تاکسی‏های فرسوده

پلیس راهور تهران اصرار به بخشودگی جرایم تاخیر در نوسازی تاکسی‌های فرسوده دارد که به‌دلیل بدقولی برخی خودروسازان، نوسازی آنها به تاخیر افتاده است.

به‌گفته معاون فنی‌وبهره ‏برداری تاکسیرانی تهران، هشت‌هزار تاکسی فرسوده برای نوسازی ثبت‏ نام کرده‌اند که بعضی از این تاکسی‏ها قابل استفاده و تردد نیستند، اما به‌نظر می‏رسد این موضوع برای خودروسازان اهمیتی ندارد و حتی پیش‌فاکتور هم صادر نمی‏کنند.

به گزارش «اخبار خودرو​»،  رئیس پلیس راهور تهران روز گذشته باردیگر اعلام کرد به دلیل ناتوانی شرکت‏های خودروساز برای ارائه تاکسی‏های نو، تاکسی‏های فرسوده پایتخت به‌دلیل نداشتن معاینه‌فنی جریمه نمی‏ شوند.

سردار مهماندار این اظهارات را با یک قید روشن تصریح کرده است: «البته این موضوع شامل حال تاکسی‏هایی می‏شود که در فهرست نوسازی باشند و شهرداری باید این فهرست را به پلیس راهور تهران بزرگ تحویل دهد تا برای این تاکسی‏ها جریمه نداشتن معاینه‌فنی لحاظ نشود.» به‌بیان دیگر حالا توپ در زمین شهرداری است که باید هر چه سریع‏تر این فهرست را به نیروی انتظامی اعلام کند.

این درخواست پلیس نشان‌دهنده عزم این نهاد برای کاهش جریمه‌ خودروهای فرسوده ناشی‌از بدقولی در نوسازی آنهاست. در یک هفته گذشته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی توپ را به زمین خودروسازان شوت کرد و آنها را عامل اصلی کند بودن روند نوساری تاکسی ها دانست و گفت: «تصور نکنید خودروساز، خودرویی برای تحویل ندارد بلکه نوسازی ناوگان تاکسی برای خودروساز اهمیتی ندارد و به‌همین‌دلیل ترجیح می‏دهد به جای آنکه تمرکزش بر تولید تاکسی که تاثیر مستقیمی بر کاهش آلودگی هوا دارد، باشد؛ وقتش را به تحویل سایر خودروهای دیگر اختصاص دهد.»

حدود یک‌ماه قبل تاکسیرانی تهران اعلام کرد به‌دلیل بدقولی خودروسازان در نوسازی تاکسی‌های فرسوده این سازمان مجبور است بخشی از جرایم فرسودگی را در صورت دریافت معاینه‌فنی تا ۳۱‌شهریور ببخشد.

دور باطل تاکسی فرسوده

برپایه آمار از 80هزارهزار تاکسی فرسوده تهران حدود 11هزارتاکسی در صف نوسازی هستند. به‌گفته کارشناسان در سال گذشته وضعیت نوسازی تاکسی‌های فرسوده تهران در بدترین شرایط چند سال گذشته بوده و آمار نوسازی تاکسی به‌نسبت دو سال قبل از نصف هم کمتر شده است. این آمار به‌گفته سازمان تاکسیرانی به 4500دستگاه تاکسی رسید.

مهدی ابراهیمی، معاون فنی و بهره ‏برداری تاکسیرانی تهران درباره وضعیت نوسازی تاکسی ‏های فرسوده به «دنیای‌خودرو» گفت: «درحال‌حاضر خودروسازان قدمی برای نوسازی تاکسی ‏های فرسوده بر نمی‏دارند و ترجیح می‏دهند خودروهای تولیدی خود را به‌صورت سواری عرضه کنند. این در حالی است که تاکسی، شغل و منبع درآمد تاکسیران و وسیله حمل‌ونقل عمومی است. ضمن این‏که از رده خارج کردن این تاکسی ‏ها به نفع محیط‌زیست بوده و باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود، بنابراین تا زمانی‏که دولت همت نکند، این تاکسی‏ ها از رده خارج نمی‏ شوند.»

ابراهیمی درباره آمار تاکسی‏ های فرسوده در صف نوسازی توضیح داد: «بیش‌از 10‌هزار تاکسی‏ فرسوده در تهران وجود دارد که از این تعداد 8هزار تاکسی برای نوسازی ثبت‏ نام کرده‏ اند. بعضی‌از این تاکسی‏ها به حدی فرسوده هستند که قابل‌تردد نیستند. اما نکته جالب این است ‏که خودروساز حتی پیش‌فاکتور هم صادر نمی‏کند و اهمیتی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده قائل نیست. بنابراین مالکان این تاکسی‌ها چاره ‏ای جز تردد ندارند. ازسوی‌دیگر با جریمه کردن این تاکسی ‏ها، آلودگی هوا کاهش نمی‏ یابد و فقط از جیب این افراد هر روز مبلغی کسر می‏شود، این در حالی است ‌که مالکان این تاکسی‏ ها برای نوسازی تاکسی ‏های خود اعلام آمادگی کرده ‏اند.» 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =