جنرال ‌موتورز

برای جنرال ‌موتورز، مهم‌ترین اثرات مربوط به‌آلودگی‌های کربنی ناشی از آلاینده‌هایی است که از اگزوز محصولاتی خارج می‌شود که خودمان می‌فروشیم

به گزارش «اخبار خودرو»، در روزهای اخیر اعلام شد که جنرال‌موتورز مصمم است تا سال ۲۰۳۵ به‌تولید مدل‌های سواری، وانت‌ها و شاسی‌بلندهای دیزلی و بنزین‌سوزش پایان دهد و به‌عنوان بخشی از برنامه‌‌اش برای خنثی کردن هرگونه تولید کربن تا سال ۲۰۴۰، کل ناوگان محصولات خود را الکتریکی کند.

این کمپانی خودروساز آمریکایی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ برای تسهیلات تولیدی خود در ایالات‌متحده از انرژی تجدید‌پذیر بهره بگیرد و همچنین گفته که سایر کارخانه‌هایش در سراسر جهان نیز تا سال ۲۰۳۵ از انرژی‌های جایگزین و تجدیدپذیر استفاده خواهند کرد که این پنج سال زودتر از اهداف پیشین این شرکت است.  

چارچوب زمانی مشخص

اعلامیه جنرال‌موتورز درست یک روز پس از آن منتشر شد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های اجرایی را امضا کرد که در تمام سطوح حکومتی، پرداختن به‌مساله تغییرات اقلیمی را اصلی‌ترین اولویت قرار داده و ایالات‌متحده را در مسیر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای قرار می‌دهد.

پس از آن‌که جنرال‌موتورز برنامه جدید خود را منتشر کرد، ارزش هر سهم این شرکت با افزایش ۷.۴ درصدی به ۵۳ دلار رسید و بدین‌ترتیب ارزش کلی جنرال‌موتورز در بازار به ۷۳ میلیارددلار افزایش یافت. برای سال‌های متوالی جنرال‌موتورز همواره از قصد و نیت خود برای یک آینده پاک و بدون کربن سخن گفته بود و حتی به‌الکتریکی‌سازی محصولاتش نیز اشاره کرده بود؛ اما هیچ‌گاه درمورد یک چارچوب زمانی مشخص سخن نگفته بود. اهداف دیگر این شرکت شامل رانندگی بدون تصادف و بدون ترافیک است که این اهداف نیز به‌واسطه فناوری‌های ایمنی و خودروهای خودران حاصل خواهد شد. 

شروع کردن از خود

مری بارا، مدیرعامل کمپانی جنرال‌موتورز در پیامی که اخیرا در صفحه لینکدین خود منتشر کرد، گفت: «برای جنرال‌موتورز، مهم‌ترین اثرات مربوط به‌آلودگی‌های کربنی ناشی از آلاینده‌هایی است که از اگزوز محصولاتی خارج می‌شود که خودمان می‌فروشیم. به‌همین دلیل برای ما بسیار مهم است که سرعتمان را برای رفتن به‌سمت آینده‌ای که در آن محصولاتمان بدون آلایندگی و کاملا پاک تولید می‌شوند، افزایش دهیم.»

این کمپانی آمریکایی تحقق برنامه‌هایش برای تولید خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۵ را آرزویی خوانده که دستیابی به‌آن نیازمند هماهنگی قوانین، زیرساخت‌ها و سایر عوامل ضروری است. 

این درحالی است که دیوید فریدمن به‌عنوان تحلیلگر برنامه این خودروساز آمریکایی را مورد انتقاد قرار داده و گفته که جنرال‌موتورز فاقد تعهدات لازم برای اجرایی کردن این برنامه است.

او در بیانیه‌ای گفته است: «داشتن آرزوهای بزرگ مهم و هیجان‌انگیز است. اما داشتن برنامه‌ برای تولید استوار و سیاست‌های قوی مواردی هستند که عملا بازار و اقلیم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.» 

خودروهای الکتریکی، شامل مدل‌های برقی و پیل‌سوختی بوده و درحال حاضر بخشی نو و محدود در بازار جهانی خودرو محسوب می‌شوند و آن‌طور که تحلیل‌گران بازار برآورد کرده‌اند، کمتر از پنج درصد تولیدات بازار را به‌خود اختصاص می‌دهند. 

 الگوی تجاری موفق

تولید خودرو برقی به‌خاطر هزینه بالای باتری‌ و پیل‌‌سوختی مورد نیازش، گران‌تر از خودرو درون‌سوز است. اما مدیران خودرویی و تحلیل‌گران بازار سرسختانه بر این باورند که خودروهای الکتریکی درکنار قوانین سخت‌گیرانه برای کاهش آلاینده‌های کربنی آینده صنعت‌خودرو را دگرگون خواهند کرد.

دین پارکر، مدیر ارشد واحد تداوم‌پذیری جنرال‌موتورز اعلام کرده که این کمپانی در گذار از تولید خودروهای با موتورهای سنتی درون‌سوز به‌خودروهای الکتریکی، سودآوری خود را نیز در نظر خواهد داشت. 

او درجمع خبرنگاران اعلام کرد: «احساس ما این است که این الگوی تجاری موفقی برای آینده خواهد بود و می‌دانیم مشکلاتی وجود دارد و این را نیز می‌دانیم که با چالش‌های مربوط به‌فناوری مواجه خواهیم شد؛ اما مطمئنیم با منابع و تخصصی که داریم، می‌توانیم بر این چالش‌ها غلبه کنیم و این الگویی تجاری‌ خواهد بود که به‌واسطه آن می‌توانیم در آینده شاهد ‌شکوفایی بیش‌تری در این بخش باشیم.» 

جنرال‌موتورز اعلام کرده که قصد دارد سه کارخانه خود در ایالات‌متحده را به‌تولید محصولات الکتریکی اختصاص دهد.

جنرال‌موتورز قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ مجموع ۳۰خودرو جدید برقی را در بازار جهانی عرضه کند که این بخشی از سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد دلاری این شرکت در خودروهای خودران و برقی در چارچوب زمانی اعلام‌شده خواهد بود. همچنین این شرکت قبلا اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۳۰ بخش عمده‌ یا شاید تمام محصولات برند لوکس کادیلاک به‌صورت برقی به‌بازار عرضه می‌شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =