفصل می‌شود، بعد از آن هم طی دستورالعمل‌هایی که برای هر قطعه توسط واحدهای فنی و مهندسی تهیه شده است، قطعات مورد بررسی قرار گرفته و در صورت پیدا شدن هر ایراد و عیبی قطعات تعویض می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =