نوکیان‌ تایر

نوکیان‌ تایر اعلام کرد نخستین شرکتی است که در قاره اروپا محصولاتش را با برچسب‌ چسبندگی روی یخ عرضه می‌کند. علاوه‌براین برچسب یک کد QR روی محصولات درج خواهد شد که به اطلاعات مراجع اروپایی متصل است. این تغییرات باید از ابتدای ماه می در تمام تایرهایی که در اروپا عرضه می‌شوند، اعمال شود. 

به گزارش «اخبار خودرو»، این تغییرات برای کمک‌رسانی به مشتری برای خریداری و بررسی تفاوت تایرها و راهنمایی آنها به‌منظور شناخت تایرهای ایمن‌تر و اقتصادی‌تر در بازار است. این تغییرات باید در تمام کشورهای اروپایی اجرایی شوند و تایرسازان تا پایان ماه آوریل فرصت دارند برچسب‌های جدید خود را به تایید اتحادیه هر کشور برسانند.

از سال ۲۰۱۲؛ تایرهای چهارفصل، تابستانی و تایرهای بدون‌میخ زمستانی که در اروپا به فروش می‌رسند با برچسب‌های اختصاصی عرضه شدند. 

این قانون شامل تایر خودروهای سواری، ون و شاسی‌بلندهاست و در هر برچسب اطلاعات مهمی همچون مقاومت غلتشی، چسبندگی روی سطوح خیس و صدای خروجی در حین گردش درج می‌شود.

حال قرار است این برچسب‌ها تغییر کنند و اطلاعات ارائه‌شده توسط آنها باید از لحاظ عملکرد در سطوح برفی تکمیل شود.

شیوه سنجش قبلی منسوخ شده و در شیوه جدید یک کد QR به مجموعه اطلاعات برچسب اضافه می‌شود که امکان درج توضیحات بیشتری را از سوی سازنده فراهم می‌کند. البته نیازی نیست تایرهای میخ‌دار زمستانی از این شیوه برچسب‌گذاری پیروی کنند. 

ماتی موری، مدیر سرویس‌های فنی نوکیان‌تایر گفت: «در عمل، چسبندگی روی سطوح خیس در مقابل سطوح یخی است و افزایش عملکرد در هرکدام از این سطوح باعث کاهش عملکرد در سطح دیگر می‌شود. تایرهایی که برای مناطق اروپای‌مرکزی طراحی می‌شوند بر عملکرد تایر در جاده‌های خاکی  تمرکز دارد ولی تایرهایی که نشان چسبندگی سطوح یخی روی آنها قرار می‌گیرد؛ مناسب آب‌هوای زمستانی مناطق شمالی هستند. توصیه ما این است که این تایرها را در مناطق اروپای‌مرکزی استفـــــاده نکنند.» 

نوکیان اضافه کرد سیستم برچسب‌گذاری جدید می‌تواند بر انتخاب فروشنده‌ها و عاملان فروش نیز تاثیر بگذارد و آنها هم با اطلاعات بیشتری به سمت خرید محصولات برای عرضه به مشتری‌های خاص بروند. در واقع قرار نیست این برچسب‌گذاری مانند آنچه در تایرهای باری و اتوبوسی رخ داد، صرفا به‌عنوان یک بخش تبلیغاتی تایر شناخته شود.

تِپو سیلتانِن، مدیر محصولات تایرسنگین نوکیان گفت: «افزایش تمرکز بر ساخت تایرهای مناسب محیط‌زیست و توسعه پایدار باعث شد کاهش مقاومت غلتشی و مصرف سوخت تایرها اهمیت پیدا کند. ازسوی‌دیگر چسبندگی در سطوح برفی برای مناطقی همچون آلمان و اسکاندیناوی مهم است. باید به خاطر داشته باشیم عملکرد متوازنی را برای تایرها طراحی کنیم.»

جارمو سوناری، مدیر SRA نوکیان گفت: «اوایل سال ۲۰۰۰ که اتحادیه اروپا قصد داشت برچسب شاخص مقاومت غلتشی را اجباری کند، صنعت تایر اعلام کرد باید شاخص چسبندگی روی سطوح خیس نیز در کنار این شاخص قرار بگیرد، چون تاکید بر کاهش مصرف سوخت، به معنی ایمنی تایر خواهد بود.»

به‌نظر می‌رسد با اضافه شدن کدهای QR چالش بعدی تایرسازان ارائه اطلاعات بیشتر در بستر همین کدها خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =