واردات تایر

تایرسازان چینی در پیغامی به تجار ایرانی اعلام کردند، تنها تا دوهفته آینده امکان همکاری بانکی با ایران را دارند و پس از آن به‌دلیل تحریم‌های آمریکا امکان دریافت حواله‌ای از سوی ایران نخواهند داشت.

 به گزارش «اخبار خودرو»،  تایرسازان چینی در پیغامی به تجار ایرانی اعلام کردند، تنها تا دوهفته آینده امکان همکاری بانکی با ایران را دارند و پس از آن به‌دلیل تحریم‌های آمریکا امکان دریافت حواله‌ای از سوی ایران نخواهند داشت. پیغام کارخانه‌های تایرسازی چینی به نماینده‌های خود در ایران از  دستورالعمل جدیدی که کونلون‌بانک چین به‌عنوان تنها بانک این کشور که نقش تبادلات ارزی بین ایران و چین را برعهده دارد، نشات گرفته است. به‌گزارش روزنامه «‌دنیای‌خودرو» کونلون‌بانک چین در دستورالعملی هرگونه مبادله ارزی بین ایران و شرکت‌های چینی را به دو هفته آینده محدود کرده است و بعد از این مدت ظاهرا هیچ مبادله پولی و بانکی از طرف این بانک بین تجار ایرانی و کارخانه‌های چینی انجام نخواهد شد. براساس اعلام اخیر این بانک، ‌تجار  ایرانی که این روزها در هرماه 80میلیون‌دلار ارز دولتی برای واردات تایر به کشور دریافت می‌کنند، ‌فرصت چندانی برای انتقال ارز و نهایی کردن خریدهایشان نخواهند داشت. به‌گفته منابع آگاه،‌ کنار کشیدن کونلون‌بانک از میدان تبادلات ارزی،‌ به‌طورکل مبادلات ارزی بین ایران و چین را دشوار خواهد کرد و تا زمان معرفی یک بانک جدید از سوی دولت چین،‌ عمده تبادلات مالی بین دو کشور متوقف خواهد شد.
نکته حائزاهمیت این است که معرفی بانک جدید از طرف چینی‌ها، زمان‌بر خواهد بود زیرا کارخانه‌های تایرسازی این کشور باید در بانک جدید افتتاح‌حساب کنند و پس از هماهنگی با بانک‌های ایرانی،‌کار تبادل ارز بین دو کشور را از سر بگیرند.
خروج کونلون‌بانک چین از بازی‌های ارزی ایران و چین بی‌شک به چالشی بزرگ بر سر راه واردات تایر تبدیل خواهد شد و بیش‌ازپیش خودتحریمی‌ها را به رخ بازار و صنعت تایر خواهد کشید. چراکه بارها کارشناسان این صنعت و بازار نسبت‌به تحریم‌های بانکی هشدار دادند و از دولت خواسته بودند پیش از شروع تحریم‌های سختگیرانه، ‌برای واردات تایر مورد نیاز کشور اقدام کند. اگرچه دولت درنهایت تصمیم به تخصیص نیم‌میلیارددلار ارز دولتی برای واردات تایرهای باری-اتوبوسی گرفت ‌اما تعلل چندماهه در اتخاذ این تصمیم و مشکلات ایجادشده در زمینه انتقال ارز بین دو کشور ایران و چین ممکن است حتی برای مدت محدودی واردات این کالا به کشور را به چالش بکشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =