موتورسیکلت‌

حتما به‌عنوان عابرپیاده این تجربه را در تهران دارید که گاهی مجبور می‌شوید در پیاده‌راه به کناری بروید تا موتورسیکلت‌ها عبور کنند؛ به‌خصوص در مرکز شهر، جایی که تقریبا همه معابر در کنترل موتورسیکلت‌سوارها هستند و سهم عابرپیاده از پیاده‌راه‌ها درست مانند خیابان‌ها محدود است. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

تخلفات موتورسیکلت‌ها قابل پیگیری نیست

تردد پرشمار موتورسیکلت‌ها از معابر تهران چندان هم بی‌دلیل نیست؛ گره خوردن معیشت افراد بسیاری با این وسیله‌نقلیه سبب شده است از خیابان تا پیاده‌راه شاهد تردد موتورسیکلت‌ها باشیم. از طرفی ترافیک سنگین صبحگاهی و عصرگاهی در تهران موجب می‌شود این وسیله‌نقلیه در پایتخت پرطرفدار شود؛ به ویژه برای افرادی که عجله دارند و می‌خواهند از این ترافیک سنگین به راحتی عبور کنند. جدا از انتقال مسافر، حمل‌ونقل بسته یا بار توسط موتورسیکلت‌ها مرسوم شده است و گاه حتی بارهای غیرمتعارف و بزرگ هم با موتور جابه‌جا می‌شود. وجود حدود ۱۲میلیون موتورسیکلت در کشور نشان می‌دهد بسیاری از این موتورسواران برای امرار معاش نسبت به خرید موتورسیکلت اقدام می‌کنند.

سرهنگ سیدهادی هاشمی، رئیس پلیس سابق راهور تهران بزرگ در این باره گفت: تردد موتورسیکلت‌سواران به یک معضل تبدیل شده است، به این دلیل که موتورسیکلت‌ها در کشور پلاک دارند ولی هویت ندارند. به این معنا که تخلف می‌کنند، اما قابل‌پیگیری نیستند.

او همچنین بیان کرد: اندازه موتورسیکلت کوچک و قدرت مانور آن زیاد است و برای همین در تهران، موتورسیکلت‌سوارها از پیاده‌راه‌ها، لابه‌لای خودروها، خط ویژه و در خلاف جهت خیابان تردد می‌کنند. باید گفت در کشور با موتورسیکلت‌سواران مماشات شده است. اگر قانون به‌روز و قوی نباشد، وضعیت تردد موتورسواران در خیابان‌ها به همین شکل باقی می‌ماند؛ بنابراین باید یک قانون قوی و بازدارنده وجود داشته باشد تا بتوان از این تخلفات جلوگیری کرد. قوانین موجود قادر نیست که تردد موتورسیکلت‌ها را منظم و قانونمند کند.

او ادامه داد: پلاک موتورسیکلت باید بررسی شود و به یک حساب بانکی که هر ماه باید شارژ کافی داشته باشد متصل شود؛ به‌طوری‌که اگر یک موتورسیکلت‌سوار تخلف کرد به صورت آنلاین و درجا جریمه تخلف از حساب متخلف برداشته شود. با این کار موتورسیکلت‌سوار می‌داند که اگر تخلف کرد بهای آن را می‌پردازد. اگر این اتفاق بیفتد، قانون کمی بازدارنده است. حتی می‌توان جرائم دیگری هم در نظر گرفت مثل اینکه وقتی سطح جرائم از حدی گذشت گواهینامه فرد باطل شود. حتی می‌توان گواهینامه خودرو را هم از این افراد گرفت.

هاشمی ادامه داد: تا امروز طرح‌هایی مانند جمع آوری موتورها از سطح خیابان نتوانسته به بهبود تردد آنها در معابر کمک کند چراکه خیلی از موتورسیکلت‌ها الان در پارکینگ هستند، اما تخلف‌ها در سطح شهر ادامه دارد.

رئیس پلیس سابق راهور تهران بزرگ با انتقاد از تعداد زیاد موتورسیکلت بیان کرد: در دنیا این تعداد موتورسیکلت در کشورها وجود ندارد، اما اینجا بی‌ضابطه موتور مشاهده می‌شود. عده‌ای که رانت داشتند موتورسیکلت‌های بدون‌کیفیت و غیراستاندارد را در خیابان‌ها ریختند و این وضعیت برای کشور ایجاد شده است.

عدم رغبت مردم برای استفاده از پیاده‌روها

دکتر علیرضا اسماعیلی، کارشناس حوزه راهنمایی‌ورانندگی و استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه وجود موتورسیکلت، دوچرخه و خودروهای پارک‌شده در پیاده‌روهای پایتخت به امری همیشگی تبدیل شده است، گفت: مزاحمت تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده‌رو یا پارک خودروها در محل تردد عابران پیاده سبب می شود که رغبت مردم هم در استفاده از پیاده‌روها با کاهش چندبرابری مواجه شود. ورود موتورسیکلت‌ها به پیاده‌رو می‌تواند جان افراد را به خطر بیندازد. چند سالی است که موانعی توسط شهرداری در پیاده‌روها گذاشته شده تا از ورود موتورسیکلت‌ها جلوگیری شود، اما هنوز چنین طرح‌هایی نتوانسته سلامت عابران‌پیاده را به صورت کامل تضمین کند.

این کارشناس حوزه راهنمایی‌ورانندگی تاکید کرد: تردد موتورسیکلت در محل‌های عابرپیاده می تواند سبب رخ دادن اتفاق‌های منفی و ناگواری باشد. با این کار در ملأ عام و انظار عمومی قانون نقض می‌شود. این خود یک پیام منفی اجتماعی و روانی را برای بینندگان به دنبال دارد، برای کودکان هم بدآموزی ایجاد می‌کند و توسعه‌دهنده یک فرهنگ اشتباه است. اتفاق دوم اینکه آرامش و حس امنیت از عابران گرفته می‌شود. عابرپیاده‌ای که دوست دارد با خیال راحت در پیاده‌رو قدم بزند، ناگهان با عبور یک موتورسیکلت شوکه می‌شود و حتی ممکن است جانش نیز به خطر بیفتد.

اسماعیلی در پایان گفت: برای جلوگیری از ورود موتورسیکلت‌ به پیاده‌رو باید از دو بازوی انتظامی یعنی مجازات‌های پلیس و فرهنگ‌سازی بهره برد. متاسفانه در حوزه فرهنگ‌سازی هیچ کار مفیدی دیده نمی‌شود؛ به عنوان نمونه در رسانه‌ای مانند تلویزیون کار موثر و مفیدی در این رابطه انجام نشده است و به‌عنوان یک معضل و یا یک ناهنجاری در رسانه‌ها به آن نگاه نشده است؛ درحالی که این عوامل سبب می‌شوند بتوان این مشکل را کاهش داد یا از میان برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =